۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۶۶۵۹۹۷
مدیر حوزه علمیه مازندران:

وقف؛ منبعی پایدار برای رونق حوزه های علمیه است

وقف؛ منبعی پایدار برای رونق حوزه های علمیه است
مازندران - حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی با تأکید بر این که وقف به عنوان منبعی پایدار می تواند پشتوانه محکمی برای حوزه باشد بر ضرورت احیاء موقوفات حوزه تأکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمود ابوترابی، مدیر حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران با اشاره به اهمیت وقف در اسلام، این سنت حسنه دینی را جز اعمال صالح برشمرد و گفت: به طور حتم آثار این عمل تا ابد باقی خواهد ماند.

وی به نقش برجسته وقف در رشد و تقویت تعالیم دینی در جامعه اسلامی اشاره کرد و افزود: در سایه وقف، ارزش های دینی و معنوی در جامعه تقویت و گسترش یافته است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که این عمل صالح موجب برکات و رحمت الهی در جامعه و قرب و نزدیکی انسان به خداوند متعال خواهد شد، بیان داشت: واقفان خیر اندیش با نیت های بلند و اندیشه های متعالی در جهت حفظ و تقویت دین و ارزش های الهی در جامعه گام برداشتند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی با اشاره به این که وقف در طول تاریخ در مناسبات اجتماعی و اقتصادی کشورمان نقش بسیار مهمی داشته است، خاطرنشان کرد: بسیاری از مراکز فرهنگی، دینی، درمانی و علمی در طول تاریخ با نیت خیرخواهانه انسان های مؤمن برای توسعه و پیشرفت جامعه وقف شدند.

مدیر حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که بحث وقف با تاروپود دینی و فرهنگی مردم ایران اسلامی در هم آمیخته است، تصریح کرد: اختصاص بیش از 70 درصد موقوفات مازندران برای عزاداری امام حسین(ع) نشان دهنده عشق و دلدادگی این مردم به اهل بیت(ع) است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که فرهنگ وقف همواره زمینه ساز توسعه عدالت اجتماعی در جامعه بوده است، خاطرنشان کرد: در سایه این سنت ارزشمند و ریشه دار دینی، ضمن توسعه و تقویت فرهنگ دینی در جامعه، بسیاری از مشکلات طبقه ضعیف و محروم جامعه نیز رفع خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی در بخش دیگری از سخنان خود تقویت و توسعه حوزه های علمیه را یکی دیگر از کارکردهای مهم وقف در طول تاریخ برشمرد و افزود: علمای دین خود جزء نخستین واقفان بودند و با وقف اموال خود برای حوزه های علمیه و مراکز دینی در این عرصه مهم پرچم دار بودند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران، یکی از شاخصه های مهم حوزه های علمیه را استقلال و پرهیز از وابستگی به دولت ها برشمرد و گفت: علیرغم همه فرازو نشیب هایی که در این عرصه اقتصاد وجود داشت، هیگ گاه در فعالیت حوزه های علمیه خللی ایجاد نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی، وقف را از جمله پشتوانه های مهم برای تقویت حوزه های علمیه برشمرد و افزود: به طور حتم شناسایی و احیاء موقوفات حوزه های علمیه و تلاش در جهت تقویت موقوفات جدید برای این مراکز دینی می تواند در رونق و تقویت فعالیت های حوزه اثرگذار باشد.

وی با تأکید براین که حوزه های علمیه به یک منابع پایدار برای اداره مدارس نیازمند هستند، خاطرنشان کرد: وقف به عنوان منبعی پایدار می تواند پشتوانه محکمی برای حوزه در بلند مدت باشد.ز

مدیر حوزه علمیه مازندران با اظهار امیدواری از نشست های مشترک اوقاف و مجموعه حوزه علمیه به منظور شناسایی و احیاء موقوفات مدارس علمیه خاطرنشان کرد: به طور حتم تداوم این نشست ها در سطح حوزه و اوقاف به احیاء موقوفات حوزه های علمیه کمک شایانی خواهد کرد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که متأسفانه بسیاری از موقوفات حوزه های علمیه به دلیل عدم نظارت دقیق در ادوار مختلف تاریخی به فراموشی سپرده شد، تأکید کرد: تعامل سازنده حوزه، اوقاف و دستگاه قضایی به طور حتم مانع سوء استفاده موقوفه خواران در این بخش خواهد شد./950//302/خ

ارسال نظرات