۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۶۶۵۹۷۵
به بهانه تعطیلی مجدد امتحانات شفاهی؛

امتحانات شفاهی حوزه و اصرار بر تجربه‌ای شکست خورده

امتحانات شفاهی حوزه و اصرار بر تجربه‌ای شکست خورده
با تشدید بیماری کرونا دوباره برگزاری امتحانات شفاهی حوزه تعطیل شد. چرا معاونت آموزش از تجربۀ موفق مصاحبه آنلاین مراکز تخصصی حوزوی بهره نمی‌برد؟ سؤالی است بی جواب!

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با آغاز موج سوم بیماری کرونا بخش امتحانات شفاهی حوزه علمیه به طور موقت، برگزاری امتحانات را تعلیق کرده است.

بنابر شنیده ها امتحانات تا آذرماه به تعویق افتاده است؛ این تعویق در حالی است که تا دو ماه  آینده امیدی به رفع بیماری کرونا نیست و این اقدام دردی را درمان نمی کند؛ چرا مرکز مدیریت حوزه علمیه پس از تعطیلی چند ماهه امتحان شفاهی باز هم به صورت حضوری الزامی کرده بود و دو مرتبه مجبور به تعطیلی امتحانات گردید؟ این اصرار بر برگزاری حضوری برای چیست؟ 

بنا بر برخی شنیده ها از منابع متعدد و موثق حاکی است که تعدادی از اساتید بزرگوار حوزه که به عنوان ممتحنین امتحان شفاهی شناخته می شوند، دچار بیماری کرونا شده اند. 

این اقدام در حالی است که مرکز مدیریت حوزه های علمیه تا کنون با برگزاری سه مرتبه امتحان کتبی به صورت آنلاین، گام های سخت و پر مخاطرۀ ارزیابی مجازی را پشت سر گذاشته است و برای بسیاری از امور اداری نیز اکنون از روش های مجازی استفاده می کند.

همچنین با توجه به تجربه خوب برخی از مراکز حوزوی در برگزاری امتحان شفاهی و مصاحبه های پذیرشی و علمی به صورت مجازی، چرا مرکز مدیریت حوزه علمیه  از این تجربه استفاده نمی کند؟ هنوز پاسخ مناسبی نیافته ایم.

شاید آموزش و تأمین زیرساخت های لازم برای اساتید ممتحن که عمدتاً کهنسال هستند، سختی هایی داشته باشد که منجرّ به اصرار بر حضوری بودن این امتحانات شده است؟!

از دیگر اقداماتی که می توان مرکز امتحانات شفاهی انجام دهد استفاده از ظرفیت مؤسسات است و می توان امتحانات طلاب مراکز تخصصی را به اساتید و مراکز تخصصی سپرد؛ اقدامی که در امتحانات پایه 6 صورت گرفت و نتایج خوبی را به دنبال داشت.

از مرکز مدیریت حوزه های علمیه انتظار می رود با توجه به الزامات عصر کرونا و آموزش مجازی، فکری اساسی برای امتحانات شفاهی طلاب بکند و طلاب را از سردرگمی رها سازند، مخصوصا باید در نظر داشت که بخش اعظمی از ارتقای شهریه و مدارک حوزوی وابسته به این امتحانات می باشد.

در پایان عافیت و سلامتی عاجل برای اساتید ممتحن محترم را از خدای منّان خواستاریم./1370/پ200/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه
Iran, Islamic Republic of
۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
متاسفانه حوزه علمیه توی برگزاری امتحانات کتبی به صورت مجازی سربلند نشد و خیلی حق الناس شد توی این امتحانات مجازی
کسی هم جوابگو نیست
هر جا هم میریم میگن امتحانات مجازی اعتراض نداره
امتحانات کتبی رو درست کنن و حق الناس انجام ندن امتحانات شفاهی پیش کش آقایون مرکز مدیریت
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
واقعا آنلاین کنید
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۴
توی همون امتحانات کتبی هم متاسفانه سوء استفاده می شود
بعضی برای جواز تقلب به فتاوایی مثل فتوای آیت الله بهجت رحمة الله علیه استناد می کنند متاسفانه !
لذا اصرار حوزه بی جا نیست
1
0
طالب علم
Iran, Islamic Republic of
۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
قرار نیست که به دلیل .. چند نفر، کل امتحانات مجازی حذف بشه!
مطالبه کنید که زیرساخت ها بهتر بشه نه اینکه اصل کار تعطیل بشه
ما باید بریم به سمت امتحان و تدریس و آموزش مجازی امروز کرونا بهترین بهانه اس که مسئولان را در چالش و مطالبه گری قرار بدیم
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶
چه فرقی بین مدرک حوزه و دانشگاه از جهت مدرک بودن وجود دارد !؟ مگر در دانشگاه برای لیسانس و بالاتر امتحان شفاهی می گیرند!؟ تازه با اینهمه سختگیری به مدارک دانشگاه اعتبار بیشتری در کشور داده می شود!؟ آیا اینهمه ظلم و اشتباه کافی نیست!؟ اجازه دهید طلبه ها از این زنجیرها و بندهای دست و پا گیر آزاد باشند تا بتوانند سریعتر به امر تبلیغ و ترویج معارف اهل البیت علیهم السلام که وظیفه حیاتی حوزه هست بپردازند!!!
5
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۷
چرا امتحانات شفاهی رو به مدرک و شهریه گره زده اید این ظلم و بی عدالتی تا کی ادامه دارد!؟
چرا باید طلبه ای فاضل یا برخی طلاب بعد از بیست سال فقط به خاطر ندادن امتحانات شفاهی با وجود چند سر عائله شهریه مقدمات بگیرند!؟ آیا نمی توانید همان امتحانات کتبی را که بسیار مفصل تر است را ملاک اعطای مدرک قرار دهید!؟ چه فرقی بین مدرک حوزه و دانشگاه از جهت مدرک بودن وجود دارد !؟ مگر در دانشگاه برای لیسانس و بالاتر امتحان شفاهی می گیرند!؟ تازه با اینهمه سختگیری به مدارک دانشگاه اعتبار بیشتری در کشور داده می شود!؟ آیا اینهمه ظلم و اشتباه کافی نیست!؟ اجازه دهید طلبه ها از این زنجیرها و بندهای دست و پا گیر آزاد باشند تا بتوانند سریعتر به امر تبلیغ و ترویج معارف اهل البیت علیهم السلام که وظیفه حیاتی حوزه هست بپردازند!!!
6
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
چرا امتحان شفاهی اینقدر ساده وآسون هست یکم سختگیری کنین...
0
3
مصیب بندری ادبی
Iran, Islamic Republic of
۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
آیا فرقی بین طلابی که زیر دست اساتید بزرگ بودند با طلاب شهرستان نیست.وقتی امتحان شفاهی میگیرن عین اینکه دارن سوال شب اول قبر ازت میپرسن برا یه شفاهی سطح۲ اینقدر نباید طلبه که باهزار امید اومده حوزه تفکراتش امام زمانیه.واقعا زشته برا روحانیت این کارا با خودتون فکر کردین چرا ورودی حوزه کم شده.بنده تواین هوای گرم از میناب باکرایه ای که من خرجی ۳تا۴روز زندگیمو میچرخونم اومدم بندر برا امتحان تو این گرما پشت درب امتحان شفاهی وایسادم عرق ریزان ک درباز بشه برم امتحان.رفتم داخل اتاق امتحان شفاهی مجازی بود به یک سوال نتوستم جواب بدم اونم ازشدت گرما فراموش کردم ۹ اوردم آیا این انصافه شما روحانی هستید مردم ازتون انتظر دیگه ای دارن. شما شکم زن و بپه تون سیره و دغدغه ای ندارید من طلبه بدبخت که به اسم اشتغال امابیکارم افتادم گوشه خونه کتاب میخونم سیر حال گشنه نمیدونه سواره حال پیاده. دیگه ازین کارای شما خسته شدم.زن وبچه من گشنه ان ولی شما سیرید حال دل ما فقرا رو نمیدونید خدایا هرچی زدتر جونم روبگیر تابیشتر ازین شرمنده زن وبچه نشم
0
0