۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
کد خبر: ۶۶۵۳۱۹
کارشناس اعزام و استقرار سازمان تبلیغات اسلامی استان قم مطرح کرد؛

فضای مجازی فرصتی؛ برای جبران محدودیت‌های کرونایی

فضای مجازی فرصتی؛ برای جبران محدودیت‌های کرونایی
حجت الاسلام روحی پور با اشاره به تجربه مراسمات ماه رمضان و محرم گفت: در صورت تداوم وضعیت کرونایی، برگزاری مراسمات آینده با محدودیت‌های بهداشتی فرهنگ سازی شده خواهد بود.

حجت الاسلام مهدی روحی پور کارشناس اعزام و استقرار سازمان تبلیغات اسلامی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به تاریخچه فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی اشاره کرد وگفت: در ابتدای انقلاب اسلامی ارگان‌های مختلفی کارهای فرهنگی می کردند؛ به تدبیر امام خمینی(ره) مدیریت سازمانی واحدی مشخص شد و مدیریت کانونی تبلیغات اسلامی و پشتیبانی کارهای فرهنگی به سازمان تبلیغات واگذار شد؛ هدف کار سازمان تبلیغات اسلامی تبلیغ و فرهنگ سازی عمومی مقرر شد.

وی افزود: در طرح جدید سازمان تبلیغات با حضور حجت الاسلام و المسلمین قمی که با صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در صحنه فرهنگی و سازمانی همگام شد؛ مدیریت متمرکز دو کانون بزرگ، مسجد و هیأت به سازمان تبلیغات اسلامی محوّل شد.

کارشناس اعزام سازمان تبلیغات اسلامی قم با اشاره به فراگیری بیماری کرونا بیان کرد: در کشورهای همسایه و شیعه مراسمات مذهبی به طور کلی تعطیل شد؛ علاوه بر این در فروردین ماه ایران با هجمه رسانه های بین المللی مواجه بود که این رسانه ها منشأ انتشار ویروس کرونا را نه کشور چین بلکه ایران عنوان می کردند؛ با توجه به این فضا و شرایط باید در قبال آن پاسخگو می بودیم.

وی افزود: از طرف دیگر کشور با وضعیت سخت اقتصادی درگیر بود ولی با این حال در کشور به همّت گروه های جهادی و  مبلغین، فضای همدلی و جهادی به وجود آمد، این برخلاف فضای عمومی کشورهای دیگر بود؛ بنابراین این قلب تپنده باید ادامه پیدا می کرد و مردم از نظر محتوایی در برابر وضعیت اقتصادی، تورم و کاستی های اجرائی کشور آماده می شدند؛ همچنین کار اصلی و اساسی احیای فرهنگ عاشورا باید انجام می شد، که همگی بر عهدۀ سازمان تبلیغات اسلامی بود.

حجت الاسلام روحی پور فعالیت اخیر سازمان کل تبلیغات اسلامی در تهران را برشمرد و اظهار داشت: در تهران دو حرکت راه افتاد؛ حرکت نخست ساماندهی مساجد بود که در این حرکت مساجد در سامانه نقطه گذاری شد و همه مساجد کد های ثبت خود را احیا کردند؛ حتی آن دست از مساجد نیز که برنامه نداشتند اطلاعات خود را ثبت کردند زیرا در موج اول کرونا بعضی مساجد در حرکتی انفعالی، مسجد را تعطیل کردند در حالی که مسجد اسم مکان سجده و محراب محل جنگ و مقابله با شیاطین انس و جن است و باید مسجد فعال باشد.

وی افزود: اقدام دیگری که در فضای مجازی صورت گرفت و سازمان تبلیغات اسلامی مشارکت داشت، ترند شدن جمله «ما ملت امام حسینیم» بود که برگرفته از کلام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود؛ همچنین تولید و پشتیبانی محتوایی از مبلغینی که در فضای مجازی فعالیت داشتند از کارهایی بود که صورت گرفت؛ زیرا برخی مردم که به دلایل بهداشتی نمی توانستند حضور پیدا کنند، در بستر فضای مجازی، از مراسمات مذهبی و محتوای مذهبی استفاده کردند.

کارشناس اعزام سازمان تبلیغات اسلامی استان قم به نحوه ارزیابی مبلغان اشاره کرد و گفت: ارزیابی یک وقت به صورت چک لیست و میدانی است که این سازوکار با وجود همه محاسن یک کار ضعیف است و نمی توان این کار را فاخر دانست؛ گرچه ارزیابی میدانی وظیفه ما بوده و در این میان از مدیرکل تا جزئی ترین بخش که رابطه مستقیم با هیئات نداشتند، به هیئات رفتند تا ارزیابی دقیقی از  عملیات محرم صورت گیرد.

وی افزود: علاوه بر این ارزیابی میدانی، تلاش مبلغین در فضای مجازی و حقیقی از حیث تاثیرگذاری بر آحاد مردم مورد ارزیابی قرار گرفت؛ وقتی حرکت مثبتی بود مورد حمایت مردم قرار می گرفت و مطبوعات منعکس می کردند؛ این بهترین مشخصه برای ارزیابی هست که مردم چه واکنشی داشتند و این ارزیابی به صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام شد؛ همچنین سامانه سمتا دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم در اختیار سازمان تبلیغات بود تا ارزیابی ها کامل صورت گیرد؛ بخش دیگر ارزیابی نیز خود اظهاری مبلیغین بود.

حجت الاسلام روحی پور تعداد مبلغین اعزامی را ۸۶۴ مبلغ و مبلغه بیان کرد و افزود: به طور کل ۱۸۰۰۰ نفر روز کار تبلیغ داشتیم؛ از تکیه و حسینیه تا روضه های خانگی، استیج و اعزام به زندان و کمک به خانواده های کم بضاعت با جذب کمک های مردمی توسط مبلیغین از برنامه هایی بود که شاهد بودیم؛ در عملیات محرم دوستان مجموعه فرهنگی شهرداری،  بسیج و سپاه با سازمان تبلیغات اسلامی همکاری کردند.

وی افزود: سازمان کل تبلیغات اسلامی برای ماه محرم کانالی به نام محله حسینی در پیام رسان ایتا راه اندازی کرد؛ هدف از این کار پشتیبانی محتوایی برای مبلغین فضای مجازی بود؛ در این کانال تعداد زیادی منبر فاخر و کلیپ های روضه و سینه زنی در اختیار مبلیغین قرار گرفت، گرچه اعتقاد دارم تمامی مبلغین ساکن قم باید با حضور در فضای مجازی اثرگذاری بین المللی داشته باشند.

کارشناس اعزام سازمان تبلیغات اسلامی استان قم به سامانه 137 درخواست مبلغ اشاره کرد و گفت: قبل از ورود به این کار، مجموعه فرهنگی سفینة النجاه با همکاری شهرداری این پروژه را آغاز کرده بودند و بعد از ورود سازمان تبلیغات اسلامی به این طرح آنها با سازمان همکاری کردند.

وی افزود: با گفت‌وگویی که با نماینده سازمان بهداشت جهانی صورت گرفت، اقدامات در ماه رمضان و دهه اول محرم از جهت بهداشتی مورد تأیید بود و در صورتی که بخواهد این فضای کرونا ادامه پیدا کند برای ما آمادگی کامل وجود دارد؛ امروزه در کشور های اروپایی مردم خسته شده اند ولی ما برای تبلیغ با محدودیت کرونایی فرهنگ سازی کردیم و اگر بخواهد ادامه پیدا کند مشکلی وجود ندارد./1370/ت302/ف

ارسال نظرات