۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۶۶۵۱۲۸

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی
خراسان رضوی - خدمت‌رسانی مواکب اربعین حسینی به ۴۰ نقطه از روستا‌ها و مناطق محروم مشهد و تشدید تمهیدات بهداشتی حرم در برنامه‌های دهه آخر صفر از جمله خبر‌های کوتاه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مدیر عامل بنیاد کرامت رضوی با اشاره به عدم حضور مواکب اربعین حسینی(ع) در کشور عراق، از خدمت‌رسانی این مواکب به 40 نقطه از روستاها و مناطق حاشیه شهر مشهد خبر داد.

محمدحسین استادآقا به بیان جزئیات این طرح پرداخت و تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و سلب توفیق برای خدمت‌رسانی به زائران حضرت سیدالشهدا(ع) در کشور عراق، با پیشنهاد مدیریت امور مجاوران آستان قدس رضوی، محور خدمت‌رسانی مواکب اربعین حسینی(ع) به‌سوی خدمت به محرومان تغییر یافت.

وی با تأکید بر اینکه در قالب این پروژه، نیازهای اولیه روستاهای محروم و مناطق حاشیه شهر مشهد شناسایی و 40 طرح محرومیت‌زدایی در سه حوزه عمرانی، درمان و سلامت و فرهنگی و مذهبی تدوین‌شده است، اضافه کرد: این پروژه در سه مرحله طراحی‌شده و از 10 مهرماه تا یازده ماه آینده یعنی تا اربعین سال 1400 با پشتیانی آستان قدس رضوی، خیرین و مواکب ادامه خواهد داشت.

مدیر عامل بنیاد کرامت رضوی، خاطرنشان کرد: در مرحله نخست این پروژه، 15موکب متشکل از خدمتگزاران برادر و یک موکب متشکل از خدمتگزاران خواهر، از 10 تا 18 مهرماه هم‌زمان با ایام اربعین حسینی(ع) در 40 نقطه از روستاهای هدف و مناطق حاشیه شهر مشهد برپاشده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ارائه خدمات متعدد ویژه محرومان می‌پردازند.

استادآقا با اشاره به مراحل بعدی اجرای این طرح؛ افزود: در مراحل بعدی این طرح که تا سال1400 ادامه خواهد داشت، هر موکب به‌عنوان معین یک منطقه محروم معرفی می‌شود و بر اساس نیازسنجی انجام‌شده برای حل مشکلات مردم خدماتی را ارائه خواهد کرد.

تشدید تمهیدات بهداشتی حرم مطهر در برنامه‌های دهه آخر صفر

تولیت آستان قدس رضوی از تشدید تمهیدات بهداشتی حرم مطهر امام رضا(ع) در برنامه ‎های سوگواری دهه آخر صفر خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در جلسه مشورتی دهه آخر صفر که با حضور نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و مدیران شهری و استانی در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری ماه صفر ابراز کرد: هرساله در ایام دهه آخر صفر با حضور جمعیت قابل توجهی از محبان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام در مشهد روبه رو بودیم، اما امسال ویروس کرونا شرایط استثنایی را بر ما تحمیل کرده و با شرایط خاصی مواجه هستیم.

وی با اشاره به بسته بودن رواق‌ها‌ی حرم مطهر، اظهار کرد: آستان قدس رضوی بر اساس دستور رهبر معظم انقلاب تابع ستاد کرونا بوده و هست و آمادگی کامل خود را برای بازگشایی رواق‌های حرم مطهر با رعایت صد در صدی پروتکل‌های بهداشتی اعلام کرده است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به پیش رو بودن فصل سرما، اظهار کرد: تغییر وضعیت آب و هوا، بارندگی‌ها و سرما، شرایط سخت و استثنایی را بوجود خواهد آورد و میزبانی شایسته از زائران در این شرایط از دغدغه‌های جدی آستان قدس رضوی است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با تأکید بر اینکه هر دستورالعملی از سوی ستاد کرونا با هر شرایطی به آستان قدس رضوی ابلاغ شود، آمادگی اجرای آن را داریم، به مذاکرات و تعاملات آستان قدس با وزارت بهداشت و ستاد کرونا جهت بازگشایی حرم مطهر اشاره و عنوان کرد: با وزیر محترم بهداشت چندماه پیش جهت بازگشایی رواق‌ها با رعایت دستورالعمل‎های بهداشتی گفت‌وگویی داشتم و از ایشان خواستم پروتکل‎های بهداشتی برای بازگشایی رواق‌ها را به آستان قدس ارائه دهند و آستان قدس نیز آمادگی کامل برای اجرای آن را دارد.

وی با بیان اینکه آستان قدس رضوی ماهیانه دو میلیارد تومان برای تهیه اقلام بهداشتی در جهت حفظ سلامت زائران، هزینه می‌کند، ابراز کرد: اولویت نخست آستان قدس رضوی حرم مطهر، زائر و زیارت است لذا آماده رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای فراهم آمدن شرایط زیارت زائران با هر هزینه و شرایطی هستیم.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان از همراهی و همدلی مسئولان دستگاه‌های مختلف استان تقدیر و تشکر و این هماهنگی مسئولان را نوید بخش آینده‌ای روشن برای استان خراسان رضوی دانست.

همچنین در این جلسه آیت الله سیداحمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد ضمن تشکر از تلاش‌های آستان قدس رضوی برای بازگشایی حرم مطهر رضوی و رعایت کامل دستور العمل‌های بهداشتی در جهت حفظ سلامت زائران، نسبت به محوریت آستان قدس رضوی در برنامه‌ها و عزاداری‌های دهه آخر صفر تأکید کرد.

حفظ ایمنی زائران از اولویت های آستان قدس رضوی است

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی با حضور در واحد آتش نشانی حرم مطهر رضوی ضمن تقدیر از تلاش‌ها و زحمات آتش نشانان این مجموعه، حفظ ایمنی زائران را از مهمترین اولویت‌های آستان قدس رضوی خواند و اظهار کرد: همانگونه که بازرسی بدنی برای امنیت زائران اهمیت دارد، آتنش نشانی نیز به همان میزان حائز اهمیت بوده و این دو مکمل یکدیگر هستند.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر ضرورت آینده نگری برای پیشگیری از سوانح وحوادث، عنوان کرد: نباید اجازه دهیم در اثر کوتاهی در تأمین امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی خدایی نکرده اتفاقاتی رخ دهد و سپس بخواهیم به سراغ رفع کمبودها و اشکلات بروید.

وی افزود: حادثه تلخ پلاسكو، هزينه گزاف همراه با شهادت هموطنانمان را به همراه داشت، باید از عبرت‌‌ها و تجربيات این حادثه بیاموزیم و از حوادث احتمالي آينده پیشگیری کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به حضور میلیونی زائران در حرم مطهر رضوی در مناسبت‌های خاص همچون عیدنوروز، شب‌های قدر و ...، گفت: به برکت وجود مقدس حضرت رضا(ع) و با تلاش دست اندرکاران حوزه های ایمنی و امنیتی حرم مطهر، تاکنون حادثه‌ای در این آستان نورانی رخ نداده است، اما ما باید خود را همواره برای مقابله با بدترین شرایط آماده نگهداریم.

وی تصریح کرد: حرم مطهر رضوی با حدود یك میلیون متر مربع فضا و تراکم میلیونی جمعیت در مناسبت‌های خاص، باید در چندین نقطه پایگاه آتش‌نشانی مجهز به بهترین امکانات و حرفه‌ای ترین نیروی‌های انسانی را داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی آموزش اصول ایمنی و آتش نشانی برای خدام و کارکنان آستان قدس رضوی را از دیگر مواردی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و ابراز کرد: کارکنان آتش نشانی حرم مطهر باید با اجرای دوره‌ای مانورهای عملیات و بهره گیری از تجهیزات امدادرسانی و اطفا حریق به‌روز، همواره در بالاترین سطح آمادگی برای مقابله با حوادث باشند.

در پایان این بازدید تولیت آستان قدس رضوی دستوراتی را در خصوص رسیدگی و رفع مشکلات کارکنان آتش نشانی حرم مطهر امام رضا(ع) صادر کرد.

گفتنی است، در این بازدید حجت الاسلام والمسلمین مروی ضمن آشنایی با فعالیت‌ها و اقدامات واحد آتش نشانی حرم مطهر با کارکنان این مجموعه گفت‌وگو و از تلاش های آنان تقدیر کرد./864/ت303/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات