۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۶۶۶۰۱۵
رییس اداره تبلیغات نیشابور مطرح کرد؛

احیای موقوفات حوزه علمیه؛ راهکاری برای خودکفایی

احیای موقوفات حوزه علمیه؛ راهکاری برای خودکفایی
خراسان رضوی - حجت الاسلام جهانشیری احیای موقوفات مرتبط با حوزه علمیه را سبب خودکفایی این نهاد دینی دانست و گفت: این خودکفایی به مصلحت حوزه علمیه است.

حجت الاسلام علیرضا جهانشیری، رییس اداره تبلیغات اسلامی نیشابور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به موقوفات متعلق به حوزه های علمیه و حفظ و آثار معارف دینی در استان خراسان رضوی گفت: طبق آمار ارائه شده از سوی مسؤولان حوزه های علمیه از مجموع ۱۹۷ هزار رقبه وقف برای حوزه های علمیه کل کشور ۲۲ هزار رقبه متعلق به حوزه علمیه خراسان است.

وی در مورد ضرورت ساماندهی موقوفات حوزه های علمیه در کشور، اظهار کرد: در شرایط اقتصادی امروز کشور ما سازماندهی منابع محدود مالی در همه بخش ها ضرورتی غیر قابل انکار است و منابع بسیار ناچیز حوزه های علمیه از محل موقوفات از این قاعده عقلائی مستثنی نیست، مدیران حوزه های علمیه باید در راستای افزایش بهره وری و هزینه کرد دقیق و هدفمند این موقوفات برنامه ریزی کنند.

حجت الاسلام جهانشیری افزود: ورود به سازماندهی موقوفات حوزه های علمیه می تواند به کاهش آسیب پذیری سیستم آموزشی حوزه های علمیه از شرایط اقتصادی امروز کمک کند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی نیشابور بیان داشت: احیاء موقافات مربوط به حوزه های علمیه می تواند گره گشای مشکلات عدیده این نهاد دینی باشد، مشکل عمده در این عرصه این است که یا موقوفات مربوط به حوزه ها احیا نشده است یا بهره وری پایینی دارد که توجه به این دو نکته در خودکفایی سبد مالی حوزه نقش بسزایی دارد. این خودکفایی به مصلحت حوزه های علمیه است که اگر اتفاق بیفتد اعتبار اجتماعی این نهاد موثر فرهنگی و دینی را افزایش خواهد داد.

وی با اشاره به ضرورت آسیب شناسی در عرصه موقوفات، گفت: مسامحه نهادهای مسؤول این عرصه با استفاده کنندگان از این موقوفات، یکی از آسیب های جدی همه موقوفات از جمله موقوفات مربوط به حوزه های علمیه است که باید با نظارت جدی تر جلوی اتلاف این منابع مالی محدودی که از سر اعتقاد، وقف گسترش دیانت در این کشور شده است را گرفت.

حجت الاسلام جهانشیری نظارت ضعیف بر موقوفات را موجب چشم طمع به موقوفات دانست و بیان داشت: اگر نظارت های جدی نباشد چشم طمعکار انسان های طماع و حتی برخی از مجموعه های اداری به این منابع خواهد بود.

رییس اداره تبلیغات اسلامی نیشابور با اشاره به جایگاه وقف در عرصه دین و حوزه میان مردم، ابراز کرد: وقف دقیق ترین سیستم مالی طراحی شده در متن دین برای پشتیبانی از عملیاتی شدن آموزه های دینی و حتی فرهنگی اجتماعی در جامعه اسلامی است و از جایگاه ارزشمندی برخوردار است.

وی ابراز کرد: وقف در واقع عملی است که انسان به انتخاب خود و در کمال صحت و سلامت، اموال و دارایی خود را از مالکیت مجازی اش خارج می کند و به مالکیت حقیقی آن، یعنی خداوند بر می گرداند تا در راه رضای خدا، به همنوعان خود ببخشد.

حجت الاسلام جهانشیری افزود: انسان به وسیله وقف، به تزکیه روح و روان خویش پرداخته و روحیه مال اندوزی و دنیاپرستی را از خود دور کرده است و نیز از طریق وقف می تواند به حل بسیاری از معضلات جامعه خود کمک کند همچنین از اختلافات طبقاتی موجود در جامعه جلوگیری کند؛ بی تردید اگر به مقوله وقف به طور همه جانبه نگریسته شود و اهمیت این سنت نبوی آشکار شود، تأثیری عمده در تحول ساختار فرهنگی و توسعه کشور خواهد داشت./864/ت302/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات