۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۶۶۳۸۷۷
پ
آیت الله سیدان تبیین کرد؛
خراسان رضوی - استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه ۱۰۳ سوره آل عمران و تفسیر حدیث ثقلین، اهل بیت پیامبر (ص) را حبل الهی و امام و جانشین پیامبر (ص) بیان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان امروز در جلسه تفسیر قرآن در مدرسه آیت الله خویی، با اشاره به آیه 103 سوره آل عمران، گفت: در این آیه خداوند می فرماید:«وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا»، اعتصام از تمسک قوی تر است و به اعتصام به حبل خدا تأکید شده است.

وی منظور از حبل الله را  اهل بیت پیامبر(ص) بیان و اظهار کرد: از فریقین حدیث داریم که عترت پیامبر، آل الله و آل بیت رسول، منظور از حبل، خدا است و در برخی از روایات مقصود از این حبل الله را حضرت علی(ع) بیان می کنند.

آیت الله سیدان ابراز کرد: آیت الله بهبهانی در کتاب «مصباح الهدایه فی اثبات الولایة» منظور از حبل الله را خاندان حضرت محمد(ص) بیان می کنند و در کتاب «غايه المرام» نیز از طریق خاصه 6 حدیث و از طریق عامه 4 حدیث نقل شده است که مقصود از حبل الله، خاندان پیامبر(ص) است همچنین در تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب و روایات مختلف مقصود از حبل الله را اهل بیت پیامبر نقل می کنند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به حدیث ثقلین، گفت: در ذیل آیه 103 سوره آل عمران به حدیث ثقلین باید توجه داشت که پیامبر در حدیث ثقلین می فرماید: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی؛ أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ»، شیعه و سنی، عامه و خاصه این حدیث را به تواتر نقل کرده اند که پیامبر از بعثت تا رحلت و در هر شرایط و هر مکانی این حدیث را بیان می کردند.

وی افزود: از حدیث ثقلین استفاده می شود که عترت عدل قرآن قرار گرفته است، در برخی روایات؛ قرآن، ثقل اکبر و عترت، ثقل اصغر است ولی برای ما علی افضل است چون قرآن را به وسیله علی باید فهمید، در جلد اول صفه 14 تفسیر برهان به روایتی از پیامبر(ص) اشاره شده است که می فرماید:«إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمْ خَلِيفَتَيْنِ كِتَابَ اَللَّهِ وَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ، وَ هُوَ أَفْضَلُ لَكُمْ مِنْ كِتَابِ لأنه مترجم لكم ما في كتاب الله».

آیت الله سیدان به دلایل اثبات امامت و برتری اهل بیت پیامبر(ص) در حدیث ثقلین اشاره و بیان داشت: از این حدیث استفاده می شود که اهل بیت پیامبر(ص) باید افضل الناس باشند چون باید خلق به کتاب و عترت تمسک یابند؛ همه مردم به این ها باید محتاج باشند واین ها هم از همه امت بی نیاز هستند؛ این ها معصوم هستند چون اگر نباشند، اشتباه می کنند و باید کل کتاب را آگاه باشند چون اگر آگاه به کتاب نباشند از کتاب جدا می شوند.

استاد حوزه علمیه افزود: این ها خلیفه خدا و رسول هستند چون وقتی بعد از پیامبر مرجع و عدل خلق شدند، باید امامت منحصر به این ها باشد و اگر نباشد و کس دیگر امام باشد، نمی شود به او گفت که به این ها مراجعه کند؛ هدایت به  تمسک به اهل بیت پیامبر(ص) بستگی دارد و همچنان که کتاب دوام دارد، عترت با این کتاب است و این عترت باید تا قیامت باشد.

وی بیان داشت: وقتی اهل بیت پیامبر(ص) دارای چنین موقعیتی هستند و مقصود از حبل الله عترت است، بعد از پیامبر با وجود چنین افرادی نوبت به دیگری نمی رسد، پس از این آیه برای شناخت و امامت ائمه معصومین می توان استنباط کرد./864/پ202/ب1

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص،قومیت‌ها باشد و یا با قوانین کشور و آموزه های دینی مغایرت داشته باشدمنتشر نخواهد شد.
آخرین اخبار
پربازدید
پربحث
پرطرفدارترین