۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۶۶۴۹۶۱

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی
خراسان رضوی - فراخوان مقاله با موضوعات هنر و رسانه و برگزاری مسابقه «مصباح الهدی» به ۵ زبان زنده در ماه محرم از جمله خبر‌های کوتاه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دو فصلنامه مطالعات هنر و رسانه معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان که با همکاری علمی هیئت اندیشه ورز هنر و رسانه به چاپ می رسد، برای شماره های آتی خود، از مقالات محققان و پژوهشگران طلبه گرامی در زمینه های مباحث نظری هنر و رسانه از جمله؛ فقه هنر، فقه رسانه، مطالعات تطبیقی هنر اسلامی، حکمت هنر، تاریخ هنر و دیگر محورها استقبال می کند.

این دو فصلنامه با هدف كمك به ايجاد تحولی فراگير در زمینه پژوهش در سطح حوزه علميه خراسان، توليد و نگارش متون پژوهشي معتبر جهت پاسخگویی به نیازهای علمی حوزه، جامعه و نظام اسلامی، معرفی‌ دستاوردهای‌ جدید پژوهشی‌، ایجاد زمینه‌ تبادل‌ اندیشه‌ و نیز زمينه‌سازي براي نقد و بررسي آراء و نظريات مختلف در زمینه هنر و رسانه، انتشار می یابد.

همچنین نشریه دارای مجوز علمی- تخصصی با شماره85483 در تاریخ 17/4/98 از معاونت مطبوعات وزارت ارشاد اسلامی است.

لازم به ذکر است، علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارائه مقاله در این فصلنامه علمی-تخصصی می توانند با شماره 05132008608 تماس حاصل کرده و یا به نشانی سایت ami.journals.hozehkh.com مراجعه نمایند.

اجرای طرح بازشناسی جایگاه و کارکرد کتاب «عیون اخبارالرضا(ع)»

حجت‌الاسلام علی راد، مسئول دفتر نمایندگی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در قم اظهار کرد: این مرکز با هدف تبیین فرهنگ و معارف رضوی در سال جاری، طرح علمی بازشناسی جایگاه، محتوا و کارکرد کتاب «عیون اخبار الرضا(ع)» در مطالعات شیعی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: دستاورد بخشی از این طرح در قالب نشست‌های علمی و کرسی‌های ترویجی در ایام ماه صفر سال جاری ارائه خواهد شد و بخش دوم این طرح نیز هم‌اندیشی با فرهیختگان حوزه و دانشگاه به منظور شناخت عمیق و دقیق ابعاد مختلف کتاب عیون اخبار الرضا(ع) است که در قالب ویژه‌نامه‌ای در ماه صفر منتشر خواهد شد.

حجت الاسلام راد ادامه داد: علاقه‌مندان و استادان حوزه و دانشگاه می‌توانند نظرات خود را درباره محورهای رویکرد و اهداف شیخ صدوق(ره) از تألیف کتاب عیون اخبار الرضا(ع)، ویژگی شاخص مضمون و محتوای این اثر و همچنین ارزیابی ساختار و تبویب احادیث کتاب عیون اخبار الرضا(ع) برای مسئولان این طرح ارسال کنند.

وی اضافه کرد: همچنین پاسخ به اصالت و اعتبار احادیث کتاب عیون اخبار الرضا(ع)، کارآمدی کتاب عیون اخبار الرضا(ع) در مطالعات شیعه‌شناسی، کارکردهای کتاب عیون اخبار الرضا(ع) در مطالعات سیره‌پژوهی امام رضا(ع)، ارجاع و استناد به کتاب عیون اخبار الرضا(ع) در میان عالمان غیرشیعه، کاستی‌ها و امتیازات پژوهش‌های انجام شده درباره کتاب عیون اخبار الرضا(ع) از دیگر محورهای طرح مذکور است.

حجت‌الاسلام راد ادامه داد: اساتید حوزه و دانشگاه می‌توانند نظرات خود را درباره پاسخ به این موضوعات را به نشانی قم، ابتدای خیابان صفائیه، پلاک ۱۶۴ دفتر نمایندگی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در قم ارسال کنند.

برگزاری مسابقه «مصباح الهدی» به 5 زبان زنده در ماه محرم

مسابقه کتابخوانی «مصباح الهدی» را به 5 زبان زنده دنیا در راستای انتقال پیام عاشورا و آشنایی جوانان با سیره اهل بیت(ع) به ویژه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) برگرفته از آثاری همچون «قیام حسینی» از مقام معظم رهبری به زبان آذری، «شهادت امام حسین(ع)» از شیخ مفید به زبان فرانسه، «کربلا امام حسین(ع) طبق روایات امام رضا(ع)» به زبان عربی، «علل قیام امام حسین(ع)» به زبان اردو در ایام ماه محرم برگزار شد.

سید محمد جواد هاشمی نژاد با اشاره به اهمیت شناخت قیام امام حسین(ع) بیان کرد: حفظ و احیای ترویج معارف دین یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این مسابقه است تا مخاطبان این مسابقه بتوانند با مطالعه این آثار به اطلاعات جامعی درباره فلسفه قیام امام حسین(ع) دست یابند.

وی ابراز کرد: این مسابقه از طریق شبکه‌های اجتماعی تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و ایمیل برای مخاطبان ارسال شد تا مخاطبان با مطالعه این آثار پاسخ سوالات را برای دبیرخانه این مسابقه ارسال کنند.

مدیر امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی عنوان کرد: بیش از هزار و 500 نفر در این مسابقه شرکت کردند که به 40 نفر از برگزیدگان آن هدایایی ارزشمند و متبرکی از قبیل لوح تقدیر، هدایای فرهنگی، تندیس سنگ مضجع و ... پست می شود.

افتتاح دفتر حقوقی بنیاد بهره وری موقوفات در معاونت املاک و اراضی آستان قدس رضوی

دفتر حقوقی بنیاد بهره‌وری موقوفات به منظور رسیدگی به شکایات و گزارشات مردمی طی مراسمی در معاونت املاک و اراضی آستان قدس رضوی افتتاح شد.

مالک رحمتی رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های تولیت محترم آستان قدس طی بازدیدی که از روند فعالیت‌های معاونت املاک و اراضی داشتند، تاسیس اداره حقوقی در معاونت املاک و اراضی و راه اندازی دفتر حقوقی برای رسیدگی به شکایات مردمی با هدف ارائه خدمات شایسته در مدت زمان کوتاه به مردم بود.

وی ادامه داد: در همین راستا با هماهنگی معاونت املاک و اراضی و معاونت حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی این دفتر حقوقی با حضور دو کارشناس از اداره بازرسی و معاونت املاک و اراضی با هدف رسیدگی هر چه بهتر به مشکلات مردم امروز راه اندازی شد و کار خود را آغاز خواهد کرد.

این مقام مسئول به اهداف راه‌اندازی دفتر حقوقی در معاونت املاک و اراضی آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: نخستین هدف از راه اندازی این دفتر رسیدگی به مشکلات مردم است که ضمن تسهیل در ارائه خدمات از رفت و آمد آنان به سایر مراکز جلوگیری می‌شود.

رحمتی همچنین افزود: برخی از پرونده‌های معاونت املاک و اراضی باید در معاونت حقوقی رسیدگی می‌شد که این کار نیز اطاله زمان و طولانی شدن رسیدگی به شکایات مردم را در پی داشت، همچنین برخی کارهای شبه قضایی معاونت املاک و اراضی به معاونت حقوقی منتقل می‌شد، که امیدواریم با تاسیس دفتر حقوقی در این معاونت این مشکلات نیز مرتفع شود.

رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: در صدد هستیم در راستای همکاری و هم‌افزایی هر چه بیشتر و رسیدگی به شکایات مردم، دو معاونت املاک و اراضی و حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی در یک محیط مستقر شوند تا شاهد رشد کیفیت، پیشرفت، تعالی و کسب رضایت مردم باشیم./864/ت303/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات