۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۶۶۳۵۹۶
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تبیین کرد؛

عوامل سقوط دولت‌ها از منظر حضرت علی

عوامل سقوط دولت‌ها از منظر حضرت علی
استاد حوزه علمیه از عوامل نارضایتی مردم را وجود برخی از مسؤولان دانست و گفت: رفتار مسؤولان هم می تواند مردم را به نظام علاقه مند کرده و هم سبب ناراضی در جامعه باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه چهارشنبه شب در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در جمع عزاداران حسینی با اشاره به ضرورت رسیدگی جدی به فساد سیاسی اظهار داشت: یکی از دلایل سقوط نظام ها در طول تاریخ فساد بود که سبب شد آن نظام دوام نیاورد.

وی با اشاره به فسادهای صورت گرفته از سوی آمریکا، گفت: کشورهای عربی با برقراری ارتباط با آمریکا سیاه ترین ایام را پس از 70 سال رقم زدند و سعی دارند با این ارتباط، مشروعیت اسرائیل را تضمین کنند که به نفع رییس جمهور فعلی آمریکا تمام خواهد شد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه 48 سوره نمل، به وجود فساد در طول تاریخ اشاره و تصریح کرد: در شهر تحت حکومت حضرت صالح(ع) 9 رحط (گروهک و تشکل زیر 10 نفر) وجود داشتند که دو ویژگی را دارا بودند یکی این که روی زمین فساد می کردند و دیگری آن که قصد اصلاح نداشتند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که باید حضرت صالح(ع) را ترور کنند اما خداوند متعال شرّ این گروهک ها را از سر آن حضرت کم کرد.

نقش مسؤولان در علاقه مند کردن مردم به حکومت

وی به خطبه سوم نهج البلاغه اشاره کرد و افزود: یکی از مهم ترین کتاب ها و آثار درباره فساد سیاسی و اداری، نهج البلاغه است؛ حضرت علی(ع) در خطبه شقشقیه می فرماید حکومتی را تحویل گرفتم که فساد سیاسی آن را فراگرفته بود؛ در حکومت خلیفه سوم به حدی فساد بود که مردم خلیفه را کشتند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که فساد سیاسی و اداری بسیار خطرناک است، اظهار داشت: یکی از عوامل نارضایتی مردم در کشورمان، وجود برخی از مسؤولان و ادارات هستند؛ مسؤولان با رفتار خود می تواند مردم را به نظام علاقه مند کنند اما برخی دیگر می توانند ایجاد کننده ناراضی در جامعه باشند.

عوامل سقوط حکومت ها و دولت ها از منظر حضرت علی

استاد حوزه علمیه با اشاره روایتی از امیرمؤمنان(ع)، به تبیین عوامل حکومت ها و عدم موفقیت آنها پرداخت و تصریح کرد: حضرت علی(ع) در روایتی فرمودند سرنگونی جناح ها و حکومت ها به چهار دلیل ضایع شدن اصول، پرداختن به فروع و مسائل حاشیه ای، بر سر کار آمدن افراد نا باب و برکناری افراد فاضل صورت می گیرد؛ آن حضرت در روایتی دیگر می فرمایند حکومت ها در اثر چهار عامل بی برنامگی، تبذیر و اسراف، عبرت نگرفتن از تاریخ و غرور لطمه می خورند.

نقش قوه قضائیه در جلوگیری از مفاسد

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: قوه قضائیه اقداماتی خوبی را در مقابله با فساد انجام داده است، اما باید توجهی بیشتر در این راستا صورت گیرد و به مسائلی از جمله عدم تمرکز قدرت، شفافیت و نظارت پرداخته شود.

وی با بیان این که فساد در قالب های مختلف از جمله جاسوسی و امور مالی صورت می گیرد، افزود: زمانی که امام رضا(ع) از مدینه به ایران آمدند، آن حضرت برخی از بستگان خود و عده ای از افراد مورد اعتمادشان را از مدینه با خود همراه کردند؛ یکی از آن افراد، حشام بن ابراهیم بود که مسؤولیت امور مالی آن حضرت را بر عهده داشت. مأمون، حشام را برای جاسوسی و نفوذ انتخاب کرد و اقداماتی انجام داد که در نهایت به شهادت امام رضا(ع) منجر شد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به ضرورت توجه به وجود نیروهای نفوذی در جایگاه های مختلف حکومت اظهار داشت: بسیاری از اختلاس هایی که رخ می دهد، به دلیل وجود نیروهای نفوذی است؛ این نفوذ تا جایی پیش می رود که در جایگاه معاون وزیر و معاون بانک ادامه می یابد و در نتیجه فسادهای میلیاردی را به وجود می آورد، بنابراین، نظارت باید دقیق باشد./822/پ202/ق

ارسال نظرات