۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۶۶۴۷۸۳

گزارشی از تصویب کلیات طرح تامین کالاهای اساسی در مجلس شورای اسلامی

گزارشی از تصویب کلیات طرح تامین کالاهای اساسی در مجلس شورای اسلامی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس در جریان بررسی طرح یک فوریتی تامین کالاهای اساسی کلیات این طرح را تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 8 مهر) مجلس در جریان بررسی طرح یک فوریتی تامین کالاهای اساسی کلیات این طرح را تصویب کردند.

مروری بر روند تصویب و سخنان نمایندگان مجلس در این زمینه خواهبم داشت:

قالیباف: بسامانی در شبکه توزیع کالا/ ما به التفاوت قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب دلالان می‌رود

محمدباقر قالیباف رییس  مجلس شورای اسلامی امروز (سه شنبه 8 مهر) و بعد از تصویب کلیات طرح تامین کالاهای اساسی اظهار داشت: مجلس به دو طرح جهش تولید و تامین مسکن و همچنین طرح تامین کالاهای اساسی رای مثبت داد که نشان دهنده جهت گیری مجلس به موضوعات اقتصادی است.

وی تصریح کرد: مجلس نشان داد که تصمیمات خود را در موضوع مسکن و بحث مربوط به کالاهای اساسی گرفته است.

رییس  مجلس افزود: در جریان بررسی کلیات طرح تامین کالاهای اساسی، آقای پورمحمدی نماینده دولت نکاتی را مطرح کرد و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم درخواست داشتند که این موارد در جزئیات طرح لحاظ شود. لذا بهتر است فرصت مجدد برای بررسی طرح در کمیسیون مذکور داده شود تا نمایندگان پیشنهادات خود را بیان کرد و بعد از بررسی مجددا در صحن علنی مطرح شود.

رییس  مجلس گفت: اصرار ما در این طرح آن است که کالاها بین مردم توزیع شود؛ چون اکنون مشکل در شبکه توزیع کالا در کشور است که دارای نابسامانی است این در حالی است که دولت نتوانسته این مجموعه را ساماندهی کند.

قالیباف خاطرنشان کرد: وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاها تخصیص داده می‌شد انتظار می‌رفت که با همان قیمت به دست مصرف کننده برسد اما قیمت تمام شده چیز دیگری بود؛ زیرا مابه التفاوت ارز تخصیص داده شده با قیمت اصلی به جیب دلالان رفت که این همان اشکال دولت است.

قالیباف افزود: این امکان و ظرفیت وجود دارد که سبد کالا بین مردم توزیع شود و دولت باید این کار را انجام دهد ولی برای بحث تامین منابع این طرح، باید جزئیات را به کمیسیون برنامه ارجاع دهیم تا در اولین فرصت به صحن برگردد.

بعد از اظهارات قالیباف رییس  مجلس بازگشت جزئیات طرح تامین کالاهای اساسی به کمیسیون برنامه و بودجه به رای گذاشته شد که نمایندگان با ۲۰۴ رای موافق، ۱۱ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر در صحن با این کار موافقت کرده و طرح مذکور به این کمیسیون بازگشت.

درخواست دولت برای بازگشت طرح تامین کالای اساسی به کمیسیون برنامه مجلس

حمید پورمحمدی معاون رییس  سازمان برنامه و بودجه در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح تامین کالای اساسی که در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به تصویب رسیده و توسط سخنگوی این کمیسیون در صحن علنی توضیحاتی در این باره مطرح شد اظهار داشت: ما می‌خواهیم این طرح مجددا به کمیسیون بازگردد تا منجر به زحمت نشود؛ بخش کالاهای اساسی در این طرح نیازمند پختگی بیشتری است.

این در حالی است که بعد از اظهارات نماینده دولت درباره طرح تامین کالای اساسی کلیات این طرح  به رای گذاشته شده و تصویب شد.

به گفته نمایندگان مجلس، در این طرح پیش‌بینی شده از میان این 60 میلیون به 20 میلیون نفر سبد کالای رایگان و به 40 میلیون نفر با 50 درصد تخفیف این سبد اختصاص یابد.

همچنین در این طرح آمده است که برای 5 میلیون بازنشسته طبق مواد 12 و 30 برنامه ششم توسعه شرایطی مهیا شود که 90 درصد حقوق مشاغل هم‌تراز خود را دریافت کنند.

حدود 50 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح درنظر گرفته شده که 30 هزار میلیاردتومان آن برای تامین کالاهای اساسی، 10 هزارمیلیارد برای همسان سازی حقوق بازنشستگان و 10 هزار میلیارد تومان برای کمک به اجرای طرح های عمرانی لحاظ خواهد شد.

موسوی:‌طرح حمایت معیشتی از خانوارهای 5 دهک جامعه به زودی اعلام وصول می‌شود

سیدعلی موسوی نماینده ملکان در مجلس شورای اسلامی امروز در مخالفت با طرح یک فوریتی تامین کالاهای اساسی اظهار داشت:‌من مخالف این طرح هستم زیرا در این طرح سه موضوع کالاهای اساسی، همسان سازی حقوق بازنشستگان و اتمام طرح‌های نیمه تمام عمرانی  وجود  دارد و با اینکه اجرای این طرح‌ها خوب است اما  اینکه در یک طرح به همه موارد رسیدگی شود و بتوانیم اهداف را محقق کنیم بسیار کار سنگینی است. زیرا دولت از عهده اجرای آن برنمی‌آید.

وی افزود: تعین بودجه اتمام پروژه‌های عمرانی بایددر طرح دیگری بیاید.

نماینده ملکان در مجلس افزود:‌موافق همسانسازی حقوق بازنشستگان هستم زیرا آنها دچار مشکلات عدیده‌ای هستند ولی باید اینکار در طرح جداگانه‌ای بیاید.

موسوی افزود: نیاز به دارو درمان و بهداشت نیازمندان ومستضعفان را چه می‌خواهیم بکنیم. ضمن انیکه درباره ودیعه مسکن چه فکری کرده‌ایم. این در حالی است که 5 دهک پایین جامعه مشکل مسکن دارند.

وی گفت: قبوض آب، برق، و گاز برای مردم هزینه دارد و به همین دلیل طرح جامعی باعنوان حمایت معیشتی از خانوارهای 5 دهک جامعه را اعلام می‌کنم که در آینده نزدیک اعلام وصول خواهد شد.

نماینده ملکان در مجلس درباره جزییات این طرح گفت:‌ طرح حمایت معیشتی از خانوارهای 5دهک جامعه 5 بند دارد که تامین 20 قلم کالای اساسی، ودیعه مسکن، حمایت از مردم برای پرداخت قبوض، و نیاز درمانی آنها در تمام این بندها آمده است.

حجت الاسلام آزادی خواه:سفره نیازمندان با اجرای طرح تامین کالاهای اساسی ترمیم می‌شود

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی امروز(سه‌شنبه 8 مهر ) در موافقت با طرح تامین کالای اساسی اظهار داشت:نمایندگان مجلس حداقل 12 ساعت در هفته در صحن مجلس بوده و حتی در جلسات کمیسیون‌ها،  کمیته‌ها و جلسات مختلف در وزارتخانه‌ها و سایر نشست‌ها برخلاف مصوبات ستاد کرونا حضور دارند.

وی افزود:‌طرح یک فوریت تامین کالای اساسی قطعا یکی از یادگارهای مجلس یازدهم خواهد بود.

نماینده مردم ملایر در مجلس افزود: گزارش تفریغ بودجه چند سال گذشته را تهیه کردم در حالی که در این گزارش درباره عملکرد ارز 4200 تومانی اعداد و ارقامی عنوان شده که اگر طرح تامین کالاهای اساسی مصوب شود با این کار توانسته‌ایم با رانت و حیف و میل بیت‌المال مبارزه عملی کرده و سفره نیازمندان را ترمیم کنیم.

حجت الاسلام آزادی خواه گفت: در سال 97 ارز تامین شده برای  واردات 31 میلیارد دلار عنوان شده که برای 5 میلیارد دلار آن هیچ کالایی وارد نشده است.

وی گفت: باید با رانت مبارزه کرد و اویی که قصد تخریب انقلابیون مجلس یازدهم را دارد و توئیت می‌زند نباید برای رانت لال بماند.

نماینده مردم ملایر در مجلس تصریح کرد: ارز تامین شده برای واردات کالاهای اساسی 23 میلیارد دلار است متاسفانه برای سه میلیارد دلار آن هیچ کالایی وارد نشده است.

حجت الاسلام آزادی خواه گفت: ‌تنها ابهامی که برخی مخالفان به طرح تامین کالای اساسی گرفته‌اند به فقدان شبکه توزیع کالا بازمی‌گردد در حالی که ما در جنگ تجربه این توزیع را داشتیم.

وی گفت: ‌دستگاه‌های دولتی موظف شدن هر دو ماه یک بار گزارشی از طرح تامین کالای اساسی به کمیسیون‌های اجتماعی، عمرانی اقتصادی و برنامه بدهند و حتما محرومین و نیازمندان و بازنشستگان از اجرای این طرح بهره‌مند خواهند شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) با کلیات طرح تامین کالاهای اساسی موافقت کردند.

مفتح: توزیع کالاهای اساسی در شش نوبت تا پایان سال جاری

محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه 8 مهر) در جلسه علنی مجلس در توضیح طرح یک فوریتی تأمین کالاهای اساسی اظهار داشت: این طرح جهت رسیدگی به کمسیون برنامه به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شد که نظرات کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و تعداد دیگری از کارشناسان را هم اخذ کردیم و نهایتا در 25 شهریور به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

وی افزود: در وضعیت اقتصادی فعلی که کشور ما با تحریم‌های ظالمانه آمریکا و جنگ ظالمانه ایالات متحده علیه ملت ایران قرار داریم، یکی از مواردی که توانسته در زندگی مردم مشکل ایجاد کند و در تذکرات روزانه نمایندگان هم وجود دارد، افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و تأمین سخت کالاهای اساسی برای مردم است.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: اینکه بتوانیم کالاهای اساسی را با قیمتی معقول و مناسب دراختیار اقشار نیازمند قرار دهیم یکی از تکالیف و وظایف ماست.

مفتح خاطرنشان کرد: این طرح در مجلس قبلی مطرح شده بود ولی به نتیجه نرسیده بود اما در مجلس یازدهم پیشنهادات مختلفی در این باره در کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شده و با حضور کارشناسان مختلف آن را بررسی کردیم.

وی درباره منبع تأمین اجرای طرح تأمین کالاهای اساسی گفت: منبع تأمین این طرح مشکلی ندارد؛ برای اجرای آن توجه زیادی را درباره منابع اجرای این طرح درنظر گرفته‌ایم و توجه کرده‌ایم که مبادا اجرای این طرح موجب تورم و افزایش قیمت شود بنابراین تلاش کردیم این منابع در دسترس بوده و شدنی و قابل حصول بوده و تورم‌زا نباشد.

وی تصریح کرد: افرادی که مشمول این طرح می‌شوند 60 میلیون نفر هستند.

مفتح خاطرنشان کرد: علاوه بر تأمین کالاهای اساسی با قیمت مناسب و تأمین منبع آن تلاش کردیم با اجرای این طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که منبع مالی مناسبی در بودجه برای آن درنظر گرفته نشده بود هم اجرایی شده و این همسان‌سازی به طور کامل عملیاتی شود.

نماینده تویسرکان در مجلس گفت: 50 هزار میلیارد تومان برای کل اهداف طرح مذکور منبع مالی تعریف شده که 30 هزار میلیارد تومان آن برای طرح تأمین کالاهای اساسی است و 10 هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که با این کار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، لشکری و کشوری براساس حکم و برنامه ششم عملیاتی خواهد شد ضمن اینکه 10 ه زار میلیارد تومان هم برای کمک به اجرای طرح‌های عمرانی در گوشه و کنار کشور که می‌تواند تأثیرات مثبتی در اشتغال کشور داشته باشد به وجود آورد.

وی گفت: طرح تأمین کالاهای اساسی متمرکز بر این کالاها نیست بلکه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و پروژه‌های عمرانی را هم دربردارد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: حقوق بازنشستگان به شکل سابق پرداخت می‌شود که تعادلی بین حقوق و هزینه آنها وجود ندارد لذا با وجود این طرح به آنها کمک زیادی خواهیم کرد.

وی گفت: تصویب قانونی که در زمان اجرا با مشکل مواجه نشود و بتواند وعده داده شده به مردم و انتظارات در اذهان را پاسخ بدهد را عملیاتی خواهیم کرد.

مفتح درباره جزئیات این طرح گفت: مقرر شده در شش نوبت در شش ماهه دوم سال جاری کالای اساسی بین مردم توزیع شود و البته در سال آتی در بودجه 1400 تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

مفتح گفت: پول در کارت مردم مشمول شارژ می‌شود و باید آنها برای تأمین کالاهای اساسی فقط کالا را بگیرند لذا دولت باید برای اجرای این کار کالای اساسی را با قیمت مناسب در بازار عرضه کند. ابنگونه نیست که پولی به مردم داده شود که تورم‌زا باشد.

تصویب کلیات طرح تامین کالاهای اساسی در مجلس/ جزئیات؛ اعطای کارت به 60 میلیون ایرانی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 8 مهر) مجلس در جریان بررسی طرح یک فوریتی تامین کالاهای اساسی کلیات این طرح را تصویب کردند.

از 242 نماینده حاضر در صحن پارلمان، 213 نماینده رأی موافق، 5 نماینده رأی مخالف و 6 نماینده رأی ممتنع به این طرح دادند.

درصورت تصویب نهایی و اجرای این طرح، دولت به 60 میلیون نفر کارت الکترونیک داده و هر ماه کمک‌های معیشتی را به حساب آنها واریز می‌کند./998/

 

ارسال نظرات