۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۶۶۶۵۸۶

بیانیه آیت الله محسن اراکی در رد و تکذیب ادعاهای سیدکمال حیدری

بیانیه آیت الله محسن اراکی در رد و تکذیب ادعاهای سیدکمال حیدری
آیت الله محسن اراکی در بیانیه ای سیدکمال حیدری را بدعت گذار، دروغگو و وابسته به سرویس های اطلاعاتی عربی-عبری و غربی دانست.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، پس از پخش اظهارات عجیب سید کمال حیدری در گفتگو با شبکۀ الاخباریّه عراق و بیان این مطلب که: تمام علمای شیعه همۀ مسلمانان را کافر می دانند!، آیت الله محسن اراکی بیانیه ای در رد ادعاهای غلط وی صادر کردند.

این بیانیه به زبان عربی صادر شده است که در زیر ترجمۀ آن می آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

یکی از مصیبت های بزرگی که از آغازین روزهای اسلام تا امروز، گریبان‌گیر امّت اسلامی است، ظهور افراد بدعت‌گذار و دروغ‌گویی است که اموری به دین نسبت می‌دهند که از دین نبوده و سخن را از جایگاه خود، منحرف ساخته و در دین الهی، مطالبی جعل کرده، به فریب و گمراهی و گمراه نمودن دیگران می‌پردازند.

یکی از این بدعت‌گذاران دروغ‌گو، شخصی به نام «کمال حیدری» است که در سال های اخیر، هر از چند گاهی بدعت و تهمتی بر اسلام و مسلمانان بسته و بدین وسیله ساده‌دلان و ناآگاهان را گمراه می‌سازد، و به دنبال برپایی آشوب میان گروه‌ها و فرقه‌های مختلف امت اسلامی و افروختن آتش فتنه میان مسلمین است.

وی اخیرا سر به طغیان عظیمی گذاشته و به علمای مذهب اهل بیت (علیهم السلام) نسبتی دروغین، جعلی، ظالمانه و از روی دشمنی داده است مبنی بر این‌که ایشان تمامی مسلمانان را تکفیر می کنند! والعیاذ بالله. به همین خاطر، بدین وسیله موارد زیر اعلام می گردد:

اول: آن چه این شخص به علمای مذهب اهل بیت (علیهم السلام) نسبت داده است، دروغی بزرگ و تهمتی عظیم است، سبحانک اللّهم هذا افک و بهتان عظیم. یکی از روشن‌ترین واضحاتی که فقهای مذهب اهل بیت (علیهم السلام) بر آن اجماع نموده و یکی از ضروریّات مذهب ایشان گشته و خود در کتاب‌هایشان بر آن تصریح کرده، و نصّ روایاتی است که از ائمه‌ی خود (علیهم السلام) نقل کرده‌اند، این است که پیروان مذاهب شناخته شده‌ی اسلامی، همگی مسلمان بوده، خوردن ذبائح ایشان حلال، ازدواج با ایشان جایز، و تمامی احکام اسلامی در مورد ایشان جاری است. این فتوای علمای بزرگ شیعه در ایران و عراق و در رأس همه، فتوای رهبر معظم انقلاب و ولی فقیه امام سید علی خامنه‌ای و فقیه عظیم الشأن حضرت آیت الله سیستانی (أدام الله ظلهما) است که در مورد تعامل با اهل سنت، حکم نموده‌اند که می‌بایست تعاملِ یک برادرِ مسلمان با برادر مسلمانِ خود باشد و نیز به وجوب اتحاد کلمه مسلمانان از تمامی فرق و مذاهب، در رویارویی با چالش های بزرگ زمانه حکم نموده‌اند. شیعیان در اقصی نقاط سرزمین‌های اسلامی، همواره با دیگر برادران مسلمان خود با محبت، مودّت، تعامل، عطوفت و برادری زندگی نموده و این عادت، از قرن‌های آغازین اسلامی تا امروز، در میان ایشان جریان داشته است.

دوم: جنایتی که این شخص از طریق بدعت‌ها و دروغ‌هایش مرتکب شده، ثابت می‌‎کند که او فاسق و بدعت‌گذار و دجّال بوده و در نتیجه بر تمامی مسلمانان لازم است از او برائت جسته و با او معامله‌ی فاسقان بدعت‌گزار نمایند. همکاری، معرفی، تأیید و حمایت از او به هر نحوی حرام بوده، و هر کس به این کار دست بزند، مجرم بوده و مشمول انتقام خداوند متعال است که فرمود: (إنّا مِن المُجرِمِینَ مُنتَقِمُونَ).

سوم: تمامی شواهد و قراین دال بر آن است که وی، در دام سازمان‌های اطلاعاتی استکبار جهانی و سه‌گانه‌ی طغیانگر وهابی ـ صهیونیستی ـ غربی گرفتار آمده است. محوری که هیچ دغدغه‌ای جز افروختن آتش فتنه بین مسلمانان و جنگ‌افروزی و تفرقه‌افکنی بین فرق اسلامی و کشاندن آن‌ها به جنگ و برادرکشی ندارد. به ویژه در شرایطی که حملات علیه مسلمانان و مقدسات ایشان روزافزون، و توطئه‌ها گسترش و عظمت یافته است. علی الخصوص، توطئه‌ی فراموشی مسئله‌ی فلسطین و عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها که دشمن خدا و رسول او هستند. بنابراین بر جوانان مؤمن واجب است در راه یاری خدا و رسول و ائمه اهل بیت (علیهم صلوات الله)، این فرد فاسق را رسوا نموده و حرمتی برای وی قائل نشده و او را منزوی کنند.

والسلام علی عباد الله الصالحین

دوم ربیع الاول ۱۴۴۲ هجری قمری

محسن اراکی

بیانیه آیت الله محسن اراکی در ردّ و تکذیب و تقبیح ادعاهای سیدکمال حیدری

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
سید جعفر حکیم
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۲
با سلام.

ترجمه ی سطر آخر عبارت آیت الله اراکی غلط است. لطفا اصلاح بفرمایید:
عبارت صحیح:
بنابراین بر جوانان مؤمن واجب است در راه یاری خدا و رسول و ائمه اهل بیت (علیهم صلوات الله)، این فرد فاسق را رسوا نموده و حرمتی برای وی قائل نشده و او را منزوی کنند.
4
5
سید
|
۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۴
اقای حکیم عزیزهرجامن رفتم شماچسبیدبه خط اخرمگرشماوکیل وصی اراکی هستی نظرحقیررااگرسایت زدبخوانیدتامطلب دستگیرتان شودبحث سرتکفیراقای حیدری است اقای اراکی نظراقای حیدری راتأئیدکردندبااین بیانیه .. خود.حوزه مطهری رامارکسیت میخواندهنوزهم عده ای هستند مگرشخص حضرت امام راتکفیرنکردند سیدمحسن امین محمدحسین فضل الله مشکینی منتظری محمدتقی جعفری علامه طباطبائی و...... هزاران روحانی فرهیخته دیگررا.اقابایدجواب دادظاهراحساب هست قیامت هست شب اول قبرهست خدامیشناسیم واینقدرزبانمان ازاداست خدامیشناسیم وتوهین وافتروتهمت فسق وفجوربه بندگان خدامیزنیم مگرحرمت مومن ان هم فقیه ازخانه کعبه بالاترنیست .شماخط اخرراگرفتی ورهانمیکنی
یک بنده خدا
|
۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۸
در سطر آخر می گوید :«فمن الواجب علی الشباب المومن ، تعریه هذا الرجل الفاسق و توهینه و عزله ...»
لفظ تعریه در اصل به معنای عریان نمودن است و در اینجا قاعدتا باید به معنای برهنه نمودن ایشان از لباس روحانیت(خلع لباس) معنا گردد نه رسوا نمودن.
لفظ «توهینه» نیز صراحت در وجوب توهین کردن به ایشان است و ترجمه به «حرمتی برای وی قائل نشدن» ، نارسا و ناقص است.
لذا همان ترجمه اولیه به نوشته آقای اراکی نزدیک تر است.
ناشناس
|
۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
همه هجمه آوردند به عالم شیعه اونوقت هنر حضرتعالی این شده که اشکال ملا لغتی بگیرید؟!!!

به جای این کارها موضع خود را مشخص کنید.
ناشناس
|
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
..انتقاد
طلبه
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۴
همین نوع برخورد و تفسیقی که آقای اراکی نسبت به آقای حیدری کردند، خودش تایید کلام آقای حیدری هست که بعضی از این فقها، اینقدر بقیه رو تفسیق و تکفیر می‌کنند
57
8
ناشناس
|
۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
در شرايط حساسي كه نيروهاي آمريكايي مصمم به تشكيل منطقه سني نشين در غرب عراق و تجزيه اين كشور هستند، و به بهانه تأمين امنيت سني ها مي خواهند حضور نامشروع خود را در منطقه تثبيت نمايند،
مطرح كردن چنين مبحثي از تلويزيون عراق در اين مقطع برنامه ريزي شده و حساب شده بود،
آقاي آيت الله اراكي در زمان مناسب و بسيار هوشمندانه چنين بيانيه اي صادر كردند، و با تكفير آقاي كمال حيدري از ايشان برائت جستند.
و از طرف دیگر وزن صحبت های آقای کمال حیدری در مقایسه با صحبت های یاسر الحبیب و جماعت عمامه بسر انگلیسی شیرازی بمراتب بیشتر است،
لازم نیست آقای حیدری تمام مطالب خود در شبکه های اجتماعی و اینترنت و یوتوب پخش کنند.
این خطری برای تمام اقلیت شیعه هست که در کشورهای اهل تسنن و بعضاً وهابی زندگی می کنند.
بعید نیست به سبب فتنه جدید کمال الحیدری شاهد تحریمها و درگیری ها و قتل و کشتار شیعه در جهان روزافزون شود.
فتأمل
ناشناس
|
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
خب دقیقا یکیاز نظرات علامه سیدکمال را .. ثابت کرد...

این ها امام خمینی را هم بواسطه نزدیکی ایشان به فلسفه و عرفان تکفیرمیکردند
رهبر معظم انقلاب را هم تکفیر میکنند(الان جرات علنی کردنش رو ندارن)
علامه طباطبایی... شهید مطهری...ابن عربی وسهروردی و ملاصدرا و فلاسفه و عرفا و و و و و و....

..
سید محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۰
واقعا برای آقای اراکی متاسفم تا الان فکر می کردم ایشون از روشنفکران و نخبگان جهان اسلام هستند اما معلوم شد که ذهن ... بسته ای دارند البته طبیعی است چون کسی که در پله دوم است نمی تواند پله دهم را درک کند.
خداوند آیت الله حیدری را از گزند آفات مخصوصا حسادت علماء مصون دارد
44
16
سوته دلان
|
۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴
مبنای صدور بیانیه آیت الله اراکی این نبوی شریف است که اذا ظهرت البدع فللعالم ان یظهر علمه.
نوآوریهای آقای کمال حیدری به قدری شیب تندی به خود گرفته که به سر مرز بدعت و تشریع رسیده است. لذا این بیانیه با توجه به حال و هوای سخنان اخیر وی در عراق بوده و دفاع از حریم مرجعیت شیعی است.
ناشناس
|
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
این ها یک مشت ناجوانمرد بی وجودند
ناشناس
|
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸
نظراین ........ درباره تولدامام زمان رابخوانیدتاارتدادش برایتان آشکارشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۰
جناب اقای سید کمال حیدری در این مصاحبه تصریح می کند که مرادش کفر باطنی است نه کفر ظاهری و عدم اسلام . گرچه بیان این مطلب هم در این شرایط درست نبود اما خوب بود جناب اقای اراکی به سخنان اقای حیدری دقت می کردند و این گونه بی محابا سیل تخریب و توهین و تفسیق را به یک عالم دینی با ان سابقه ی دفاع از تشیع روانه نمی کردند. البته بنده معتقدم بعضی از نظرات خاص جناب حیدری باید در محافل علمی مطرح و به دو ر از جنجال و توهین مورد نقد و بررسی قرار گیرد. و کلیپ های کوتاه و بدون صدر و ذیل از ایشان نباید در فضای مجازی پخش شود.
37
4
ناشناس
|
۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
برادر عزیز

مشکل سوء برداشت از یک عبارت نیست!!!!!
بحث منطقی و علمی لازم است اما وقتی کسی یک سنگ را ته چاه می اندازد و موجبات سوء استفاده دشمن می شود باید چه طور با او برخورد کرد؟

اتفاقا به نظر من ایشان باید قبل از اینکه افکار خود را رسانه ای کند در محافل علمی بحث و جرح و تعدیل می کرد. این ایراد اول به خود سید کمال حیدری وارد است.
ناشناس
|
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
...

درب وداغون و کج و کوله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۰
ایشان.. وقتی که ..صحبت های ایشان را حتی گوش نداده اند و ...
انتقاد..
21
4
محسن بزرگی
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۷
ترجمه ی شما مشکل دارد. به سایت آقای اراکی مراجعه کنید.
2
2
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
با احترام به حضرت ایت الله اراکی دامت برکاته وتاکید بر اینکه اقای سیدکمال حیدری منحرف وبدعت گذار است. بیانیه فردی بدون کسب نظر مراجع ویا اظهار نطر قاطع جامعه مدرسین ویا جمعی از فضلای حوزه اثرندارد. بلکه نتیجه معکوس می دهد. وامرهم شوری بینهم.
4
22
مرتضی
|
۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
استخدام واژه هایی که (آقای) اراکی مثلا آیت الله داشته بسیار نامناسب است و قابل دفاع نیست توجیه نکنید
ناشناس
|
۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
بد نیست به کتاب های علامه سیدکمال حیدری و کتاب های آیت الله اراکی و این الله یزدی مراجعه شود تا تفاوت ها لمس شود.
با این تفسیر اصلا نباید دنبال علم رفت، چرا که علم مطالب جدید است و بدعت است
ناشناس
|
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
بدعتگذارو منحرف ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱
سلام اینجا گفته شده نظر بدون توهین ارائه شود در صورتی که آقای .. توهین و جسارت رو در این به ظاهر بیانیه از حد گذرانده اند.آقای حیدری بارها گفته اند که مرا تکفیر میکنند و بارها دعوت به تحقیق کرده اند.و بارها گفته اند که همه کلام من رو ببینید نه بخشی از آن را.شکی نیست که ممکن است ایشان در برخی استنباط ها اشتباه کرده باشند کما اینکه مراجع تقلید هم شکی نیست که در برخی فتاوا اشتباه کرده و میکنند و اختلاف نظر در فتاوا گواه براین ادعا است.دور از شان مدیر حوزه هست که به جای دعوت به استدال و یا احیانا مناظره جانانه علمی و به دور از توهین زبان به هتاکی باز کنند.
فبشر عبادی الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه
23
4
سوته دلان
|
۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳
مبنای صدور بیانیه آیت الله اراکی این نبوی شریف است که اذا ظهرت البدع فللعالم ان یظهر علمه.
نوآوریهای آقای کمال حیدری به قدری شیب تندی به خود گرفته که به سر مرز بدعت و تشریع رسیده است. لذا این بیانیه با توجه به حال و هوای سخنان اخیر وی در عراق بوده و دفاع از حریم مرجعیت شیعی است.
بی نام
|
۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
سلام علیکم

چند مطلب در پاسخ به حضرت عالی:
اولا: قیاس فتوای اشتباه با اظهار نظر اشتباه آن هم در محافل عمومی و رسانه ای، قیاس مع الفارق است.

ثانیا: اگر با دقت این بیانیه رو مطالعه بفرمایید می بینید که جنبه استدالالی هم دارد(رجوع شود به بند اول)

ثالثا: وقتی شخصی با کوته فکری آتشی را به جان جامعه مسلمین می اندازه و شیعه را دشمن شاد می کند، قلب انسان به درد می آید و طبیعی است که حرارت آتش درونی فرد به کلامش نیز سریان پیدا کند.

رابعا: ایشان مدیر حوزه نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
ادعُ إِلىٰ سَبيلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ ۖ وَجادِلهُم بِالَّتي هِيَ أَحسَنُ ۚ
اینگونه برخورد با فردی که سالها در شبکه سیمای جمهوری اسلامی به شبهات وارده به تشیع پاسخهای مبسوط و منطقی داد صحیح نیست. یک عالم دینی را دجّال و فاسق خواندن برازنده یک عالم شیعه نیست. پاسخ او را منطقی بدهید تا دشمن سوءاستفاده نکند.
و جادلهم بالتی هی احسن
30
4
علی
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
باسلام.. ایشون با این بیانیه ش حرف اقای سید کمال حیدری را تایید کردند!!! با تکفیر رد تکفیر می کنند؟!!
33
5
ناشناس
|
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
دقیقاااااااا
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
ادبیات بیانیه تکفیریه
24
6
ناشناس
|
۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
حمایت از آیت الله اراکی
ناشناس
|
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
دقیقا همون علمای تکفیری که علامه سیدکمال فرمودند
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۶
آب در خوابگاه مور چگان ریخته اند کاشکی شماها به اندازه کمال حیدری سواد داشتین
24
7
ناشناس
|
۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
حمایت از آیت الله اراکی
بی نام
|
۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
اشتباه می کنید آب را به آسیاب دشمن ریختند؛ ای کاش سید کمال حیدری به اندازه ایشان اهل بصیرت و جهان بینی و آینده نگری بود و کمی زبان خود را کنترل می کرد.
ناشناس
|
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
درود بر علامه سیدکمال و..
ناشناس
United States of America
۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵
تاکتیک ای دزد ایدزد بار دیگر به کار افتاده اقای اراکی.. انتقاد
9
2
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱
با سلام آقایان ترسیدن مردم خمس را قطع کنند اینها که در اعلامیه آمده بهانه ای بیش نیست دعوا سر لحاف ملاست وگرنه اگر موضوع این مطالب بود جواب علمی میداد روشون نمی شود بگویند از کدام سخنان آقای حیدری ناراحت شده اند
22
4
در پاسخ به حسن
|
۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
سلام برادر

چرا نسنجیده حرف می زنید؟! عوام هم باور می کنند
آخه مگه ایشون مرجع تقلیده که وجوهات دریافت کنه؟! تا چه برسه به اینکه بترسه مردم خمس رو قطع کنند؟!!

اونهایی که اهل پرداخت خمس هستند، با اظهار نظر این و اون که تغییر رویه نمی دهند؛ اونهایی هم که اهل خمس دادن نیستند مثل شما فقط داد و فریاد می کنند که بلکه متدینین رو نسبت به پرداخت خمس دلسرد کنند.
ناشناس
|
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹
..انتقاد
فرزاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۸
شاهد از غیب رسید
10
0
ناشناس
|
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹
دقیقااااا

این نمونه ایه از تکفیری ها
مهدی حق پرست
Brazil
۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸
سلام و رحمت خداوند برشما
صدور این بیانیه بسیار هوشمندانه، دقیق و در زمان مناسب بود،
چیزی شبیه به برخوردحساب شده ایشان با جماعت شیرازی های عمامه به سر انگلیسی.
محتوی حرفای آقای کمال حیدری در این محاضرات شبیه به حرف های همونهاست.
اگر امام خمینی رحمة الله زنده بود همین بیانیه و شاید شدیداللحن تر علیه اون صادر می کرد،
بیانیه ایشون باعث تقویت حکومت اسلام و اتحاد مسلمین و عزت شیعه و مؤمنین است، و انشاءالله مورد تایید خداوند متعال و امام زمان عج و آقاست.
ایده الله
9
30
سید
|
۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
بزرگوار امام زنده نیست جانشینش که زنده است! این چه حرفیه؟!
ناشناس
|
۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
دستور به ضرب و کندن لباس و توهین ، روش معاویه علیه اللعنه والعذاب است شما سیره معاویه را به شیعیان علی (ع) یاد ندهید
ناشناس
|
۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
احسنت
ناشناس
|
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
چرااااا چرند میبافی...
این ... همونایی هستند که امام روح الله و علامه طباطبایی و عرفای شیعه رو تکفیرمیکردند...

تو یا بیسوادی یا مزدور
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
با سلام
باعث بسی تاسف است که منطق و عقلانیت در حوزه جایگزین هوچی گری و انتقاد نادرست و مخرب شده است.
منطق امام و انقلاب اسلامی منطق عقلانیت و تفکر و است نه منطق تکفیر و انزواخواهی.
14
4
سوته دلان
|
۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲
مبنای صدور بیانیه آیت الله اراکی این نبوی شریف است که اذا ظهرت البدع فللعالم ان یظهر علمه.
نوآوریهای آقای کمال حیدری به قدری شیب تندی به خود گرفته که به سر مرز بدعت و تشریع رسیده است. لذا این بیانیه با توجه به حال و هوای سخنان اخیر وی در عراق بوده و دفاع از حریم مرجعیت شیعی است.
ناشناس
|
۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
سلام

به نظر من در متن بیانیه آیت الله اراکی پاسخ نقضی و منطقی خوبی بود. به بند اول رجوع کنید
ناشناس
|
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲
سوته دلان
Iran, Islamic Republic of
18:52 - 1399/08/09
..انتقاد
ناشناس
Germany
۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹
..نسخه شیعه ای داعش میباشد؟
4
2
ناشناس
|
۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
حمایت از آیت الله اراکی
ناشناس
|
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳
انتقاد..
مهدی حق پرست
Brazil
۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
بعضی اوقات لازم هست که طوری جواب داده شود که طرف،کمی احساس درد کند.
آقای حیدری نباید از شبکه تلویزیونی اظهارات تفرقه افکنانه کند. آنهم در منطقه ای که بسان بشکه باروتی که فتیله اش هم آماده است.
عراق،باوجود منطقه خودمختار کردستان، اقلیتهای قومیِ بشدت ناسیونالیست،ته مانده های گروهکهای تکفیری، تروریست‌های داعش وپدرخوانده اش و تروریست‌های سنتکام،استعداد غیرقابل انکاری برای تجزیه دارد.لذا،اهل علم،بخصوص روحانیت شیعه مستقر در محل،بایستی با درایت و بصیرت بسیار حساب شده افاضه بفرمایند.
شوربختانه،ایشان به اسنادی استنادمیکندکه،خودشان براساس تحصیل و تدریس همان آثار و منابع مفتخر به پوشیدن لباس روحانیت شدند.سالهای نه چندان دوری، فرزند مرجع شیعه با نشستن روی گلگیر تانک متجاوزین،به قاتلین مردم مظلوم عراق و معماران جنایات ابوغریب،خوش آمد گفت.
باتوجه به اظهارات قبلی آقای حیدری و دقت در اظهارات اخیر ایشان مبنی بر تغییر فاحش مواضع ، میتوان به توطئه ای که امام خامنه‌ای از آن به «تغییر محاسبات و نفوذ» نام بردند،پی برد. درزمانی که علمای اهل سنت با جانفشانی رزمندگان مقاومت به فرماندهی سیدالشهدای مدافعین حرم،سردار سلیمانی ،به صداقت شیعه در حفظ وحدت مسلمین پی بردند،
اظهارات آقای حیدری، اثرسوئی که باید می گذاشت ، گذاشت.
بحث شيعه و سني صرف نظر از مباحث اعتقادي و كلامي، مبحثي كاملا حكومتي و سياسي است،
در شرايط حساسي كه نيروهاي آمريكايي مصمم به تشكيل منطقه سني نشين در غرب عراق و تجزيه اين كشور هستند، و به بهانه تأمين امنيت سني ها مي خواهند حضور نامشروع خود را در منطقه تثبيت نمايند،
مطرح كردن چنين مبحثي از تلويزيون عراق در اين مقطع برنامه ريزي شده و حساب شده بود،
آقاي آيت الله اراكي در زمان مناسب و بسيار هوشمندانه چنين بيانيه اي صادر كردند، و با تكفير آقاي كمال حيدري از ايشان برائت جستند.
و از طرف دیگر وزن صحبت های آقای کمال حیدری در مقایسه با صحبت های یاسر الحبیب و جماعت عمامه بسر انگلیسی شیرازی بمراتب بیشتر است،
لازم نیست تمام مطالبی که آقای حیدری خوندن و یاد گرفتن در شبکه های اجتماعی و اینترنت و یوتوب پخش کنن.
و این خطری برای تمام اقلیت شیعه ای هست که در کشورهای اهل تسنن و بعضاً وهابی زندگی می کنند.
بزودی تحریمها و درگیری ها و قتل و کشتار شیعه در جهان روزافزون خواهد شد!
به سبب فتنه جدید کمال الحیدری
ولا حول ولا قوة الا بالله العلی العظیم
6
12
ناشناس
|
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
چه ن.. انتقاد
ناشناس
|
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳
تو دیگه عجب گوش درازی هستی هاااا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
بیانبه آقای اراکی نشاندهنده بی اطلاعی ایشان از سیره ائمه اطهار علیهم السلام است . مفضل بن عمر وقتی به عالم مخالف اعتراض میکند همان عالم به او می گوید اگر تو از یاران جعفر بن محمد هستی بدان ما در برابر پیشوای تو تند تر از این سخنان می گوئیم اما امام شما با متانت پاسخ میدهد حال این آقا جوانان کم عقل را تشویق میکند که به یک عالم شیعی و بدور از ریا و دروغ حمله کنند و عمامه از سرش برگیرنند ؟!! آقا لااقل بروید کمی سواد یاد بگیرید و شیوه معاویه را بجای سیره اهل بیت به خورد مردم ندهید . باید به اطلاع ایشان برسانم که دیگر زمان چنین بیانه هائی گذشته اگر نمیدانید فقط یک نگاه اجمالی به کامنتهای این صفحه بیندازید تا بدانید چقدر در گذشته سیر می کنید ؟؟!!!
15
5
ناشناس
|
۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷
حمایت از آیت الله اراکی
سوته دلان
|
۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲
مبنای صدور بیانیه آیت الله اراکی این نبوی شریف است که اذا ظهرت البدع فللعالم ان یظهر علمه.
نوآوریهای آقای کمال حیدری به قدری شیب تندی به خود گرفته که به سر مرز بدعت و تشریع رسیده است. لذا این بیانیه با توجه به حال و هوای سخنان اخیر وی در عراق بوده و دفاع از حریم مرجعیت شیعی است.
ناشناس
|
۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
قیاس شما مع الفارق است!

در شرایطی که استکبار جهانی هزینه های بسیار سنگینی را صرف اختلاف افکنی میان شیعه و سنی می کند و همه رسانه های خود را نیز در این زمینه به کار گرفته است، چرا باید یگ فرد با لباس پیامبر و با انتساب به آن خاندان مکرم بر آتش دشمن بدمد؟!
اتفاقا رسانه ای کردن چنین اظهار نظراتی اگر نگوییم خیانت است حداقل ناشی از ضعف شناخت زمانه است و اتفاقا باید به ایشان گفت که از سیره ائمه اطهار علیهم السلام درس بگیرند.
امیرالمؤمنین علیه السلام بیش از دو دهه خار در چشم و استخوان در گلو صبر فرمودند تا میان امت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم شکاف ایجاد نشود آنوقت افرادی مانند سید کمال حیدری تمام زحمات 250 ساله ائمه هدی را به باد می دهد و خواسته یا ناخواسته در زمین دشمن بازی می کند.
ناشناس
|
۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
جمعش کنید دیگه
ناشناس
|
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
اقای اراکی ..
اگرمرجعی ادعای علم دارد بسم الله... اگر جرأت داشت به جای هوچی ولعن و تکفیر .،با آیت الله العظمی استاد علامه سید کمال حیدری مناظره کنند... و اگر علم و عملش را ندارند، پس خواهشاً اُسْکَتّ !
عبدالله
Iran (Islamic Republic of)
۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۶
متاسفانه موضوع تکفیر در برخی مذاهب اسلامی و از سوی برخی از علما معضل فعلی و نیز گذشته مسلمانان است، داعش و سایر گروههای تکفیری از همین اندیشه وهابی و ابن تیمیه و غیره بیرون آمدند و در بین شیعیان هم هستند عده کمی از علما و کسانی که سایر مسلمانان را تکفیر می کنند در حالی که عموم مسلمانان مگر دو گروه نواصب و غلات هیچ کفری متوجه آنان نیست.
اما سخنان آقای اراکی در خصوص اسلام و طهارت اهل سنت و جماعت بسیار متین است
در عین حال که برخی نسبت های تند و غیر منطقی به آقای حیدری داده اند در حالی که می توانستند با متانت و به صورت منطقی و بدون دشنام و هتاکی پاسخ وی را بدهند. اما در خصوص معضل تکفیر، هستند عده ای از علمای شیعه و کسانی که سایر مسلمانان را تکفیر می کنند و به برخی از اصحاب و همسران پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم سخنان توهین آمیز می گویند و به ویژه اهل خطابه و منبر موضوعات و مطالبی را مطرح می سازند که آتشی بر خرمن وحدت بین فریقین است و نیز مداحان که غالبا دارای دانش کافی از فقه و عقاید نیستند مطالب و اشعاری را در مراسم مذهبی می خوانند که مفهوم برخی از آنها تکفیر بسیاری از مسلمانان و نیز بسیاری از اصحاب و همسران پیامبر خداست، ای کاش آقای اراکی که خود مدتی دبیر کل مجمع التقریب بین المذاهب الاسلامیه بودند در باره حل این معضل چاره ای می اندیشیدند و نگران تکفیر خود از سوی متعصبان تکفیری در بین شیعیان نبودند.
7
0
ابوالفضل
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
خدا رحمت کند آقای اراکی را که درستی دیدگاه آقای حیدری را به بهترین شکل اثبات کرد.
15
4
ناشناس
Canada
۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۷
انتقاد از آیت الله اراکی..
5
4
ناشناس
|
۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷
حمایت از آیت الله اراکی
احمد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
بینی و بین الله سید کمال حیدری با چنین افکاری که در نشست علمای اهل تسنن هرمزگان با ایشان داشتند سزاوار ریاست تقریب بین المذاهب الاسلامیه را باید عهده دار باشد یا آشیخ محسن اراکی ..
ایشان در این سخنان جایگاهی برای مذاهب مختلف از دیدگاه قرآن قائل نیستند و تعبیر قرآن را امت واحده میدانند و حدیثی که از پیامبر نقل می شود که امت من ۷۲ فرقه اند و فقط یکی اهل نجات است را دروغ و کذب محض می دانند بر این اساس هر فرقه ای خود را ناحیه و اهل بهشت می داند و بقیه را کافر و مشرک مثل تفکر ابن تیمیه و پیروان داعشی او که فقط خود را اهل بهشت و بقیه مسلمانان چه سنی و چه شیعه را گمراه و اهل بدعت می دانند
6
3
ناشناس
|
۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷
درود بر آیت الله اراکی که در برابر اتهامات حیدری ایستاد.
سوته دلان
|
۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱
مبنای صدور بیانیه آیت الله اراکی این نبوی شریف است که اذا ظهرت البدع فللعالم ان یظهر علمه.
نوآوریهای آقای کمال حیدری به قدری شیب تندی به خود گرفته که به سر مرز بدعت و تشریع رسیده است. لذا این بیانیه با توجه به حال و هوای سخنان اخیر وی در عراق بوده و دفاع از حریم مرجعیت شیعی است.
کاوش
Germany
۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳
با سلام، با کمال تاسف بیانیه اقای اراکی بجای اینکه توام با استدلال و اقناعی باشد جنبه سیاسی داشته و از اینکه یک عالم حوزوی عالم دیگر را اینچنین تهمت باران کند جای تاسف دارد. بنده برخی از ویدیو سخنرانی های اقای حیدری را دیده ام . در بیشتر موارد مطالبی که ایشان می گوید با مدرک ارایه می دهد و درست هستند. در خصوص اینکه شیعه چه نطری نسبت به اهل سنت دارند باید گفت که قول آقای حیدری درست است. میتوان در این خصوص به این آدرس مراجعه نمود:
https://neeloofar.org/1396/09/30/300996-2
14
3
ناشناس
|
۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
اتهامات حیدری علیه علمای شیعه واهی و واضح البطلان است.
سوته دلان
|
۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱
مبنای صدور بیانیه آیت الله اراکی این نبوی شریف است که اذا ظهرت البدع فللعالم ان یظهر علمه.
نوآوریهای آقای کمال حیدری به قدری شیب تندی به خود گرفته که به سر مرز بدعت و تشریع رسیده است. لذا این بیانیه با توجه به حال و هوای سخنان اخیر وی در عراق بوده و دفاع از حریم مرجعیت شیعی است.
ناشناس
|
۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
به فرض که سخنان سید کمال حیدری درست و مستدل باشد
آیا جای طرح این مسأله در محافل علمی است یا فضای رسانه عمومی؟!
چرا افرادی با اینهمه ادعا باید چنین اشتباهات فاحشی را مرتکب شوند و هیزم آتش دشمن در اختلاف افکنی میان امت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم شوند؟!

العاقل یکفیه الاشاره
ناشناس
|
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
دروووود بر عللمه حیدری بزرگ که آب ریخت توی لونه این ها ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
زنده بادجناب حیدری که اصل حقیقت رو اشکار میکنند وباعت کسادی دکانداران ..میشوند که سالها بدون دغدغه خوردتدوخوابیدتد وتماشاگرظلم ..بودتد وفتوایی صادرنکردند که منافعشان به خطر نیفتد بدون شک افرادی مثل شما که حیدری را اینگونه تخریب میکنید ودر برابر ظلم لال میشوید روسیاهان دتیا وآخرت هستید
10
1
ناشناس
|
۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
نمیدونم چرا عادت کردید در مورد هر چیزی نظر بدید ؟
چرا یاد نگرفتید وقتی مطلبی رو خوندید حتی اگه به دردتون هم نخورد مثل راسو سمپاشی نکنید؟
خوب این آقای حیدری داره به علمای شیعه نسبت دروغ می بنده و اقای اراکی دراه از علما در برابر اتهامات او دفاع می کند.
خوب عزیز من شما مطلب رو درست نخوندید و یا به دردتون نخورد یادتون بمونه که دفعه بی جهت نظر ندید.
ناشناس
|
۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
دکان ها مدتهاست که کساد شده است و در حال تعطیلی است مردم آگاه شده اند به نظر میرسد انتقاد..
ناشناس
|
۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۹
شما که میگی مطلب رو درست نخوندید،از نظرت معلومه که خودت هم درست نخودی
ناشناس
|
۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸
جناب ناشناس، الان علت این که شما اگر حرفی بزنید درسته و در و گوهر، ولی دیگران راسو هستند و سمپاش چیه؟ همین کار شما اگر تکفیر نیست، اسمش رو چی میذارید؟ و یک سوال دیگه: میشه بفرمایید از کی تا به حال، راسوها سمپاشی می کنند؟
ناشناس
|
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲
درود بر علامه حیدری و ..
ناشناس
|
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
10:16 - 1399/08/07


راسو باباته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
سلام، من کاری به حرفای این دو تا بزرگوار ندارم، ولی وقتی آدم این صفحه رو میخونه (صحبتهای اقای اراکی و نظرات بینندگان)، احساس میکنه ایران یه استان از عراق هست، این مطالب رو ایرانیا نمیفهمن، آخه چرا ما واسه فکر کردن و حرف زدنمون خی باید به خارج از ایران رجوع کنیم؟
1
4
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
اون بدبخت خودشو کشد ابن قدر نوشت حمایت از ایت الله اراکی
2
1
ناشناس
|
۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸
حقیقتا بدبخته
بعضی فکر میکنند که خدا غیر از خودشون کسی دیگر را هدایت نکرده
سید
Netherlands
۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۱
بنام خدا واقعابعضی ازروحانیون دست به تکفیرشان حرف ندارد.روزگارایت الله سیدمحسن امین صاحب اعیان الشیعه راتکفیرکردندزمانی امام خمینی رازمانی ایت الله صالحی نجف ابادی منتظری مشکینی محمدتقی جعفری وایت الله سیدحسین فضل الله و...الان هم ایت الله حیدری راپیامبرفرمودادم مومن دهانش لگام دارد.بعداقایانی که خودراشاگردامام صادق میدانندمگرصعه صدران امام همام نمیداننددرمقابل منکرین مگربه شخص امام صادق تندی نمیکردندمگربه شاگردامام صادق نگفت ان شخص منکرکه بدترازاینهارابه استادت میگوئیم وامام صعه صدرنشان میدهدچراعتاب میکنی بنده خدا.چه برسدبه اینکه شخصیت بزرگی مثل ایت الله حیدری رافاسق وفاجروفریب خورده وعامل کشورهای معاندخطاب کنیم وچه اهانتهای که بخداپناه میبرم.گیرم ایشان صاحب این مقام نبودشخص مرتدی سخنی گفته شمانان امام صادق میخوریدکه پاسخ دهیدنه تکفیرکنیداینکه نقض غرض است بگذارصریح به علماء اعلام هشداردهم اگرزمانهای قدیم چندسالی یکبارکسی شبهه ای مطرح میکردوبعضی ازعلماجواب میدادندالان هرثانیه یکباربه مذهب اسلام چه شیعه چه سنی می تازندوچرندیات میگویندالان وقت پاسخ دادن شماهاست نه یک نفرهرکس بامنطق به وسع خودش بایدپاسخ دهدشمامگردرجامعه نیستیدکه ببینیدجوانان ماراازدین بیزارمیکنندمسیحی میشوندبهایی میشوندبه داداسلام برسیدعصراطلاعات است یک زمان یک ابن تیمیه بودالان ثانیه ای یک ابن تیمیه بدترلااقل این میگفت مسلمانم اینهاکه خداراهم قبول ندارندآئیست هستنداگراشتباه ننوشته باشم بداداسلام برسید
5
1
سوته دلان
|
۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰
مبنای صدور بیانیه آیت الله اراکی این نبوی شریف است که اذا ظهرت البدع فللعالم ان یظهر علمه.
نوآوریهای آقای کمال حیدری به قدری شیب تندی به خود گرفته که به سر مرز بدعت و تشریع رسیده است. لذا این بیانیه با توجه به حال و هوای سخنان اخیر وی در عراق بوده و دفاع از حریم مرجعیت شیعی است.
ناشناس
|
۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
شدت پاسخ آیت الله اراکی و حرارت کلام ایشان ناشی از اشراف ایشان به مسائل کلان جهان اسلام است.

وقتی بازتاب سخنان امثال سید کمال حیدری را انسان می بیند و سوء استفاده هایی که دشمن از این حرف ها می کند، دیگر نمی تواند ساکت بنشیند.

ضربه ای که این اظهارات نسنجیده به اسلام و تشیع می زند کتر از شبهه افکنی آتئیست ها و دشمنان اسلام کمتر نباشد.
حسین
Germany
۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵
درود بر حضرت ایت الله سید کمال حیدری سلاله پاک حضرت زهرا که چون اجداد پاکش حقیقت را می گوید و بر اساس قرآن نظرش راربیان می کند و .. انتقاد .. دلیل بر حقانیت آن سید بزرگوار است و اینکه امثال سید کمال حیدری نماینده ی راستین مذهب تشیع علوی و اهل بیت (ع)هستند .. انتقاد..
5
1
ناشناس
|
۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
قال الله تبارک و تعالی: وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا

اینکه ما حرف نسنجیده ای بزنیم و آبروی تراث شیعه را به باد فنا بدهیم و دستمایه ای برای اختلاف افکنان میان شیعه و سنی درست کنیم با این آیه شریفه چه تناسبی دارد؟!

شما که می فر مایید ایشان بر اساس قرآن نظراتش را بیان می کند، پاسخ دهید.
این است نماینده راستین مذهب تشیع ...؟!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
موافقم
ناشناس
|
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
.. انتقاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴
نحوه انعکاس مطالب و پاسخ ها و له و علیه نوشتن ها نشانه رفتار حرفه ای و قاطعیت این رسانه وزین در خبررسانی حوزوی است.
3
0
ناشناس
Poland
۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۴
یه لحظه فکر کردم عکس خلخالیه
3
0
ناشناس
Poland
۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
تشکر می کنم از اراکی چون تا حالا بارها از ایشون شنیده بودم اما دنبال نکرده بودم، با این مخالفت عجب منبع عظیمی رو رو کردن. دو روزه دارم فقط ایشونرعلامه حیدری رو گوش میکنم
0
1
محمد حقگو
United States of America
۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
متاسفانه فقه و حوزه های علمیه که پاسدار رسمی فقه هستند ، دچار چنان رکود و خشکی و رخوتی شذه اند که کمترین جنبشی در این مجموعه ، بوی پوسیدگی را منتشر می کند و امثال جناب حیدری ( که البته هرگز ایشان را هم مبری از اشتباه نمی دانم) به خاطر اینکه آنچه را دیگزان می پوشند ، بر آفتاب افکنده اند ، مغضوب و مطرود واقع شده اند. چنین ادبیاتی که از سوی یک معمم حوزوی در قبال آقای حیدری ارائه شده ، تازگی ندارذ و در مقابل هر نظر جدید یا بازنگری دینی ، شاهد چنین واکنشهای تند و پرخاشگرانه و حذفی هستیم. اگر جرات داشتند یا رویشان می شد ، توصیه به حذف فیزیکی ایشان می کردند( چنان که صدام با سه برادر ایشان چنین کرد) . باز هم عرض می کنم که جناب حیدری را مطلق نمی کنم ولی عزیزان بدانند که دور چنین وحشی گری ها و تکفیر و تفسیق هایی سپری شده و اگر پاسخ محترمانه ای دارند ، به صاحبان نظرات جدید یا نو اندیشان ارائه کنند( که البته اگر داشتند ، این گونه برآشفته و لگام گسیخته بیانیه نمی دادند) . تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.
3
0
ناشناس
Netherlands
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
..انتقاد
0
0
الهام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
به نام خدای امیده قلبهابنظر من حاج آقا کمال حیدری نباید آدم تا امید کنه انسان با امیده به خدا اعمال نیک انجام میده وظیفه وتوشه ه آخرت می داند که در جامعه بشریت دو جور ایده داریم ا یکی برای رضای خدا آدم کار خوب انجام میده دومی حس انسان دوستی اولی بر
پایدارتره تپایدتره نباید عشق به خداوند از انسانهن گرفت ما گناه نمی کنیم چون نگهبان عالم مارا مراقب است
0
0