۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۶۶۴۸۰۷
آیت الله اعرافی:

بیش از ۳۰ رشته تحصیلی مرتبط با آموزش و پرورش در حوزه علمیه فعال است

بیش از ۳۰ رشته تحصیلی مرتبط با آموزش و پرورش در حوزه علمیه فعال است
مدیر حوزه های علمیه گفت: ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش برنامه های خود را برای برنامه هفتم توسعه کشور تهیه کند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی در نشست مشترک کارگروه های تخصصی ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش که در مدرسه علمیه معصومیه قم با حضور نمایندگانی از وزارت آموزش و پرورش و حوزه علمیه برگزار شد، اظهارداشت: در جلسه ای چند ساعته با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص برنامه هفتم توسعه مباحثی مطرح شد، به ویژه درباره نقش حوزه در تحقق این برنامه ها بحث شد. حوزه باید تلاش خود را افزایش دهد و این می تواند اولویتی برای ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: توفیق داشتم در تدوین سند و نیز کارگروه نهایی تصویب سند تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشته باشم و باید اذعان کرد که این سند چراغ راه آموزش و پرورش است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: علی رغم وجود چنین اسناد جامعی در کشور، هنوز فاصله ما تا تحقق کامل این اهداف زیاد است که این فاصله را باید با برداشتن گام های بلندتر طی کرد و بخشی از آن بر دوش ما حوزویان و فرهنگیان است.

مدیر حوزه های علمیه، با بیان اینکه سند تحول دارای چندین رویکرد است که باید مورد توجه هر دو نهاد قرار گیرد، افزود: تلاش مشترک نماد دین و آموزش و پرورش در ارتقای رویکرد عقلانی و اجتماعی در حوزه تعلیم و تربیت اولین نکته است چرا که این رویکرد مبتنی بر گفتمان اسلام ناب و انقلاب اسلامی می باشد و نیازمند توجه است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: رویکرد جامع و متناظر به ساحت های تربیتی یکی دیگر از موارد مورد توجه سند تحول می باشد.

وی افزود: داشتن نظریه جامع در این زمینه ضروری است، زیرا عرصه تعلیم و تربیت از ساحت های ۶ گانه شروع و گاهی به ۱۲ ساحت در عرصه تعلیم و تربیت می رسد، اگر بخواهیم یک تعلیم و تربیت تام و تمام داشته باشیم باید همه قلمروهای دانشی آموزش و پرورش و حوزه علمیه مورد توجه قرار بگیرد.

مدیر حوزه های علمیه به رویکرد نگاه جامع به علم و معرفت اشاره کرد و گفت: رویکرد جامع به ایران و اسلام، رویکرد ما و غرب، رویکرد کار، تلاش و مهارت های کاربردی و زندگی از جمله مباحث مهم سند تحول بنیادین است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بر حسب مأموریت هایی که طی این سالها برعهده داشته و به دهها کشور سفر نموده و صدها دانشگاه را از نزدیک دیده ام و با مقامات مختلف علمی دنیا بحث و تبادل نظر داشته ام، پیشگامی و پیشرو بودن ایران در خصوص تولید اسناد پایه و بالادستی واضح و خیره کننده است.

رئیس عالی ستاد همکاری ها اظهارکرد: ایران اسلامی دارای گنجینه ای از اسناد پایه است اما هنوز برای تحقق اهداف این اسناد جای کار دارد.

وی افزود؛ بخش عمده ای از اسناد در شورای عالی نهایی شده است و گام های خوبی هم برداشته شده و حوزه علمیه نیز در این خصوص برنامه های بلند مدت، کوتاه مدت و میان مدت راطراحی و اجرایی کرده است.

آیت الله اعرافی در محور سوم سخنان خود به رشته های مرتبط با تعلیم و تربیت موجود در قلمرو حوزه علمیه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ رشته و گرایش در حوزه و مراکز حوزوی در حال اجرا است که از دل این رشته ها عرصه تعلیم و تربیت بخش اعظمی را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: درحال حاضر بین ۳۰ تا ۴۰ رشته به صورت مستقیم و دهها رشته به صورت غیرمستقیم مرتبط با آموزش و پرورش در بدنه حوزه های علمیه با ۸۰ درصد اشتراک محتوایی فعال هستند./1350/د102/ق

ارسال نظرات