۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۸
کد خبر: ۶۶۶۲۹۷
قائم مقام مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان تهران:

مدارای با مردم یکی از بارزترین صفات پیامبر بود

مدارای با مردم یکی از بارزترین صفات پیامبر بود
تهران - صادقی با بیان اینکه مدارای با مردم یکی از بارزترین صفات پیامبراکرم(ص) بود، گفت: پیامبراکرم(ص) اهل مدارای با ظالمان و گناهکاران نبود.

سرکار خانم، معصومه سادات صادقی قائم مقام مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان تهران، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تهران، با تسلیت رحلت پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع)، گفت: ما همواره اهل بیت(ع) را غریب می دانیم اما پیامبر(ص) نیز در میان ما مسلمانها غریب هستند، در حقیقت غربت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به دوران زندگی آنان منتهی نشد بلکه در طول قرن ها عدم توجه به ابعاد مهم و اصلی زندگی آنان، غربت تاریخی آن بزرگار را استمرار بخشید.

وی ادامه داد: ما حق معرفت نسبت به پیامبر(ص) را ادا نکرده ایم و معرفتی همه جانبه نسبت به سیره و سلوک حضرت نداریم و همین امر زمینه ساز غربت ایشان میان ماست.

مدیر مدرسه علمیه الزهراء(س) با بیان اینکه دو فایده مهم در شناخت رهبران و پیشوایان برای پیروان وجود دارد، عنوان کرد: فایده اول آن، آموزش است. اگر گفتار و کردار و برنامه رهبر برای پیروان معلوم شود، فایده بزرگ و مهمی که دارد این است که به پیروان می آموزد چگونه زندگی کنند، خط مشی زندگی را به آنها نشان می دهد.

وی ادامه داد: اگر پیرو نداند که عمل رهبر خود، در امور مختلف چگونه بوده، نمی تواند از او پیروی کند. بنابراین از آنجایی که رهبر، امام و پیشواست و هر پیشوایی پیرویی دارد، لازم است پیرو سبک و سیره و سنت های رهبر، امام و پیشوای خود را بداند، باید با موضع گیری های رهبر خود در مقابل مسائل تاریخی یا حوادث اجتماعی آشنا باشد تا بر طبق آن عمل کند.

صادقی دومین فایده را، فایده روحی و احساسی برشمرد و تصریح کرد: فایده دوم، یک فایده برانگیزاننده و به اهتزاز در آورنده است. زیرا برای ایجاد روح شخصیت و استقلال در امت های عالم و ملت ها، یکی از مهمترین و موثرترین عوامل این است که پیشینه افتخار آمیز این امت، و چهره منور رجال پیشرو و پیشتاز این امت، در مقابل چشم امت قرار داده شود. در نهایت این برای امت ایجاد غرور می کند، عامل قدرت و سربلندی امت می شود.

این استاد حوزه با اشاره به اهمیت شناخت سیره پیامبر گفت: در شناخت سیره پیامبر باید به این توجه داشته باشیم که کار مهم پیامبر خدا دعوت به حق و حقیقت و جهاد در راه این دعوت بود. پیامبر از اولین لحظه بعثت یک جهاد مرکب همه جانبه دشوار را آغاز کردند. ۲۳ سال در نهایت دشواری جهاد داشتند زیرا با مردمی مواجه بودند که از حقیقت هیچ درکی نداشتند و فضای ظلمانی مطلق حاکم بود.

صادقی تصریح کرد: ثمره این جهادهای دشوار پیامبر این بود که بعد از گذشت ۱۳ سال از نبوت ایشان اولین سلول های پیکره امت اسلامی در جامعه مدنی و نبوی شکل گرفت. و این امت سازی فقط یک سیاست نبود، بخشی از آن سیاست بود و بخش عمده دیگر آن تربیت یکایک افراد بود، همانگونه که قرآن می فرماید هوالذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه.

قائم مقام مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان تهران سیره نبی اکرم(ص) در دوران ده ساله حاکمیت اسلام در مدینه را یکی از درخشان ترین دوره های حکومت در طول تاریخ بشری دانست و اظهار کرد: نظامی که پیامبر(ص) ساخت هفت شاخصه مهم و برجسته دارد که شامل: ایمان و معنویت، قسط و عدل، علم و معرفت، صفا و اخوت، صلاح اخلاقی و رفتاری، اقتدار و عزت، و کار، حرکت و پیشرفت دائمی است.

صادقی یکی از سنت های فراموش پیامبر را سنت مدارا بر شمرد و گفت: سنت مدارای با مردم یکی از سنت های پیامبر(ص) بود. در حقیقت اینگونه می توان گفت که مدارای با مردم یکی از بارزترین صفات پیامبر بوده که به تعبیر قرآن اگر این مدارا نبود، مردم از دور ایشان پراکنده می شدند، فبما رحمه من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک.

مدیر مدرسه علمیه الزهراء(س) با اشاره به اینکه مدارا باید ریشه در اطاعت امر خدا یا اطاعت از رسول خدا داشته باشد گفت: سه گروه در مدارا اولی تر هستند، اول خانواده، همسایه، فامیل و اقوام؛ دوم مردم جامعه ؛ سوم زیر دستان.

قائم مقام مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان تهران در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه چون ما معرفت و شناخت عمیق نسبت به سیره و سلوک پیامبر(ص) نداریم، در همین سنت مدارا هم دچار خطا شده ایم، در جایی که باید مدارا داشته باشیم خصوصا در سه گروه بالا مدارا نداریم، اما در جایی که نباید مدارا داشته باشیم، صحبت از مدارا و نرمش و کنار آمدن می کنیم، صحبت از نرمش در مقابل باطل می کنیم؛ در صورتیکه در سیره پیامبر مدارای با ظالم، مدارای با باطل و مدارای با گناهکار وجود ندارد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات