۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۶۶۵۵۷۱

نشست پرسمان اربعین در دوران کرونا برگزار شد

نشست پرسمان اربعین در دوران کرونا برگزار شد
نشست پرسمان اربعین در دوران کرونا پیش از ظهر امروز به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست علمی «پرسمان اربعین در دوران کرونا» به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه با همکاری کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین حسینی برگزار شد.

این نشست پیش از ظهر امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین مجتبی کلباسی و دکتر دوانی به صورت مجازی  برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام محمدحسین پیشاهنگ با اشاره به هجمه های رسانی به اربعین و شبهه پراکنی وهابیت نسبت به حرکت اربعین گفت: امروزه برخی رسانه ها اربعین را دست ساز جریانات سیاسی عنوان می کنند و پیاده روی عظیم اربعین را دارای اهداف سیاسی می دانند در این زمینه با موضوع اربعین و تمدن نوین اسلامی در خدمت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین کلباسی نهضت عاشورا را مهمترین و متحرک ترین عنصر در تمدن سازی و حرکت جامعه به سوی تمدن نوین شیعی دانست و گفت: اساس نهضت عاشورا برای یک حرکت تمدنی و به سمت تمدن نوین شیعی است و انحراف از مسیر نیست.

وی افزود: دانشمندان و متفکران و سیاسیون باید این مسأله را به خوبی واکاوی کنند؛ اهداف را در برابر جامعه قرار دهند، عاشورا پاسخ بسیاری از مشکلات است و مراقبت کنند در امتداد این حرکت صرفا به حرکتی احساسی و هیجانی تبدیل نشود.

در ادامه این نشست دکتر محمدحسین رجبی دوانی به شبهات پیرامون زیارت اربعین و پیاده روی اربعین پرداخت و بیان کرد: در این زمینه روایت امام صادق(ع) برای زیارت اریعین داریم که به تنهایی مبنی بر ریشه داشتن زیارت اربعین در روایات کافی است؛ همچنین روایت امام حسن عسکری(ع) مبنی بر نشانه های مؤمن نیز موجود است که در این روایت امام حسن عسکری(ع) زیارت اربعین را یکی از نشانه های مؤمن بر می شمارند.

وی افزود: اینکه ماجرای اربعین با جزئیات و دقیق در تاریخ ثبت و ضبط نشده است دو جهت دارد؛ تاریخ‌نگاران معمولاً مسائلی را که مورد توجه بوده نوشته اند و بعد از ماجرای کربلا  الحاق سرها از توجه‌ها خارج شده بود از این رو دیگر به آن نپرداخته اند، همچنین شیعیان نیز به خاطر خفقان شدید این گونه مطالب را ثبت و ضبط نکرده‌اند.

گفتنی است، میهمان دیگر برنامه حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی به جهت کسالت در این نشست حضور پیدا نکرد./1370/پ203/ف

ارسال نظرات