۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۴
کد خبر: ۶۶۴۹۰۱

پیرامون شاعرانه جدید سروش!

پیرامون شاعرانه جدید سروش!
در روزمه علمی سروش، تحصیلات عالیه و تخصصی فقه و اصول دیده نمی‌شود. عالمانه آن است که شخصی در مورد دیگران نظر دهد که خود در آن زمینه صاحب نظر باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، جناب آقای عبدالکریم سروش در کانال تلگرامی خود در پاسخ به پرسشی، مرقوم داشته است که «آقای خمینی در فقه و اصول عالم بود نه چیزهای دیگر»

اما دراین باره:

  • در روزمه علمی آقای سروش، تحصیلات عالیه و تخصصی فقه و اصول دیده نمی‌شود. عالمانه آن است که شخصی در مورد تخصص دیگران نظر دهد که خودش در آن زمینه صاحب تخصص و نظر باشد از این رو نظر ایشان در باب عالم بودن یا نبودن شخصی در فقه و اصول، فاقد ارزش علمی است.
  • امکان دارد ایشان دراین باره با فرد یا افراد متخصصی مشورت کرده باشد و در پاسخ پرسش مذکور نظرات آنها را بیان کرده باشد. اگر آن افراد هم مانند خود آقای سروش با سلیقه و بدون مبنای علمی سخن گفته‌اند که الکلام الکلام. اما اگر ایشان واقعا سراغ انسانهای فقیه و اصولی رفته است، بحث دیگری است و خوب است ایشان این افراد را معرفی کند تا مشخص شود این افراد فقط در فقه و اصول کارشناس هستند یا در علوم دیگر هم صاحب نظرند؟
  • به نظر می‌رسد نیکو آن است آقای سروش درباره فلسفه، عرفان، اخلاق، تفسیر و رجال و ... هم سراغ متخصصین و اهل فن رفته تا نظرات آنها را درباره تبحر امام(ره) در این علوم جویا شود تا این گونه به تحریف تاریخ و تحریف یک شخصیت جهانی نپردازد و بدیهیات را منکر نشود.

ظاهرا ایشان اهل مطالعه می‌باشد و بعید است کتب عرفانی و فلسفی و اخلاقی امام را ندیده باشد، کتبی که بزرگان حوزه و دانشگاه و اهل فن در برابر عظمت آن خضوع کرده و به غنای بی‌بدیل آنها صحه گذاشته‌اند.

  • آقای سروش بعد از آنکه حضرت امام خمینی را باسوادترین حاکم تاریخ ایران نامیدند، به شدت از سوی حامیان خود تحت فشار قرار گرفته است و ظاهرا این پاسخ غیرعلمی و سخیف، برای رهایی از این هجمه‌هاست. انتقادات شدیدی که حتی بی‌بی‌سی هم به آن اشاره کرده است و موید این سخن است که ایشان در جمع مدعیان آزادی بیان، از بیان نظر تخصصی محروم است و باید مطابق سلیقه آنها مشی علمی کند! این همان خطری است که علم را تهدید می‌کند وقتی علم و سخنرانی برای کسی وسیله کاسبی است، برای حفظ مواجب خود باید مطابق نظر کارفرما و مخاطب سخن بگوید که ثمره آن، عوامانه و شاعرانه سخن گفتن و حتی نفی بدیهیات و واضحات است.

مهدی عامری

/1399/د102/ف

ارسال نظرات