۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۶۶۶۱۵۹
گروه‌های شاخص تبلیغ؛

برگی از فعالیت گروه سراج؛ از محراب سبز تا لذت پرسش

برگی از فعالیت گروه سراج؛ از محراب سبز تا لذت پرسش
طلاب همدانی مقیم قم با هدف کار تشکیلاتی تبلیغی در سال ۱۳۸۳ اقدام به راه‌اندازی گروه تبلیغی کردند و افتخارات برزگی را تاکنون رقم زنده اند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، تشکل فراگیر گروه‌های تبلیغی کشور به عنوان یک نهاد ملی مستقل حوزوی، خودجوش در نظام تبلیغی کشور، متشکل از 455 گروه فرهنگی تبلیغی به استعداد 12000 مبلغ در سطح 31 استان و 300 شهرستان به منظور گسترش و ارتقای تبلیغ دین به صورت گروهی در سال 1389 در شهر قم تأسیس گردید.

از جمله مهم ترین وظایف ستادی تشکل فراگیر سازماندهی و شبکه سازی، توانمند سازی و پشتیبانی از گروه‌های تبلیغی سراسر کشور در عملیات های تبلیغی می باشد.

یکی از مهم ترین برنامه های تشکل فراگیر گفتمان سازی، جریان سازی و فرهنگ سازی مطالبات امامین انقلاب می باشد که با مشارکت گروه های تبلیغی در سراسر کشور پیگیری می شود.

گروه فرهنگی تبلیغی سراج استان همدان به عنوان یکی از گروه های شاخص و موفق عضو تشکل فراگیر می باشد که در ادامه به اهم فعالیت های ابتکاری و برجسته این گروه اشاره می شود:

طلاب همدانی مقیم حوزه علمیه قم با هدف کار اقدام نقش آفرینی سازمان یافته در عرصه تبلیغ گروهی در سال 1383 اقدام به راه‌اندازی گروه تبلیغی سراج کردند. اقدامی که در آن زمان چندان به صورت جدی دیده نشده بود و دفتر تبلیغات اسلامی قم اداره مستقلی برای مدیریت و پشتیبانی از گروه های تبلیغی راه اندازی نکرده بود.

مبلغان گروه تبلیغی سراج با نیت خالصانه و نگاهی دغدغه‌مند ابتدا به کار دانش‌آموزی مشغول شدند و این در حالی بود که در دوران اصلاحات ورود به مدارس با سختی روبرو بود.

گروه تبلیغی سراج در طرحی ابتکاری زنگ رمضان را کلید زدند و یک ماه رمضان کلاس به کلاس، دانش آموز به دانش آموز به تبلیغ و تببین مسائل مورد نیاز دانش آموزان پرداختند؛ زنگ رمضان بسیار مورد استقبال دانش آموزان، اولیاء و مربیان قرار گرفت و این سرآغازی شد برای سایر فعالیت های بزرگ گروه.

یکی دیگر از برنامه های گروه، برنامه سفیران کرامت بود؛ در این طرح، طلاب و مبلغان گروه هر روز پس از تحصیل دروس حوزوی خود، به نقاط مختلف همدان و روستاهای اطراف برای حضور تبلیغی اعزام می شدند و  همزمان از مدارس شبانه روزی نیز بازدید داشتند و به تبلیغ دانش آموزی اشتغال داشتند؛ با دانش آموزان گفت‌وگوی چهره به چهره داشتند و در فضایی صمیمی با دانش‌آموزان ارتباط بر قرار کرده و در نهایت بر سر یک سفره غذا می خوردند.

شب ها پس از نماز و صرف شام با دانش آموزان گفت‌وگو می کردند و دانش آموزان دغدغه ها و سؤالات خود را مطرح می‌کردند؛ مبلغان این گروه تبلیغی، همچون برادرانی دلسوز به سؤالات آنان پاسخ می‌دانند و پس از آن شبانگاه راهی قم می شدند.

در حال حاضر گروه تبلیغی سراج به عنوان یکی از فعال ترین و موفق ترین گروه تبلیغی کشور با نقش آفرینی 300 مبلغ طی سال های متمادی به خدمات فرهنگی و اجتماعی اشتغال داشته و با رویکردی جهادی فعالیت می نمایند.

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی نماینده محترم ولی فقیه در استان همدان، به عنوان جوان ترین امام جمعه مرکز استان کشور از اعضای این گروه تبلیغی به شمار می آید.

حجت الاسلام مهدی ارتقایی مدیر گروه فرهنگی ـ تبلیغی سراج همدان، کسب رتبه نخست جشنواره برترین های گروه های تبلیغی کشور توسط این گروه را، طی سه سال پیاپی از جمله افتخارات این گروه دانست.

گروه تبلیغی سراج به منظور ارائه خدمات فرهنگی و مشاوره ای در مراکز تفریحی همدان، طرحی را به نام محراب سبز طراحی کرد؛ این خدمت فرهنگی که در سال 83 در سه بوستان و مرکز تفریحی آغاز شده بود، در تابستان 99 به 24 بوستان و مرکز تفریحی گسترش یافت.

با وجود شیوع ویروس منحوس کرونا و تعطیلی برنامه ها و مراسمات عزاداری‌ حسینی در محیط های مسقف، مراکز تفریحی شهر همدان در قالب طرح محراب سبز تبدیل به محفلی برای بزرگداشت عزاداران حسینی گردید. از زمان برپایی طرح محراب سبز در مراکز تفریحی همدان، خرده‌فروشان مواد مخدر احساس ناامنی کرده و پاتوق خود را در این پارک رها نمودند.

از دیگر اقدامات گروه، برپایی پایگاه فرهنگی لذت پرسش بود؛ این پایگاه در معابر پر تردد شهر برپا گردید و در این پایگاه ها، عموم مردم به راحتی می توانستند با روحانیون مبلغ به صورت چهره به چهره ارتباط گرفته و سؤالات خود را بپرسند.

هم اکنون مهم ترین اقدام گروه تبلیغی سراج ایجاد اولین کلینیک تخصصی مواجهه با معضلات و آسیب های اجتماعی تحت عنوان کلینیک ناصرین با همکاری دادستانی همدان و دستگاه های ذی‌ربط  می باشد؛ در این طرح متهمین دستگیر شده با هماهنگی قضات دادگستری استان همدان، به جای مجازات و برخورد قضایی با رویکردی آموزشی و پیشگیرانه به ریشه های وقوع جرم توجه شده و به درمان آن ها از طریق روحانیون متخصص این گروه اقدام می شود./1370/ز504/ف

ارسال نظرات