۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۶۶۵۰۳۸

طبق اسناد متقن و قطعنامه های سازمان ملل متّحد قره باغ جزء خاک اسلام است

طبق اسناد متقن و قطعنامه های سازمان ملل متّحد قره باغ جزء خاک اسلام است
جنگ قره باغ یک معادله پیچیده است و تحلیل‌های احساسی و صرفا قومی قطعا خطاآفرین خواهد شد. تحلیل این واقعه باید در دو سطح مجزا صورت پذیرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا،  جنگ قره باغ یک معادله پیچیده است و تحلیل های احساسی و صرفا قومی قطعا خطاآفرین خواهد شد. تحلیل این واقعه باید در دو سطح مجزا صورت پذیرد:
 
سطح نخست, لایه مردمی, حقانیت و مشروعیت است. طبق اسناد متقن و قطعنامه های سازمان ملل متّحد, قره باغ جزء خاک اسلام و متعلق به جمهوری آذربایجان است که سالهاست تحت اشغال ارمنستان قرار دارد و آزادی های اجتماعی و دینی مسلمانان این منطقه تهدید می شود. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا حامی مردم مسلمان قره باغ است و حتی در این راه شهید داده است.

سطح دوم, لایه حاکمیت و مناسبات سیاسی است. در جبهه بندی سیاسی, جمهوری آذربایجان سالهاست که سر بر زانوی رژیم صهیونیستی و امریکا دارد, متّحد و شریک تجاری ترکیه است, خاک کشورش را پایگاه نظامی و سیاسی امریکا و رژیم صهیونیستی کرده است, کشورش پاتوق تجزیه طلب های پان ترکیسم است و حتی حمایتهای رسمی نیز از ایشان انجام شده است. دولت علی اف سالهاست که احزاب اسلامگرا را آزار می دهد و دست به زندانی کردن علاقمندان به جمهوری اسلامی همچون مرحوم حاج علی اکرام علی اف و... نموده است که موسوم به خمینی چی(طرفدار امام خمینی(ره)) هستند. 

از دیگرسو, جمهوری ارمنستان مناسبات اقتصادی مستحکمی با جمهوری اسلامی ایران دارد.

این دوگانه باعث شده است تا دیپلماسی رسمی جمهوری اسلامی در این سالها یک مشی میانه باشد تا نه تایید ارمنستانِ اشغالگر باشد و نه تایید آذربایجانِ غربگرا. این احتیاط بویژه در واقعه اخیر تشدید می شود چرا که پای نیروهای غیربومی به این منطقه باز شده و یک حرکت فوق العاده خطرناک آغاز شده است که نیروهای تکفیریِ سوری توسط ترکیه به این منطقه آمده اند و این کشور, حضور نظامی مستقیم پیدا کرده است تا اردوغان در افکار عمومی جمهوری آذربایجان و مردم کشور ما تبدیل به منجی ترک زبان ها شود.

در این واقعه به نظر می رسد که باید اظهارات دیپلماتیک را به دیپلماتها بسپاریم و در سطح مردمی واقعه را اینگونه تحلیل کنیم که:

قره باغ خاک اسلام است و هر مسلمانی حامی آزادی آن است.
اقدام جمهوری آذربایجان در وارد کردن نیروهای فرامنطقه ای به این منازعه یک خطای راهبردی بزرگ است.

مسعود زین العابدین
ارسال نظرات