۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۶۶۲۵۵۰
آیت الله اعرافی در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید خبر داد؛

انتخاب «حوزه و فضای مجازی» به عنوان شعار سال

انتخاب «حوزه و فضای مجازی» به عنوان شعار سال
آیت الله اعرافی با اشاره به انتخاب شعار «حوزه و فضای مجازی» برای امسال، گفت: در این راستا چند رشته تعریف و انجمن فضای مجازی و پروژۀ هوش مصنوعی و علوم اسلامی پایه ریزی شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی در مراسم آیین آغاز حوزه‌های علمیه که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات دارالشفا برگزار شد، با اشاره به جایگاه علم گفت: امیرالمومنین(ع)  فرمود «الْعَالِمُ مَنْ عَرَفَ قَدْرَهُ وَ كَفَى بِالْمَرْءِ جَهْلًا أَلَّا يَعْرِفَ قَدْرَهُ» علم و دانش بزرگترین فیض و ودیعۀ الهی و آسمانی است؛ علم و دانش مایه کشف حقایق عالم و تعالی بشر است ولی همین علم و دانش می‌تواند با جهل‌ها و غفلت‌هایی درآمیزد و منشأ خسارت بشر شود.

وی با اشاره به جایگاه حوزۀ علمیه در رابطه با علم عنوان کرد: حوزه‌های علمیه این افتخار را داشته که نگاه‌شان به علم قدسی باشد و به آسیب‌هایی که می‌تواند علم را کم‌‌ارزش کند توجه داشته و از آن دور بوده است.

رییس مرکز جهانی علوم انسانی با اشاره به دلایل کم‌ارزش شدن علم اظهار داشت: آنگاه که کسی علم دارد ولی اتصال علم به منبع الهی و غیبی را نمی‌داند و نسبت به خواستگاه علم جهل و غفلت دارد، علمش باعث سقوط می‌شود.

وی افزود: اگر ندانیم علم ما برای چه هدفی باید به کار گرفته شود و علم را در راستای آن اهداف بلند قرار ندهیم، علم سقوط می‌کند و نکتۀ سوم نیز که باعث سقوط علم می‌شود این است که ما اندوخته‌های خود را بیشتر از نیاموخته‌ها بدانیم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه عصر جدید علوم حیات طیبه را به همراه ندارد یادآور شد: ایراد ما به تمدن غرب نداشتن همین سه نکته است و ویروس کرونا هشداری به بشر بود تا نشان دهد هر چقدر هم علم داشته باشید، قدرت برتری این عالم را اداره می‌کند.

وی ضمن بیان نقش حوزه‌های علمیه تصریح کرد: حوزه‌های علمیه باید پرچمدار گسترش دانش اسلامی باشد و قرائت و تفسیر الهی و معنوی را به دانشگاه و جهان صادر کنند تا علوم انسانی الهی و مایه سعادت بشر شوند؛ تأکید بر انضمام همۀ شناخت‌ها به مسائل معرفتی و عمیق و اخلاقی و تزکیه و تهذیب برای پرورش انسان‌هایی در تراز انقلاب نیاز است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه کلاس‌ها به صورت مجازی و یا تلفیقی از مجازی و حضوری برگزار خواهد شد، برخی ایرادات کلاس مجازی را برشمرد و افزود: حوزه نخستین تجربۀ خود در رابطه با ورود به فضای مجازی را پشت سر نهاد؛ بیش از 70 درصد از دروس به صورت مجازی برگزار شد و  امتحانات حوزه به شکل مجازی برگزار شد که بیش از یکصد هزار آزمون را ما برگزار کردیم؛ فرایندهای اداری و فوق برنامه‌ها هم سعی شده به سمت فضای مجازی برود؛ پس وظیفۀ ما در آینده این است که تجلی حوزه در فضای مجازی را جدی‌تر بگیریم.

وی حوزۀ علمیه قم را در آستانۀ یکصدمین سالگرد تأسیس خود دانست و گفت: با کمک جامعه مدرسین و شورای عالی دبیرخانه‌ای تشکیل شده تا گنجینه فاخر یکصدساله قم بازشناسی و به شکل مناسبی عرضه شود تا یک آینده‌نگری صورت بگیرد و ایرادات گذشته روشن شود.

عضو جامعۀ مدرسین در بخش چهارم سخنانش توهین اخیر به قرآن و پیامبر اعظم(ص) را محکوم کرد و ابراز داشت: غربی‌هایی که ادعای آزادی بیان دارند، خودشان در خیلی مسائل بیان را محدود کردند؛ مثلا هولوکاست و نقد تبعیض نژادی ممنوع است ولی آزادنه اجازه می‌دهند به مقدسات بیش از دو میلیارد انسان توهین شود.

وی افزود: ما نقد و بحث علمی را می‌پذیریم و حوزه‌های ما مهد نقد و گفت‌گوی علمی است ولی اینکه گستاخانه مقدس‌ترین ارزش‌های انسانی، الهی و دینی مورد هجوم قرار گیرد قابل تحمل نیست؛ این که مستکبران بر آن چشم بپوشند غیر قابل قبول است و حوزۀ علمیه حقیقت دین را به همه جهان نشان خواهد داد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور یکی از اساسی‌ترین دغدغۀ حوزه و مراجع را معیشت مردم دانست و تأکید کرد: ما از کسانی که به مردم کمک می‌کنند سپاس‌گزاریم ولی معتقدیم باید گام‌های اساسی‌تری در این راستا برداشته شود و باید تدابیر جدی‌تری اندیشه شود؛ اینکه در استان‌های مهم مسائل پیش‌پا افتاده‌شان مشکل دارد نیاز به یک همت مضاعف دارد.

وی مقوله‌های فرهنگی را مورد توجه حوزه و بزرگان دانست و با اشاره به فضای مجازی گفت: باید فرمایش رهبری در رابطه با فضای مجازی توجه شود و زیرساخت‌های مستحکم شبکه‌های داخلی فراهم شود که تأخیر سال‌ها در این زمینه برای همه سنگین است؛ همان‌گونه که نظام علمی و آموزش و پرورش باید نظامی متعالی و مترقی‌تر داشته باشد و تولید علم کند، ما نیز در حوزه باید در این رابطه تلاش مضاعفی در این زمینه انجام دهیم.

آیت الله اعرافی با تشکر از کادر درمانی و طلاب جهادی که در این ایام کرونا وسط میدان به جنگ کرونا آمدند گفت: ورود در عرصۀ اجتماعی در کنار فعالیت‌های علمی را یکی از وظایف حوزه دانست.

وی با یادآور شدن سؤال سال قبل حوزۀ علمیه مبنی بر «حوزه و سند الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در گام دوم»، از طلاب و فضلایی که در پاسخ به این سؤال شرکت کردند تشکر کرد و آقایان «محمد مجید داعی»، «ابوالفضل حضرتی» و «حسین پناهی» را سه مقاله برتر برشمرد و شعار امسال را «حوزه و فضای مجازی» اعلام کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به کارهای انجام شدۀ شورای گسترش حوزه گفت: چند رشته در ارتباط با قلمرو فضای مجازی تعریف شد، انجمن فضای مجازی در حوزه تأسیس و پروژۀ هوش مصنوعی و علوم اسلامی پایه ریزی شد و در قلمروهای ارائۀ خدمات به مسائل فضای مجازی توجه شده است؛ نهادهای تبلیغی نیز فعالیت خوبی داشتند ولی باید بیشتر شود./پ202/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۷
چه انتخاب نام نیکویی
2
0