۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۶۶۵۸۱۸
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

تأکید آیات و روایات بر شکر در برابر نعمت ها و صبر و بردباری در بلاها

تأکید آیات و روایات بر شکر در برابر نعمت ها و صبر و بردباری در بلاها
خراسان رضوی - حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی گفت: انسان مؤمن باید در برابر نعمت ها سپاس گزار و در برابر بلا و سختی ها بردبار باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در ویژه مراسم دهه آخر صفر در حرم مطهر رضوی به تأکید آیات و روایات در مورد حمد و سپاس گزاری در برابر نعمت ها و صبر و بردباری در بلاها اشاره کرد و گفت: بیش از سه هزار حدیث در مورد حمد الهی بیان شده است.

وی ابراز کرد: در کلمات اهل بیت(ع) و آیات قرآن دو واژه حمد و سپاس گزاری در برابر نعمت ها و صبر و بردباری در بلاها فراوان دیده می شود که همه این ها یک پیام دارد و آن این که انسان مومن باید در برابر نعمت ها سپاس گزار و در برابر بلا و سختی ها بردبار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با اشاره به خطبه یک و دو نهج البلاغه، اظهار کرد: امیرالمومنین(ع) در همه خطبه ها با حمد و سپاس گزاری صحبت را آغاز و در ادامه به نعمت های الهی اشاره می کند.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: گاهی در برابر بلا تعبیر به صبر داریم، گاهی به درجه بالاتر یعنی به درجه رضا می رسیم، گاهی نیز به درجه حمد رسیده و در بلاها حمد خدا را می گوییم، هنر این است که در بلاها و گرفتاری ها حمد خدا را بگوییم البته مقام و درجه بالا تر نیز در برابر بلا وجود دارد که مقام حب و محبت خداوند است.

وی ابراز کرد: امام صادق(ع) در موقع مرگ کودک ده ساله خود می فرماید:«منزه است که خدا فرزند ما را می گیرد اما محبت ما به خدا بیشتر می شود.» و نیز می فرماید:«اگر این فرزند عزیر را از ما گرفته ای اما نعمت های زیادی به ما داده ای، اگر ما در این آزمون مبتلا شدیم اما عافیت های بیشتری داریم.»

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با تأکید به صبر در بلا و سیره امام حسین(ع) در این خصوص، بیان داشت: در داستان کربلا سنگین ترین آزمون ها برای سیدالشهدا(ع) واقع می شود، در خطبه های حضرت از مکه تا کربلا دو واژه حمد و صبر موج می زند؛ سنگین تر از ابتلائات سیدالشهدا(ع) واهل بیت(ع) در این اسارت سراغ دارید؟

استاد حوزه علمیه به چالش کشیدن دین در مواقع بلا و کرونا به عنوان بلای امروز اشاره و اظهار کرد: برخی امروز دین را به چالش می کشند و بیان می کنند چرا در این زمانی که آسیب های اجتماعی و اقتصادی گریبان گیر جامعه مسلمانان است چرا دین به کمک نمی آید و دین در برابر کرونا مستأصل شده است و چرا امام زمان و سیدالشهدا و خدا به فریاد نمی رسد؟

وی افزود: کسانی که دین را در بلاها به چالش می کشند در برابر این همه ابتلاهایی که امامان معصوم، سیدالشهدا(ع) و اهل بیت ایشان با آن روبرو بودند، چه جوابی می دهند؟ ما معجزه داریم اما معجزه در زمان خاص رخ می دهد، ما «طَيْراً أَبابِيلَ» و«تَرْمِيهِمْ بِحِجارَةٍ مِنْ سِجِّيلٍ» داریم اما استثنا است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی بیان داشت: در زمان پیامبر(ص) در 13 سال در مکه و ده سال در مدینه چند بار معجزه رخ داد؟ اگر قرار بود دشمنان با معجزه از بین می رفتند دیگر ابتلا نبود بلکه اجبار بود، امامان معصوم به جز سختی ها و ابتلا هایی که در مأموریت های خود داشتند در احوالات شخصی خود نیز ابتلا داشتند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: حضرت محمد(ص) همه ساله سردرد شدید داشت، امیرالمومنین(ع) چشم درد شدید گرفتند که پیامبر(ص) به عیادت ایشان رفت، امام حسن(ع) وامام حسین(ع) چنان بیمار شدند که حضرت فاطمه(س) برای آن ها نذر کرد، این بیماری ها آزمون الهی است؛ بنا نیست هر مشکلی از اهل بیت(ع) و مومنین با معجزه تمام شود، سنت الهی این نیست خداوند در این مورد می فرماید:«فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلًا وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلًا».

وی بیان داشت: هر مشکلی برای فرد و یا جامعه رخ می دهد، این عقوبت الهی نیست بلکه ابتلاء الهی است، نباید گرفتاری های هر کسی و جامعه را برای او عقوبت بیان کنیم و در این زمینه قضاوت کنیم، ما فقط می توانیم در مورد خود قضاوت کنیم./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات