۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۶۲۶۰۲۶
به همت دبیرخانه انجمن های علمی حوزه؛

نشست علمی تخصصی پدیدار شناسی اربعین برگزار شد

نشست علمی تخصصی پدیدار شناسی اربعین برگزار شد
نشست علمی تخصصی پدیدار شناسی اربعین با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه حاضر در راهپیمایی اربعین به همت دبیرخانه انجمن های علمی حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی پدیدار شناسی اربعین ویژه گزارش تحلیل گروه اعزامی به راهپیمایی اربعین شامگاه دوشنبه در سالن همایش های انجمن های علمی حوزه برگزار شد.

حجت الاسلام عبدالرسول هاجری مسؤول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه در این نشست اربعین را زمینه ساز گفتگوی میان ادیان دانست و تأکید کرد که راهپیمایی اربعین یک حرکت بزرگ فرازمانی و فراقومیتی با ترکیب فرهنگی متنوع در عرصه بین الملل است.

وی با بیان این که باید از اربعین در عرصه بین الملل استفاده بیشتری شود، عنوان کرد: اربعین زمینه ساز گفتگوی میان ادیان است و از منظر جامعه شناسی واقعیت های زیادی در این حرکت بزرگ وجود دارد که محور آن احترام و اهمیت دادن به امام حسین(ع) و کار ایشان است، از این رو نگاه تخصصی به زوایای راهپیمایی اربعین کاری لازم و ضروری است.

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت و با ابراز نگرانی از ورود کمرنگ مراکز بزرگ دینی در راهپیمایی اربعین تأکید کرد که هنوز حرکت اربعین دست کم گرفته می‌ شود.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی یادآور شد: در بحث اربعین رهبر معظم انقلاب ایده راهبردی مطرح کردند که هنوز مورد توجه قرار نگرفته و آن ایده تشکل جهانی شیعه است که اصلا ائمه اطهار(ع) با این نگاه اربعین را ایجاد کردند که در کنار حجی قرار دارد که عرصه برای تشکل جهانی پیروان اهل بیت(ع) در آن بسته است.

این استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) در ادامه عنوان کرد: از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی تشکل جهانی شیعه با یک عرصه سازی در اربعین شکل می‌ گیرد که تبلور امام و امت در آن دیده می‌ شود و این ها می‌ آیند گذشته شیعه را آسیب شناسی کرده و برای آینده شیعه برنامه ریزی می‌ کنند، تمام این مسائل به هیچ عنوان در حج دیده نمی شود چون امکان ارتباط با دیگران خیلی کمتر است.

در ادامه این نشست حجت الاسلام محمدرضا یوسفی استاد اقتصاد دانشگاه مفید نیز با اشاره به این که راهپیمایی اربعین امکان سرمایه گذاری اقتصادی دارد به تبیین برخی راهکارهای این حوزه پرداخت.

علی شیرخانی رئیس انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم در این نشست راهپیمایی اربعین را نیازمند انعکاس رسانه ای قوی در قالب فیلم دانست و تأکید کرد که این ظرفیت امروز در کشور ما وجود دارد.

حجت الاسلام حمیدرضا مطهری رییس انجمن تاریخ پژوهان حوزه نیز با اشاره به لزوم توجه به زوایای تاریخی و سیره ای زیارت اربعین از توجه زیاد به نمادها و ظواهر در این حرکت بزرگ انتقاد کرد.

از دیگر سخنرانان این نشست، حجت الاسلام بهرام دلیر مدیرگروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بود که وی صحبت از مذهب و مباحث فرقه ای را در تضاد با اهداف و آرمان های اربعین دانست و گفت: اربعین باید به یک دارالتقریب عملی بزرگ تبدیل شود.

همچنین حجت الاسلام فیض آبادی مشاور معاون کانون های فرهنگی هنری مساجد با بیان این که مهدویت و توجه به ظهور منجی انگیزه اصلی از حرکت اربعین است، گفت: اربعین باید زمینه ساز مهدوی و امام زمانی شدن نگاه های ما بشود.

گفتنی است، این نشست پیش درآمدی برای نشست های تخصصی آینده خواهد بود که با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کانون های فرهنگی و هنری مساجد، انجمن های علمی حوزه و بعثه مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد.

همچنین صحبت های ارائه شده توسط اساتید در این نشست در آینده نزدیک کامل شده و در قالب مقالاتی از سوی دبیرخانه انجمن های علمی حوزه به صورت جزوه پدیدار شناسی اربعین منتشر می‌ شود./1330/ج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
چقد این نشست سوت و کور برگزار شده؛ نه بنری نه پوستری ،هیچ
0
1