۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۶۶۶۰۸۵
ابوترابی در گفت‌وگو با رسا پاسخ می‌دهد؛

ماجرای برخورد قوه قضاییه با بازپرس و مأموران درباره اوباش گردانی چه بود؟

ماجرای برخورد قوه قضاییه با بازپرس و مأموران درباره اوباش گردانی چه بود؟
نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد که اوباش گردانی در تهران از آن جهت که هنوز رأی قطعی صادر نشده بود، قابل مناقشه است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، اخیراً مشاهده کردیم که نیروی انتظامی برخی از اراذل و اوباش که موجب رعب و وحشت مردم شده بودند یا اقدام به کیف قاپی و موبایل قاپی کرده بودند را در معابر تهران دوره گرداندند.

این اقدام واکنش های بسیاری را از سوی کاربران فضای مجازی در پی داشت که برخی از کاربران موافق و برخی دیگر مخالف آن بودند.

ماجرای برخورد قوه قضاییه با بازپرس و مأموران درباره اوباش گردانی چه بود؟

علی نادری مدیر روابط عمومی قوه قضاییه در توئیتر خود نوشت: «آنچنان که کسب اطلاع کردم، در ماجرای اوباش گردانی اخیر، آیت الله رئیسی از همان لحظات اولیه اطلاع، به دادستان تهران دستور داد در خصوص مصادیق تعدی از قانون و نقض حقوق شهروندی، با متخلفین اعم از بازپرس و یا مأمورین برخورد شود».

وی همچنین ادامه داد: «رییس قوه قضاییه ضمن تأکید بر برخورد قاطع و بی امان با اراذل و اوباش، حکم به تشهیر را صرفاً در صلاحیت دادگاه و آنهم در چارچوب قوانین و مقررات می داند که تعرض به متهم ولو اوباش را قطعاً از مصادیق تشهیر مجاز نمی داند».

این خبر از سوی مدیر کل روابط عمومی قوه قضاییه سبب شد تا برخی کاربران فضای مجازی این اقدام قوه قضاییه را «تضعیف نیروی انتظامی» قلمداد کنند و در اعتراض به این موضوع بنویسند:

«قوه قضاییه باز هم در یک اقدام اشتباه که نشان از مشاوره های بعضا غلط رسانه‌ای به ایشان است، در ماجرای اخیر اوباش‌گردانی، به دادستان تهران دستور داد درخصوص مصادیق تعدی از قانون و نقض حقوق شهروندی، با متخلفان اعم از بازپرس یا ماموران برخورد شود!

این اقدام اشتباه جز تضعیف نیروی انتظامی کشور و روحیه دادن به اوباش و دزدان برای ادامه فعالیت خود فایده ای ندارد!

وضعیت در پایتخت کشور به گونه ای شده است که هیچ فردی از ترس زورگیران و اوباش جرأت به دست گرفتن گوشی و کیف مدارک را ندارد. تضعیف ناجا با اقدام عجیب قوه قضاییه»؟!

این واکنش ها سبب شد تا خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، برای تبیین این موضوع و تنویر افکار عمومی نسبت به ماجرای اوباش گردانی با ابوالفضل ابوترابی نماینده مجلس شورای اسلامی که سابقه قضاوت را نیز در کارنامه خود دارد گفت‌وگو کند.

ماجرای برخورد قوه قضاییه با بازپرس و مأموران درباره اوباش گردانی چه بود؟

اوباش گردانی در صورت صدور رأی قطعی دادگاه هیچگونه مانعی ندارد

ابوترابی با اشاره به مسأله دوره گردانی اراذل و اوباش از منظر قانونی گفت: اصل این مطلب در صورتی که در رأی دادگاه وارده شده و قطعی شود، درست است و مانعی ندارد؛ ما حتی در انظار عمومی مباحثی همچون شلاق را نیز در قانون مشاهده می کنیم.

وی ادامه داد: حتی رهبر معظم انقلاب در دیدار قضات در دوران ریاست آقای آملی لاریجانی بر قوه قضاییه، بر دوره گردانی قضات فاسد و اعلام عمومی جرم آنها تأکید کردند؛ ما در روایات و سیره ائمه معصومین(ع) نیز این موضوع را به وضوح مشاهده می کنیم.

ابوترابی با اشاره به برخورد دستگاه قضایی با مأموران و بازپرس پرونده رسیدگی به جرایم اراذل و اوباشی که در تهران مورد دوره گردانی قرار گرفتند، عنوان کرد: قوه قضاییه از آن جهت که گرداندن این اراذل و اوباش در زمانی نبود که رأی قطعی از سوی دادگاه صادر شده باشد، با بازپرس و مأموران برخورد کرده است؛ دوره گردانی اراذل و اوباش پس از صدور رأی قطعی صورت نگرفته است، یعنی رأی اولیه صادر شده، اما هنوز روند خود را در دادگاه تجدید نظر طی نکرده و به اعتراضات رسیدگی نشده بود.

ماجرای برخورد قوه قضاییه با بازپرس و مأموران درباره اوباش گردانی چه بود؟

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم خاطرنشان کرد: دوره گردانی اراذل و اوباش در تهران از آن جهت که هنوز رأی قطعی صادر نشده بود، قابل مناقشه است وگرنه گرداندن اراذل و اوباش و مفسدان بزرگ از لحاظ قانونی هیچ مشکلی ندارد، بلکه به آن سفارش نیز شده است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر باید دانست که بازپرس از آن جهت که توجهی به روند صدور رأی قطعی نداشته است باید مورد بازخواست قرار گیرد و انتقادی به نیروی انتظامی وارد نیست، زیرا ناجا موظف به اجرای دستور است؛ نفس گرداندن اراذل و اوباش، چون بنابر دستور بازپرس صورت گرفته، انتقادی را متوجه ناجا نمی کند، بلکه انتقادات متوجه بازپرس پرونده است.

ابوترابی خاطرنشان کرد: البته مأموران ناجا چون اقدام به ضرب و جرح اراذل کرده بودند مرتکب تخلف شده اند، زیرا حتی شخصی که اعدامی باشد نیز نباید قبل از اجرای حکم اعدام مورد ضرب و جرح قرار گیرد؛ البته اگر فیلم گرداندن اراذل و اوباش را مشاهده کنیم می بینیم که یکی از مأموران که احتمالاً فرمانده تیم ناجا باشد، پس از آگاه شدن نسبت به این موضوع به مأموران تذکر می دهد.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: مفسدان و اراذل و اوباش باید گردانده شوند، منتهی پس از صدور رأی قطعی و رعایت این نکته که مورد ضرب و جرح قرار نگیرند.

ماجرای برخورد قوه قضاییه با بازپرس و مأموران درباره اوباش گردانی چه بود؟

اوباش گردانی امری بازدارنده بوده و سبب افزایش اقتدار نیروی انتظامی می شود

وی با بیان اینکه گرداندن اراذل و اوباش و مفسدان اقتصادی امری بازدارنده بوده و سبب افزایش اقتدار نیروی انتظامی می شود، گفت: گرداندن اراذل و اوباش باید با جدیت از سوی نیروی انتظامی با طی مراحل قانونی انجام شود؛ ما نباید فراموش کنیم که اراذل و  اوباش محور میدانی اغتشاشاتی هستند که با محوریت فضای مجازی سازماندهی می شود.

ابوترابی تأکید کرد: در طرح سازمان یافته «تابستان داغ» که سوی دشمن کلید خورده بود مشاهده کردیم که اراذل و اوباش محوریت میدانی را بر عهده داشتند و نیروی انتظامی مقتدر کشورمان برخورد جانانه، دقیق، به موقع و با اشراف کامل با آنها داشت، از این رو نباید عمل یک مأموری که از روی احساسات یا غفلت مرتکب خلاف شده است را به کل مأموران ناجا تعمیم داد و زحمات ایثارگرانه آنها را نادیده گرفت.

ماجرای برخورد قوه قضاییه با بازپرس و مأموران درباره اوباش گردانی چه بود؟

وی با اشاره به اینکه اگر نیروی انتظامی با اراذل و اوباش برخورد نکرده و آنها را پس از طی مراحل قانونی دوره گردانی نکند، این اراذل و اوباش جری تر شده و اوضاع بسیار بهم ریخته خواهد شد، گفت: ما از عملکرد نیروی انتظامی حمایت کرده و از آن می خواهیم تحت لوای قانون و مراجع قضایی با اراذل و اوباش قاطعانه برخورد کند./841/ت301/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹
لازم است اقای رئیسی اقدامات اراذل و اوباش را در شهر ها در جریان قرار بگیرد
افرادی که حقوق شهروندی هیچ کسی را در نظر نمیگیرند باید در شهر دوره گردانی شوند
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
آقای رئیسی.. آن موقع ناجا رو متهم کند من از ناجا تشکر میکنم واقعا مظلومن
0
0