۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۶۶۵۶۱۱

واکنش آیت الله هادوی تهرانی به ادعای نفی اقتصاد اسلامی+ صوت

استاد درس خارج حوزه به برخی ادعاها در زمینه نفی اقتصاد اسلامی واکنش نشان داد و چنین اظهار نظراتی را جفای به اسلام دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا،واکنش آیت الله هادوی تهرانی به ادعای نفی اقتصاد اسلامی+ صوت آیت الله مهدی هادوی تهرانی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، در درس خود، در پاسخ به شبهه عدم وجود اقتصاد اسلامی گفت: گاهی اوقات این مسأله را مطرح می کنند که اسلام اقتصاد ندارد و مثال های که دوستان مطرح می کنند، معلوم می شود که آشنایی با علم اقتصاد ندارند.

وی ابراز داشت: دین مبین اسلام دارای علم اقتصاد است ولی بدین معنا نیست که روش محاسبه نرخ تورم، منحنی فلاکت و روش محاسبه سود کدام آیه است؛ از این رو اقتصاد توصیفی کار قرآن و حدیث نیست، بلکه اقتصاد دستوری کار قرآن و حدیث است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار کرد: برخی فرق میان دانش های توصیفی و دستوری را نمی دانند و شاید در عمر خود به این اصطلاحات برخورد نکرده باشند از این رو برخی شبهات را در زمینه اقتصاد اسلامی مطرح می کنند؛ از این رو مثال­ هایی که در زمینه عدم وجود اقتصاد اسلامی مطرح می کنند، مطلبی نادرست بوده و بر اساس آیات و روایات نیست.

وی با بیان اینکه سوسیالیست و سرمایه داری دو مکتب اقتصادی در دنیا هستند، گفت: اختلاف نظرهای این دو مکتب در مالکیت و نقش دولت در اقتصاد است که دین اسلام نیز در این مسائل نظر دارد.

آیت الله هادوی تهرانی ابراز داشت: مبنای مکتب سرمایه داری بر اقتصاد آزاد بدون نقش دولت و مبنای مکتب سرمایه داری اقتصاد دولتی بدون بازار آزاد است؛ اما اسلام در زمینه اقتصاد دیدگاه هیچ کدام از این مکاتب را قبول ندارد، بلکه نقش خاصی برای دولت ترسیم و برای این نقش امکانات و وسایلی هم تعبیر می کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار کرد: اگر برخی دوستان نظام ها و سیستم های اقتصادی دنیا را مطالعه اجمالی کرده باشند، خواهند دریافت که آنچه مورد بحث نظام ها و مکاتب اقتصادی بوده در دین مبین اسلامی در آیات و روایات نیز بیان شده است.

تعداد بازدید : 60

آیت الله هادوی تهرانی ابراز داشت: بنده مقاله ساختار کلی اقتصاد اسلامی را در سال 1368 در مدرسه آیت الله گلپایگانی عرضه کردم و در ده سال پیش به عنوان کتاب منتشر و در دسترس همگان قرار گرفت، در این مقاله تنها به استناد قرآن بدون حدیث ساختار کلی اقتصاد اسلامی تبیین شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار کرد: اینکه گفته شود دین اسلام اقتصاد ندارد زیرا مسأله اختلاف قیمت ها و اجناس در آیه و روایات بیان نشده، درست نیست؛ در حالی اختلاف مکاتب اقتصادی دنیا، اختلاف مارکس و نظام سرمایه داری و کینز سر این مسائل نیست.

وی با بیان این که دین مبین اسلام بهترین مبنای اقتصاد را ارائه داده است، گفت: اقتصاد اسلامی نه اقتصاد دولتی بوده که سوسیالیسم و کمونیسم ارائه داده اند و نه اقتصاد آزاد است که اقتصاد سرمایه داری قائل به آن است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار کرد: در برخی مقالات نظریه پردازان آمریکایی و غربی آمده است که اقتصاد نمی تواند صددرصد دولتی یا آزاد باشد و این نوعی اقرار به شکست مکاتب اقتصادی دنیا است؛ در حالی که دین مبین اسلام در 1400 سال قبل دیدگاه کاملی را نسبت به اقتصاد ارائه کرده است.

آیت الله هادوی تهرانی بیان کرد: این در حالی است که برخی قائل بدین مساله شدند که اسلام مبنای اقتصادی ندارد و قائل بدین هستند که کشورهای غربی اقتصاد دارند، این دیدگاه جفای بزرگی به دین اسلام است و برخی دوستان طور صریح بیان می کنند که اسلام اقتصاد ندارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار کرد: برخی صداقت و صراحت در بیان ندارند، در ظاهر قبول دارند که اسلام مبنای اقتصادی دارد اما نمی­ گذارند که اقتصاد اسلامی در جامعه تحقق خارجی پیدا کند و هر نوع اندیشه و تفکر در این زمینه را تخریب می کنند، در حالی که این افراد خطرناک برای نظام هستند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار کرد: برخی به اسم طرفداری اقتصاد اسلامی جلوی رشد و شکوفایی تفکر و اندیشه های صحیح و سرمایه گذاری در اقتصاد اسلامی را می­ گیرند و اگر هزینه و بودجه ای در زمینه اقتصاد اسلامی اختصاص یابد، در جاهایی صرف می شود که به نتیجه نهایی نرسد، از این رو اقتصاد اسلامی بروز و ظهور خاصی در جامعه پیدا نکرده است./998/پ202/ف

ارسال نظرات