۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
کد خبر: ۶۶۵۲۸۳
از سوی عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب تبیین شد؛

بورس و تغییر سبک زندگی طلاب

بورس و تغییر سبک زندگی طلاب
حجت الاسلام صادق نیا با اشاره به تغییر ادبیات معنوی طلاب فعال در بورس، گفت: بر فرض بهبود وضعیت معیشتی طلاب در بورس، باید به تغییر سبک زندگی آن ها نیز توجه داشت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهراب صادق نیا عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در نشست «ورود طلاب به بورس آسیب‌ها؛ چالش‌ها و فرصت ها‌» که در سالن جلسات علامه طباطبایی(ره) مرکز خدمات حوزه برگزار شد، گفت: زمانی که شورای مدیریت حوزه تأسیس شد، تنها سه اتاق داشت؛ اما الان تبدیل به یک ساختار فربه با معاونت های فراوان شده و باید دید چقدر می تواند به فکر طلاب باشد.

حجت الاسلام صادق نیا با بیان اینکه براساس ذهنیت جامعه ایران، بورس یک قمارخانه بزرگ است، عنوان کرد: از نظر جامعه شناسی دال مرکزی بورس، کسب سود به هر قیمتی است؛ محوریت سود، نظام ارزشی جدیدی را تولید می کند و افراد را تحت تأثیر خود قرار می دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه حضور طلاب در بورس سبب مشابهت هر چه بیشتر بین زندگی طلبه ها و غیر طلبه شده است، اظهار داشت: اگر تمایز بین امر قدسی و غیر قدسی برداشته شود، به سوی جامعه سکولار حرکت خواهیم کرد.

وی افزود: بازار بورس به اقتصاد لیبرال تعلق دارد و هیچ نظام ارزشی به جز کسب سود بیشتر بر آن حاکم نیست؛ حال اگر طلبه ای با دنیایی از ارزش ها وارد بورس شود، ارزش های زندگی معنوی و قداست طلاب در بین مردم از بین می رود.

حجت الاسلام صادق نیا ابراز کرد: متأسفانه جهت گیری حوزه علمیه به گونه ای است که ساحت طلبگی را محدود به یک رشته تحصیلی کرده است؛ اینکه یک نهادی مانند حوزه علمیه متعهد تأمین معیشت طلاب باشد، خطاست.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: بر فرض اینکه بازار بورس موجب تغییر وضعیت معیشتی طلاب شود، باید توجه داشت که سبک زندگی آن ها را نیز تغییر می دهد؛ گفتمان و ادبیات معنوی، دینی و اخلاقی طلابی که وارد در بورس شده اند، تغییر کرده است.

حجت الاسلام صادق نیا گفت: نباید پول را صرفا به عنوان متغییری برای قدرت خرید دانست؛ پول نظام هنجاری را تغییر می دهد و در درک واقعی انسان ها تبدل ایجاد می کند.

وی عنوان کرد: در گذشته رابطه اقتصادی طلبه نه با سازمان، بلکه با مراجع تقلید بوده است؛ اما در حال حاضر این رابطه سازمانی شده و گویا طلاب کارمندان حوزه علمیه هستند که می تواند آسیب زا باشد./1350/پ202/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمدنظرزاده
Iran, Islamic Republic of
۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۲
سلام
لطفا پیام بنده را به آقای دکتر صادق نیا برسانید،طلبه هستم،قم هم نیستم الحمدلله مشغول کارتبلیغی فرهنگی ام

استادعزیزشما خودتان هیئت علمی هستید والحمدلله دغدغه مالی ندارید.
بله زحمت کشیدید ،ولی این همه طلبه که مشکل مالی دارن چکارکنند
فقط حرف ونقدنکنید،راهکاربدین.
شهریه کفاف این زندگی سخت بابچه رو نمیده،طلبه جوانی که میخواد به رشدعلمی ومعنوی و...برسه بایدحداقل دغدغه مالیش کم بشه تابتونه خوب درس بخونه
نمیگم مرفه،بلکه نزدیک متوسط جامعه باشه
لطفاخودتان را جای طلبه جوان با یه بچه وخریدمای بی بی بسته ای۱۰۰هزار بذارید
هرچندکه من و شماهم قبلا مثل همه این عزیزان به سختی زندگی کردیم ولی واقعا این شهریه،تعطیلی تبلیغ،کم شدن وجوهات،کم شدن حق التبلیغ ها کفاف نمیده


فتامل
0
0
اغث یا صاحب الزمان
Iran, Islamic Republic of
۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
سلام ، اول اینکه کل سیستم اقتصادی ایران لیبرالی است کدام سیستم و ساختار یک تا صدش اسلامی طراحی شده ؟؟ هیچکدام ، اما حلال و حرامش مهمه که نظر مراجع شرعا بلامانع و هم قانونی است . وقتی حقوق های کارمندی ، اکثریت کارمندان گله مند هستند که کفاف نمی‌دهد با وضعیت تورم وحشتناک ، طلبه ها یا حوالی یک میلیون تومان شهریه با چند فرزند چیکارکنند ؟ ! رسیدن به استقلال مالی اونم از راه حلال ودرست مثل بورس به قصد قربت مطمئنا تقرب زاست ، درکنارش وظایف طلبگی رو هم باید انجام بدن و تغییر ادبیات معنوی من بین اون طلبه هایی که میشناسم ندیدم اتفاقا دست و دل بازتر شدند به کارهای خیریه بیشتری میرسند چطور ایشون اینجوری قضاوت میکنند و جمع هم میبندند، البته که بدون بورس هم طلبه ها همه یکسان نبودند، این فعالیت بهتر ازکارگری و اثاث کشی و رانندگی در تاکسی اینترنتی و... که تو قم زیااااااد دیدم حتی با سن بالا انجام میدادند و بجای آنها من خجالت میکشیدم! اما اینکه آموزش مدیریت زمان داشته باشن تا از وظایف مقدس تبلیغ و تحصیل و... نمونند اینجور سمینار و مقالات و آموزش ها خوبه
0
0