۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳
کد خبر: ۶۶۶۹۴۵
حجت الاسلام بهرامی تشریح کرد؛

گزارشی از روند کاری نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی

گزارشی از روند کاری نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی
رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری نور تأکید کرد که بسیاری از محققان علوم اسلامی در داخل وخارج کشور روزانه از نرم افزارهای تولید شده در حوزه و پایگاه‌های آنلاین استفاده می‎کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدحسین بهرامی رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی عصر امروز در آیین افتتاحیه نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی که در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) به ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده و در دست انجام در این همایش پرداخت و ادامه داد: به برکت حمایت و دور اندیشی رهبر معظم انقلاب در سه دهه گذشته فعالیتی در حوزه آغاز شده که ثمره آن امروز خود را در نسخه های دیجیتال علوم اسلامی نشان داده است.

وی عنوان کرد: امروز بیش از 300 نرم افزار علوم اسلامی در رشته های مختلف از سوی شخصیت های حوزوی ساخته شده که در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است؛ همچنین نرم افزارهای موبایلی بسیاری نیز داریم که در حال ارائه خدمت هستند.

حجت الاسلام بهرامی تأکید کرد: نسلی از پژوهشگران حوزوی در مرکز تحقیقاتی نور تربیت شده اند که مسلط و مسلح به منطق کامیوتر و فضای مجازی و فناوری اطلاعات هستند؛ به عبارت دیگر نسلی از مهندسان آشنا با کلیات علوم اسلامی را تربیت کرده ایم که می توانند در این زمینه فعالیت داشته باشند.

رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری نور ابراز کرد: روزانه بیش از صدها هزار مخاطب متخصص علوم اسلامی در حال استفاده از نرم افزارهای تولید شده در حوزه علمیه هستند؛ بسیاری از محققان علوم اسلامی در داخل و خارج کشور روزانه از نرم افزارهای تولید شده در حوزه و پایگاه های آنلاین استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه محققان ما برای بالندگی کارهای صورت گرفته در زمینه هوش مصنوعی تلاش های بسیار و کار عالمانه انجام داده اند، افزود: اعتمادی که حوزه های علمیه و علمای حوزه نسبت به محصولات ما کسب کرده و آن را بروز داده اند به عنوان پشتوانه ای برای فعالیت فعالان این عرصه محسوب می شود؛ مرجعیت ما در این عرصه آسان به دست نیامده و حاصل تلاش های شبانه روزی محققان میان رشته ای علوم اسلامی و فناوری اطلاعات است.

حجت الاسلام بهرامی تأکید کرد: کسانی که در حوزه روش شناسی پژوهش فعالیت می کنند عطف توجه به علوم اسلامی دیجیتال داشته باشند، زیرا امروز تأثیر فناوری در پژوهش تنها سرعت بخشی به آنها نیست، بلکه به بالندگی پژوهش ها کمک می کند و مراحل تحقیق و اشکال و نتایج آن را می تواند تغییر دهد؛ البته فواید و آسیب های این موضوع باید در کنار هم ارزیابی شده و نتایجش مشخص شود.

وی عنوان کرد: امروز محققان با موضوع هوش مصنوعی کتابخانه ای را در اختیار دارند که در طول تاریخ هیچ مفسری این حجم از مصادر شیعه را یکجا در اختیار نداشته است؛ البته این کار آسیبی دارد که سبب می شود محققان ورای این اطلاعات در دست، تلاشی برای فحص و جست‌وجو نداشته باشند.

رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با اشاره به رویکرد جدید حوزه های علمیه نسبت به فناوری اطلاعات و علوم اسلامی، گفت: امروز نگاه راهبردی به فضای مجازی معطوف شده و فعالیت های متعددی آغاز شده که نتایجش را در آینده ای نزدیک ملاحظه خواهیم کرد؛ نظام جامع حوزه علمیه و فناوری اطلاعات تدوین شده و بر اساس آن اقداماتی در برنامه پنج ساله حوزه مد نظر قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: امروز مرکز تخصصی مطالعات فضای مجازی تأسیس شده و باید دانست استفاده از فضای مجازی و هوش مصنوعی صرفاً یک کنشگری ساده نیست، بلکه باید برای استفاده از آن مبنا وجود داشته باشد؛ از همه فعالان این عرصه دعوت می کنیم تا به کمک ما در این مرکز بیایند.

حجت الاسلام بهرامی تأکید کرد: در ارتباط با هوش مصنوعی چهار رشته و هشت گرایش در سطح سه و چهار حوزه تصویب شده و مرکز فضای مجازی راه اندازی شده و افراد متخصص برای تصویب پایان نامه های طلاب در این زمینه تعیین شده است.

وی با بیان اینکه شعار امسال حوزه «حوزه و فضای مجازی» است، افزود: مجموعه اقدامات ما تأکید بر این است که حوزه علمیه نسبت به فضای فناوری و بررسی تأثیر آن بر فضای علوم اسلامی در آینده آشنایی لازم را پیدا کند؛ هوش مصنوعی در قالب پروژه نجف (ناصر جامع فقیه) تلاش می کند تا مراحل استنباط را فقیه بشناساند و به فقیه و سایر محققان در مسیر انجام فعالیت های پژوهشی علوم اسلامی کمک کند.

حجت الاسلام بهرامی در پایان یادآور شد: محورهای استفاده ابتدایی از هوش مصنوعی عبارت از تحلیل ماشینی صرفی و نحوی عبارات عربی، اعراب گذاری ماشینی، برچسب گذاری ماشینی، مشابه یابی، نویسه خوانی، موتورهای جست‌وجوی هوشمند و مواردی از این دست است./841/پ201/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
اجرت با شهداء
0
0