۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۶۶۶۲۰۳
استاد حوزه علمیه خراسان:

نهادهای مسؤول در برابر تخریب مساجد برخورد قاطعانه کنند

نهادهای مسؤول در برابر تخریب مساجد برخورد قاطعانه کنند
خراسان رضوی - حجت الاسلام مشیری گفت: از دادستانی، اداره اوقاف و امور مساجد انتظار می رود که قوی تر در صحنه آمده و از مساجد که سنگر دفاع از ارزش ها است پاسداری کنند.

حجت الاسلام مشیری خراسانی، عضو هیات امنا اتاق تبلیغ خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در مورد تخریب مسجد «هفت در» توسط شهرداری منطقه ثامن در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در روز اربعین، گفت: ایراد اساسی در بحث این مسجد این است که اصولا در تخریب مساجد براساس شرع عمل نمی شود.

وی افزود: تخریب مسجد از اساس نباید انجام شود مگر این که مفسده ویژه ای بر عدم تخریب آن باشد و وجود مسجد معضل ویژه ایجاد کرده باشد به عنوان مثال در مسیری باشد که جز با تخریب مسجد امکان تردد نباشد.

حجت الاسلام مشیری خراسانی افزود: برخی از آقایان در هنگام تخریب مسجد گفته اند که عوض این مسجدی که تخریب شده است، زمینی دیگر را برای مسجد می دهند و این کار را کردند، در برخی از جاها مسجد را تخریب کرده و تبدیل به پاساژ و پارکینگ کرده اند، حال آن که آیا آن پاساژ و واحد تجاری نیاز به نماز خانه ندارد؟ که این مسجد را به عنوان نماز خانه آن محل نگه دارند؟

عضو اتاق تبلیغ خراسان بیان داشت: گاهی مسجدی را خراب می کنند و بیان می کنند که می خواهیم خیابان مستقیم و بدون انحنا باشد در حالی که می توانند جانمایی ها را تغییر داده و مسجد را تخریب نکنند، به عنوان مثال چه ایرادی دارد که مسجد در فضای سبز و یا وسط خیابان باشد مانند گنبد سبز که در وسط میدان است و منظره زیبایی نیز ایجاد شده است.

وی ابراز کرد: دوستان حاضر نیستند که جانمایی پاساژ و پارکینگ و مجتمع هایی که تصمیم به ساخت آن ها دارند را تغییر دهند و به فکر تغییر و عوض کردن مسجد هستند، اول ببینند که می شود با تغییر جانمایی نسبت به حفظ مسجد اقدام کرد و در غیر این صورت به همان میزان زمینی که از مسجد لازم است را با نظر متولیان این امر به پروژه خود اختصاص دهند.

حجت الاسلام مشیری خراسانی اظهار کرد: حکم ولی فقیه، قانون و شرع می گوید که تخریب مسجد را انجام ندهید، حال برخی مغایر با دستور ولی فقیه، شرع و قانون ایستاده و عمل می کنند همچنین دستگاه های متولی در برخورد با تخریب غیر قانونی و غیر شرعی مساجد سست عمل می کنند.

عضو اتاق تبلیغ خراسان ادامه داد: از دادستانی، اداره اوقاف و امور مساجد انتظار می رود که قوی تر در صحنه آمده و از ارزش ها پاسداری کنند؛ چرا که امام خمینی گفتند:«مسجد سنگر است.»، بنابراین اولین مطالبه گر در بحث مساجد اداره اوقاف است و بعد از آن امور مساجد و دستگاه قضایی است همچنین حوزه علمیه به عنوان نهادی که تبلیغ دین و فضای تشریع بر عهده آن است، نباید نسبت به این امر بی تفاوت باشد.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته اطراف حرم مساجد زیادی وجود داشت اما در حال حاضر تعداد آن ها اندک شده و این به دلیل ادغام مساجد منطقه است./864/ت302/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات