۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۶۶۶۵۶۸
به دلیل نقض گسترده حقوق بشر؛

نمایندگان پارلمان اروپا خواستار تحریم نشست G20 در عربستان شدند

نمایندگان پارلمان اروپا خواستار تحریم نشست G20 در عربستان شدند
ده‌ها عضو پارلمان اتحادیه اروپا در نامه ای از مسؤولان اتحادیه خواسته اند نشست ماه آینده G20 به میزبانی عربستان را تحریم کنند.
به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، ده‌ها عضو پارلمان اروپا، از کشورها و مسؤولان این اتحادیه خواسته اند نشست ماه آینده گروه 20 به ریاست عربستان را به دلیل نقض حقوق بشر در این کشور تحریم کنند. 65 نماینده پارلمان اروپا در نامه ای به شارل میشل، رییس شورای اتحادیه و «فون درلاین» رییس کمیساریای اروپا خواستار تحریم این نشست شده اند.
 
در این نامه از جمله به ادامه نقض حقوق بشر توسط ریاض و عدم انجام تحقیق عادلانه در مورد قتل جمال خاشقچی اشاره شده است؛ همچنین بازداشت فعالان، وکلا، روزنامه نگاران، نویسندگان و اندیشمندانی که خواستار اصلاحات در عربستان هستند، و فقدان اطلاعات از مکان و سرنوشت آن ها، از مواردی بوده که نمایندگان اروپا به آن پرداخته اند.
 
این نمایندگان با اشاره به این که عربستان حداقل حقوق انسانی مانند آزادی بیان و تجمعات را نیز نقض می کند، گفته اند: به دولتی که وقیحانه مرتکب نقض حقوق بشر می شود اجازه میزبانی یکی از مهم ترین نشست های جهان را ندهید تا مشروعیت آن تأیید نشود.
 
از دیگر سو، سازمان «دموکراسی اکنون برای جهان عرب» از مقامات سعودی خواسته شیخ سلمان العوده را که سه سال در زندان به سر می برد و حکم اعدام او صادر شده، آزاد کنند. عبدالله العوده، مدیر پژوهش های امور خلیج این سازمان گفته: عربستان در حالی نشست گروه 20 را به عنوان یک کنفرانس گفت‌وگوی بین المللی میزبانی می کند که افرادی مانند پدرم را، صرفا به این خاطر که خواستار اعطای حق اظهارنظر و ابراز عقیده به شهروندان سعودی است، بازداشت می کند. کسانی که به آزادی بیان اهمیت می دهند باید از حضور دراین نشست اجتناب کنند.
 
عبدالله العوده همچنین دادستان کل عربستان، سعود المعجب را «ابزار اصلی در دستگاه سرکوب گر دولت سعودی» توصیف کرده است./پ302/ف
ارسال نظرات