۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۶۶۴۲۹۵
به همت خبرگزاری رسا برگزار شد؛

نشست هم اندیشی توانمندی های هوش مصنوعی در تولید علوم اسلامی

نشست هم اندیشی توانمندی های هوش مصنوعی در تولید علوم اسلامی
نشست هم اندیشی توانمندی‌های هوش مصنوعی در تولید علوم اسلامی، آسیب شناسی و فرصت جویی به همت خبرگزاری رسا در سالن جلسات این خبرگزاری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست هم اندیشی توانمندی‌های هوش مصنوعی در تولید علوم اسلامی، آسیب شناسی و فرصت جویی به همت خبرگزاری رسا در سالن جلسات این خبرگزاری برگزار شد.

در این نشست هم اندیشی حجت الاسلام محمدحسین بهرامی رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و نایب رییس همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی همچنین بهروز مینایی رییس دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت و دبیر همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی به ارائه مطالب خود پرداختند.

حجت الاسلام بهرامی در این نشست هم اندیشی با اشاره به پیشینه برگزاری همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی گفت: اختیاری برای مسیر انتخاب شده وجود ندارد زیرا از چالش هایی که ما را تهدید می کند این است که افراد غیر معتقد به علوم اسلامی و باورها، با توسعه ابزار هوش مصنوعی در زمینه زبان فارسی و عربی به مرور زمان در حوزه علوم اسلام ورود و با مطرح کردن شبهاتی، یافته های مورد نظر خود را ابراز کنند.

وی افزود: در صورت نپرداختن به هوش مصنوعی ناچار هستیم با هزینه گزافی به صورت منفعلانه آن ذهنیت ایجاد شده را پاک کنیم در حالی که اگر به صورت پیش دستانه عمل کنیم، می توانیم در ترویج معارف تأثیرگذاری بیشتری داشته باشیم بنابراین هم مقرون به صرفه است و آورده هایی که خواهد آمد بسیار جذاب است و ثانیا می توان گفت اگر آینده را به درستی نبینیم چاره ای جز پیمودن این راه نداریم حتی اگر هزینه گزاف داشته باشد.

همچنین وی در بخش دیگری از سخنان خود ورود طلاب به عرصه فناوری اطلاعات را قابل قبول دانست و گفت: امروزه حوزه علمیه به ویژه مرکز تحقییقات کامپیوتری نور در زمینه هوش مصنوعی کارهای مناسبی از جمله پایگاه جامعه الأحادیث و جامع فقه همچنین نور مگز انجام داده است که با این رویه آینده ورود طلاب برای استفاده از فناوری اطلاعات نیز امیدوار کننده است.

در ادامه نیز مینایی رییس دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت و دبیر همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی با تصریح بر این که هوش مصنوعی جای مجتهد نمی نشیند، گفت: ما به هیچ وجه چنین ادعایی ندرایم بلکه فقط ابزاری را در اختیار فقیه قرار می دهیم تا سریع تر بتواند کار خود را انجام دهد.

وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر این که یک ماشین چگونه می تواند زبان عربی با این پیچیدگی را پردازش کند، گفت: این سخن اگر در مورد زبان فارسی گفته می شد صحیح بود زیرا زبان فارسی دارای قواعد مضبوط نیست اما زبان عربی دارای قواعد مضبوط است.

گفتنی است، در پایان این هم اندیشی حجت الاسلام بهرامی و بهروز مینایی به سؤالات حاضران در این نشست هم اندیشی پاسخ دادند./1324/پ203/ف

ارسال نظرات