۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۶۶۶۲۱۹
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی مطرح کرد؛

از توزیع بسته های معیشتی تا بیان برنامه های فرهنگی و اقتصادی

از توزیع بسته های معیشتی تا بیان برنامه های فرهنگی و اقتصادی
خراسان رضوی - حجت الاسلام احمدزاده از توزیع بیش از ۷۴ هزار بسته معیشتی و ارائه خدمات عمومی در کنار بیان آمار موقوفات جدید و طرح های اقتصادی و سرمایه گذاری اوقاف سخن گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در نشست خبری امروز به مناسب هفته وقف بیان داشت: مراسم تجلیل از واقفان در استان به صورت همزمان با برنامه کشور در تاریخ ۲۹ مهر ماه برگزار می شود در این مراسم با رعایت پروتکل های بهداشتی  تعدادی از واقفان و مستاجران، متولیان حوزه وقف، مدیران بقاع متبرکه، خدام و خیرین و اصحاب رسانه فعال در این زمینه، مورد تجلیل و تقدیر قرار می گیرند و مراسم به صورت ویدئو کنفرانس در شهرستان های استان پخش خواهد شد.

توزیع بسته های معیشتی به ارزش 168 میلیارد ریال

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به همزمانی هفته وقف با مناسبت دهه پایانی ماه صفر گفت: طرح توزیع بسته‌های معیشتی را که از ابتدای شیوع کرونا با 74 هزار بسته به ارزش  ۱۶۸ میلیارد ۳۰۰ میلیون ریال اجرا کردیم در دستور کار داریم که تعداد ۱۴ هزار بسته، هر کدام به ارزش ریالی حدود ۲۵۰ هزار تومان از محل موقوفات و کمک‌های خیرین تهیه شده و بین نیازمندان به ویژه حاشیه شهر مشهد به مقدار 7 هزار بسته و شهرستان ها نیز هفت هزار بسته توزیع خواهد شد.

وی افزود: ۱۳ نمایشگاه در راستای ترویج فرهنگ وقف در استان پیش‌بینی شده است. نصب پوسترهای نمایشگاهی در بقاع متبرکه، پخش چند مستند تهیه شده با موضوع وقف و نیز بقاع متبرکه از رسانه ها دیداری و نیز شبکه‌های مجازی پخش خواهد شد و در کنار آن تیزرهای ترویج فرهنگ وقف در تلویزیون‌های شهری را خواهیم داشت.

دیدارها، نشست ها و فعالیت ها در دهه وقف

حجت الاسلام احمدزاده بیان داشت: دیدار با نماینده ولی فقیه، ائمه جمعه و فرمانداران و نیز حضور در مراکز عمومی برای ارائه گزارشاتی به مردم از اقدامات اوقاف در این دهه است و همچنین تجلیل از رسانه‌های برتر و فعال در ترویج فرهنگ وقف را به عنوان یکی از برنامه های این دهه برگزار می کنیم.

وی افزود: برگزاری ۶۳ نشست علمی صنفی با نخبگان جامعه از جمله روحانیون، دانشگاهیان، بازاریان و بطور کلی نخبگان هر رشته در دستور کار داریم تا بگوئیم و بشنویم و ثمره آن را در راستای ارتقای خدمات دستگاه وقف ان شالله ببینیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برپایی ۵۶ ایستگاه تحت عنوان "همه واقف باشیم" در سطح استان با حضور روحانیون آگاه و افراد متخصص در حوزه وقف برای پاسخگویی به مراجعان و نیز کلنگ‌زنی و افتتاح ۱۷ پروژه عمرانی در شهرستان‌های گناباد، کلات، قوچان، جوین، طرقبه شاندیز، سبزوار، داورزن، جغتای و تربت حیدریه در دهه وقف را در کنار برگزاری نشست با مدافعان سلامت و تجلیل از این افراد ، از برنامه های خود در دهه وقف اعلام کرد.

وی افزود: توزیع  10 کلیپ متناسب با روزشمار دهه وقف در فضای مجازی برای معرفی سه موقوفه مشارکتی مهر فاطمی، قرآن و عترت و نماز که مربوط به دانش آموزان است و نیز مهر فاطمی خواهیم داشت. برگزاری دوره توجیهی شوراهای هماهنگی شهرستان‌ها که بر اساس رویکرد جدید سازمان اوقاف، تشکیل شده نیز به صورت ویدئوکنفرانسی با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی در این دهه برگزار خواهد شد.

برنامه های فرهنگی مذهبی و گزارش برخی اقدامات خدماتی

حجت الاسلام احمدزاده در بیان برنامه های فرهنگی مذهبی دهه وقف به دیدار با برخی از واقفین و عیادت از آنها، دیدار با خانواده شهدا و نیز برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی در بقاع متبرکه و نواختن ۱۲ مورد زنگ وقف اشاره کرد و از برگزاری مراسم عزاداری دهه آخر صفر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بقاع متبرکه پیش‌بینی شده، در کنار اجرای ۶ خیمه معرفت در بقاع شاخص استان با حضور ۱۵ مبلغ، غبارروبی بقاع متبرکه آستان همزمان با آغاز ماه ربیع خبر داد.

وی در بخش دیگر از ارائه گزارش فعالیت های اوقاف به اجرای طرح مهر تندرستی برای ۵۰ هزار نفر از بیماران بی‌بضاعت، اجرای طرح پیوند آسمانی برای تهیه جهیزیه ۱۲۴ زوج، اجرای طرح مهر تحصیلی برای ۳۲۴۵ دانش‌آموز و تهیه لوازم‌التحریر برای آن‌ها و همچنین کمک 100 میلیون تومانی برای آزادی 14 زندانی جرائم غیر عمد اشاره کرد.

ثبت ۹۲ وقف جدید در سال جاری و فعالیت ها در زمان کرونا

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تعداد کل موقوفات استان را ۲۶ هزار ۲۰   موقوفه اعلام کرد و گفت: در سال جاری ۹۲ وقف جدید در استان به ثبت رسیده که از این تعداد، ۱۶ وقف در مشهد، ۱۶ وقف در نیشابور، ۱۳ وقف در کاشمر، ۱۳ وقف در تربت جام، ۱۳ وقف در تربت حیدریه و تعدادی در دیگر شهرستان‌ها با نیات مذهبی، خیریه، مساجد، مدارس علوم دینی و بقاع متبرکه بوده است. ضمن آنکه در سال گذشته نیز ۲۲۰ وقف جدید توسط واقفان خیراندیش ثبت کرده ایم.

وی  تهیه و توزیع ۹۵۰ هزار پرس غذای گرم از محل موقوفات، نذورات و کمک‌های خیرین و نیز راه‌اندازی کارگاه تولید ماسک در بقاع متبرکه، تهیه بسته‌های بهداشتی برای افراد کم برخوردار را در کنار توزیع بسته های معیشتی که پیش از این بیان کرده بود از اقدامات این اداره در ایام کرونا معرفی کرد.

بیان تعداد خدام و فعالیت های اقتصادی اشتغال زایی و سرمایه گذاری

حجت الاسلام احمد زاده در بیان تعداد خدام و هیئت امنای بقاع بیان داشت: در حال حاضر ۱۷۰ خادم ثابت حقوق بگیر و ۶۰۰۰ خادم افتخاری خدمتگذار زائرین و مجاورین در بقاع متبرکه هستند.  و نیز ۱۲۸۲ نفر به عنوان هیات امنا در این اماکن فعالیت دارند. 

وی افزود: ۹ مرکز افق در بقاع متبرکه استان فعال است و ۱۳ مرکز افق در حال راه‌اندازی است. در مجموع تا پایان سال ۶۶ مرکز افق در بقاع متبرکه استان خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در حوزه فعالیت‌های عمرانی و سرمایه گذاری موقوفات مجموع هزینه‌ای که در حوزه عمرانی و سرمایه گذاری در موقوفات آستان انجام شده ۶۲۳ میلیارد ریال بوده که از این مقدار ۴۱ هزار متر مربع پروژه عمرانی موقوفات و بقاع متبرکه با هزینه‌ای بالغ بر ۷۹ میلیارد ریال و نیز ۹۸۰۰ متر مربع پروژه سرمایه‌گذاری با هزینه‌ای بالغ بر ۵۴۴ میلیارد ریال انجام شده که به ارتقای بهره‌وری موقوفات منجر خواهد شد .

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی بیان داشت: احداث ایستگاه نیروگاه خورشیدی نیز از دیگر اقدامات اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بوده که در یک سال گذشته در مجموع با اقدامات انجام شده برای ۶۷۵۰ نفر روز اشتغال ایجاد شده و در ادامه نیز با بهره برداری از ۱۳ نیروگاه برق خورشیدی با ظرفیت ۶۵۰ کیلووات این روند ادامه خواهد داشت. ضمن آنکه از ابتدای سال جاری حدود 950 میلیون تومان برق تولید و فروخته شده است که منافع آن در اختیار فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بقاع متبرکه قرار می‌گیرد.

وی افزود: طی یک سال گذشته در حوزه فعالیت‌های مختلف عمرانی، کشاورزی ۲۸۶ هزار ۱۵۰ نفر اشتغال مستقیم و ۳۷۳ هزار نفرروز نیز اشتغال غیر مستقیم ایجاد کردیم که همه این موارد از برکات وقف و نذر است.

افتتاح ۲۱ پروژه عمرانی در دهه وقف

حجت الاسلام احمدزاده از افتتاح ۲۱ پروژه عمرانی با هزینه‌ای بالغ بر ۲۰ میلیارد ۷۵۰ میلیون تومان در بقاع متبرکه و موقوفات استان در دهه وقف خبر داد و گفت: طی یک سال اخیر ۲۶ هزار و ۶۲۹ رقبه موقوفات استان به‌ روزرسانی شده و ۲۴۹۵ رقبه سند اجاره جدید تنظیم شده است. در حوزه تثبیت مالکیت ۱۶۶۵ برگ اسناد مالکیت به نام موقوفات صادر شده است که با این تعداد برگ سند، ۶۱۰۹ رقبه سنددار شده و در مجموع اسناد صادره برای موقوفات سبب تثبیت مالکیت برای ۱۹ هزار و ۲۵۵ هکتار وقف شده است.

وی در باب حقوق اوقاف در محاکم قضایی نیز گفت: در احقاق حقوق موقوفات ۵۷۶ رای به نفع موقوفات و اعاده حق وقف از سوی محاکم قضایی صادر شده است.

تخریب مسجد هفت در

در پایان نشست در بخش سوالات خبرنگاران که همگی مربوط به تخریب مسجد هفت در محله قدیمی نوغان در نزدیکی حرم بود، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان در خصوص بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی از طرحی با عنوان طرح تاش نام برد و آن را هویت زدا خواند که اسما متوقف شده اما در عمل درحال اجراست.

وی افزود: این طرح سال ۸۷ مصوب شد اما به دلیل ایراداتی که داشت و هجمه‌ای که به مسائل هویتی که در بافت پیرامون حرم وارد کرده و هویت تاریخی، فرهنگی و مذهبی را از بین برد، متوقف شد و مشاور جدیدی برای طرح تعیین شد که نظراتی مبنی بر عدم لزوم تخریب مسجد مطرح کرده است.

حجت الاسلام احمدزاده در ادامه گفت: با این حال نظر مشاور طرح مورد توجه قرار نمی‌گیرد و مدیریت شهری در منطقه ثامن خود را ملزم به تبعیت از مشاور جدید نمی‌بیند و طرحی که متوقف شد، عملا در حال اجراست.

وی افزود: شهرداری منطقه ثامن نظر مشاور را کتمان کرد چرا که باید قبل از تخریب نظر مشاور بررسی می‌شد. تخریب مسجد شرعا حرام است مگر وجود مسجد مخل امور مسلمین باشد در حالی که در اینجا مخل نبوده و نیز تخریب ضرورت نداشته است و مشاور جدید هم نظرش این است که نیازی به تخریب نیست، بدون شک و قطعا تخریب مسجد خلاف شرع است./933/پ202/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۸
خدا قوت
1
0
ناشناس
|
۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
واقعا خدا قوتم داره این همه مطلب گوش کردن و نوشتن و...
مهدخت
Iran, Islamic Republic of
۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
چه مفصل و کامل
0
0