۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۶۶۵۷۹۴
رییس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر (عج):

وهابیت تکفیری و شیعیان افراطی دو روی یک سکه اند

وهابیت تکفیری و شیعیان افراطی دو روی یک سکه اند
آیت الله حسینی قزوینی با بیان این که وهابیت تکفیری و شیعیان افراطی هر دو مصیبتی برای جهان اسلام هستند، گفت: توهین به خلفای اهل سنت مورد تأیید مراجع تقلید نیست.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد حسینی قزوینی در نشست علمی با موضوع (تکفیر در جهان اسلام) که با حضور معاونان کارکنان سازمان اوقاف و امور خیریه كه در تهران  برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مصائب جهان اسلام، چه در گذشته و چه در عصر حاضر، موضوع تکفیر فرق اسلامی و همچنین تکفیر پیروان ادیان آسمانی دیگر بوده و عمدتا بنیانگذار این تکفیر، فرقه وهابیت بوده است.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم تأکید کرد: من با قاطعیت می گویم که در چهارده قرن گذشته پس از ظهور اسلام، هیچ یک از فقهای شیعه را نمی یابیدکه  غیر شیعه را تکفیر اسلامی کند و خارج از اسلام بداند و یک سطر هم در این خصوص از فقهای شیعه وجود ندارد؛ اگر هم تعابیری مثل تعبیر شیخ مفید در مورد تکفیر مطرح شده، باید گفت که منظور شیخ مفید از کلمه تکفیر، تکفیر از اسلام نیست، بلکه تکفیر از ایمان بوده است؛ البته که وهابیت، همین سخن شیخ مفید را دائما در رسانه های شان مطرح و عَلَم می کنند اما حقیقت این است که شیخ مفید، مسلمانانی که به ولایت امیرالمؤمنین امام علی(ع) پس از پیامبر اسلام(ص) اعتقاد ندارد را کافر و غیر مسلمان نمی داند بلکه فقط از نظر ایمانی تکفیر می کند.

وی با بیان این که واژه (من جحد) که در قالب کلمات فقهای ما آمده است، یعنی انکار از روی علم و آگاهی است، گفت: برای مثال اگر کسی علم به این دارد که علی بن ابیطالب(ع) خلیفه منصوب خداوند توسط پیامبر(ص) بوده و این موضوع را انکار کند، کافر است؛ به تعبیر یكی از فقهاء بزرگ در صورتی مستلزم كفر است كه به تكذیب پیامبر اكرم (ص) منجر شود (الخوئی، كتاب الطهارة: ج2 ص83ـ 87، الناشر: دار الهادی ـ قم.) و این هم فرق هم نمی کند شیعه باشد یا سنی باشد؛ مثل نماز است؛ کسی نماز را با علم بر این که دستور خداست و واجب است انکار کند، کافر است.

آیت الله حسینی قزوینی خاطرنشان کرد: در یکی از مناظراتی که چند سال پیش با علمای وهابیت در کشور عربستان داشتم، در مورد اشکال آنان در خصوص عبارت شیخ مفید در خصوص تکفیر غیر شیعه و معتقدان به ولایت علی ابن ابیطالب(ع)، پاسخ دادم و گفتم که منظور شیخ مفید و دیگر علمای شیعه، تکفیر از اسلام نیست، بلکه تکفیر از ایمان است؛ و ادامه دادم و گفتم که هر سال حدود 100 هزار حاجی از کشور ایران برای انجام مناسک حج، به کشور عربستان سفر می کند و از امکانات و غذاهای شما استفاده می کنند؛ و اگر بنا باشد که شیعه، اهل سنت را کافر و نجس بدانند، این سفر و این اتفاقات نمی افتد و اصلا تعاملی بین شیعیان و اهل سنت نخواهد بود؛ همچنین شما باید بدانید که تمام فقهای شیعه اجماع دارند که ازدواج با کافر حرام است اما ما در ایران و جهان، شیعیان بسیاری را می بینیم که با اهل سنت ازدواج کرده اند و بعضا در خانواده ای چند سنی و چند شیعه باهم زندگی می کنند؛ بنابراین معلوم می شود این کفر که در کلمات فقهای شیعه آمده و منظور کفر ولایت علی ابن ابیطالب(ع) است، از نظر فقها و بزرگان شیعه، کفر به ایمان است و منظور کفر از اسلام نیست.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به یکی از مناظرات خود در سال 86 با پرفسور الغامدی یکی از علمای اهل سنت در کشور عربستان، گفت: در آن مناظره، آن شخص اصرار داشت که علمای شیعه، پیروان اهل سنت را کافر می دانند و دو فتوکپی را بعنوان سند نشان داد و گفت این دو یکی از امام خمینی(ره) و دیگری از آیت الله العظمی خویی(ره) است؛ که من در پاسخ به او گفتم که اگر این حرف را یک دانشجوی ساده بیان می کرد تعجب می کردم اما وقتی شما آن را بیان می کنید کاملا تعجب بر انگیز است چرا که در کتاب مکاسب امام خمینی(ره)، مشاهده می کنیم که ایشان نقل قولی را در مورد تکفیر اهل سنت از شخص دیگری مطرح کرده و سپس به نقد این ادعا می پردازد و خیلی هم تند با نظریه پرداز آن (صاحب حدائق) برخورد می کند؛ «اغترّ بعض من اختلت طریقته» فریفته  اختلال طریق شده «وهو وهمٌ ظاهر» دچار توهم گردیده  بل یمكن دعوى الإجماع أو الضرورة بعدم نجاستهم» می شود ادعاء اجماع بر عدم نجاست غیر شیعه نمود كتاب الطهارة: ج3 ص316، یعنی آن عالم سنی، نقل قول امام خمینی(ره) از شخص دیگری را به اسم امام خمینی(ره) مطرح کرده اما نقد ایشان و اشکال ایشان بر این نقل قول را مطرح نمی کند؛ همچنین در مورد مرحوم آیت الله خویی هم فقط نقل قول ایشان را بدون اشاره به نقد علمی ایشان مطرح کرد که من همانجا اشکال کردم. (رجوع شود به الخوئی، كتاب الطهارة: ج2 ص83ـ 87، الناشر: دار الهادی ـ قم.)

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: افرادی که در بین شیعیان، ادعای تکفیر از اسلام برای اهل سنت را به واسطه عدم پذیرش ولایت علی ابن ابیطالب(ع) مطرح کردند؛ از نظر فقهای بزرگ شیعه همچون امام خمینی(ره) و مرحوم آیت الله خویی، افرادی منحرف از مسیر اجتهاد بودند و بزرگان ما این ها را رد کردند و جواب های بسیار محکمی هم به ادعاهای باطل شان دادند.

 

وی خاطرنشان کرد: آقای الغامدی با وجود این که من به اشکالات و شبهه های مطرح شده از سوی او پاسخ گفتم، بازهم بعد از چند ماهی از این مناظره نگذشته بود كه ایشان در تلویزیون عربستان این شبهات را مطرح و به دروغ ادعا کرد امام خمینی(ره) و آیت الله خویی(ره) تمام اهل سنت را کافر می دانند.

آیت الله حسینی قزوینی یادآور شد: اقدامات وهابیت در تکفیر امت اسلام، به جایی رسیده که دکتر کریمه از اساتید دانشگاه الازهر مصر و استاد فقه مقارن هم به صراحت گفت که هیچ مسلمانی غیر از وهابیت را در کره زمین پیدا نمی کنید که وهابیت آن مسلمان را تکفیر نکرده باشند. «لا یوجد مسلم على وجه الأرض لم تكفره الوهابیة». سایت المجع العالمی للتقریب بین المذاهب الاسلامیة.

وی در ادامه با بیان این که اگر دقت کنیم ادعاهای وهابیت و تناقض گویی های آنان از طریق کتب مورد تأیید خودشان مثل صحیح بخاری قابل پاسخ دادن است و خود بنده در مناظرات با برخی از این علمای وهابی به کتاب خودشان استناد کرده ام، گفت: چندباری شایعه کردند که آقای حسینی قزوینی کتاب صحیح بخاری را نشان میدهد و از وسط آن نوشته ساختگی خودش را به اسم این کتاب برای محکوم کردن، به ما می خواند؛ به دلیل این ادعای دروغ اینها، ما مجبور شدیم نزدیک به یک ترابایت یعنی بیش از هزار گیگابایت تصویر کتاب های آن ها را به صورت پی دی اف ذخیره کردیم یا در کتاب خانه ها با موبایل و دوربین عکس گرفتیم که اگر نقل کردیم جلد و صفحه كتاب  را نشان دهیم كه نگویند منتاژ و ساختگی است.

رییس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر(عج)، گفت: طبق اسناد موجود، اولین اقدام وهابیت پس از سلطه بر عربستان سعودی، ادعای تثبیت کفر همه مسلمانان بود، گفت: بعد از این که محمد بن عبدالوهاب بر اوضاع مسلط شد، علمای مدینه را دور هم جمع کرد و گفت که باید زیر پرچم محمد عبدالوهاب و محمد سعود بن عبدالعزیز، در یک بیانیه رسمی، اقرار و اعلام کنید که دین صحیح همین دینی است که محمد بن عبدالوهاب آورده نه دینی که پیامبر اسلام(ص) آورده بود و هر کس غیر دین مورد نظر محمد بن عبدالوهاب را بگوید، کافر به خدا خواهد بود؛ یعنی این ها بحث شان شیعه و سنی نیست، بلکه می گویند هر کس دینی که محمد بن عبدالوهاب آورده را قبول نکند، کافر است و قتل او هم واجب خواهد بود؛ همچنین با علمای مکه هم چنین کاری کردند و گفتند باید در یک بیانیه رسمی از دین محمد بن عبدالوهاب حمایت کنید.

(متن بیانیه مكتوب محمد بن  عبد الوهاب برای علماء مكه و مدینه)

ونحن علماء المدینة المنورة وندین الله به، ونسأله تعالى الموت علیه... وأن ما وقع فی مكة والمدینة سابقا ومصر والشام وغیرها من البلاد إلى الآن من أنواع الشرك المذكورة فی هذا الكتاب أنها الكفر المبیح للدم والمال وكل من لم یدخل فی هذا الدین ویعمل به ویعتقده كما ذكر فی هذا إمام الكتاب فهو كافر بالله والیوم الآخر والواجب على المسلمین وكافة المسلمین القیام بفرض الجهاد وقتال أهل الشرك والعناد.

 

 الدُّرَرُ السَّنِیَّةُ  فی الأجوبة النجدیة ، كتاب العقائد: ج 1 ص316.

وی افزود: همچنین از اولین کارهایی که اینان پس از تسلط به عربستان کردند، تخریب حرم زید برادر عمر خلیفه دوم شان بود و گفتند این حرم مظهر شرک است و بعد از این است که علمای مکه و مدینه بیانیه شان را امضا و می گویند تا کنون هرچه می گفتیم شرک بود و از این پس هر کس دین مورد نظر محمد بن عبدالوهاب را نپذیرد مشرک است؛ البته کتابی که این سندها در آن باشد در بازار موجود نیست و بنده این اطلاعات را از کتابی که خود مفتی اعظم شان در مناظره با بنده آورده بود دیدم و سریع از آن اسناد عکس گرفتم.

آیت الله حسینی قزوینی با بیان این که علمای وهابیت با امور واهی، تکفیر مسلمین را تثبیت می کنند، گفت: برای مثال می گویند کسی که زکات ندهد باید اعدام شود و قتل او واجب است؛ همچنین می گویند کسی که اذان و اقامه پیش از نماز را نگوید باید کشته شود در حالی که شیعه و سنی، هر دو می گویند اذان و اقامه برای نماز، جزء مستحبات است؛ یا می گویند کسی که نماز جماعت، نماز جمعه، نماز عیدین و نیت  وضو را به زبان بیاورد باید کشته شود و کافر است.

به عنوان نمونه ملاحظه فرمائید:

فإن تركهما ، أی : الأذان والإقامة ، أهل بلد قوتلوا ; أی : یقاتلهم الإمام أو نائبه ، حتى یفعلوهما ، لأنهما من أعلام الدین الظاهرة ، فقوتلوا على تركهما ، كصلاة العید .

وقال، فی باب صلاة الجماعة : وهی واجبة وجوب عین ، فیقاتل تاركها كأذان.

الدرر السنیة فی الأجوبة النجدیة ج 10 ص 328 ، تحقیق : المحقق : عبد الرحمن بن محمد بن قاسم.

وی خاطرنشان کرد: البته هدف اینان از تکفیر مردم این است که با ثابت کردن کفر او، مالش را تصرف کنند و با آن اموال، حکومت شان را اداره کنند.

ولیس قصد أول من أثار هذه الفتنة سوی استباحة أخوال المسلمین لیؤسس حكمه بأموالهم علی دمائهم با أنهم مشركون.

مقالات الكوثری ص 339 .

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، یادآور شد: تکفیر مسلمانان از سوی فرقه وهابیت، فقط مختص شیعیان نیست بلکه حتی می گویند هر یک از اهل سنت که تعصبی به بزرگان مذاهب چهارگانه داشته مثل شافعی باشد، باید توبه کنند و الا مرتد و کافر هستند.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با انتقاد از وجود تفکرات افراطی در میان شیعیان، تصریح کرد: این که عده ای به اسم شیعه بودن و پیروی از مکتب اهل بیت(ع)، به خلفای اهل سنت و همسر پیامبر(ص) اهانت کنند، به هیچ عنوان کار پسندیده ای نبوده و مورد تأیید بزرگان شیعه و علما و فقها هم نیست و البته این کار ها فقط بهانه ای به دست وهابیت خواهد داد.

وی گفت: متأسفانه عده ای در حوزه های قم و مشهد این تفکر افراطی را به اسم شیعه گری ترویج میدهند که واقعا مصیبتی برای حوزه های علمیه و حرکت علمی شان شده اند؛ و البته عده ای هم در تهران به پیروی از یک شخصی این تفکر را در منابر برخی مساجد دنبال می کنند؛ البته همه این اقدامات و تفکرات افراطی از سوی مراجع تقلید شیعه و بزرگان و علمای ما محکوم است./998/د101/ق

ارسال نظرات