۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۶۶۷۴۲۱

تعطیلی معطل روحانی

تعطیلی معطل روحانی
با ادامه وضعیت بحرانی تهران و آمارهای باورنکردنی مرگ‌و‌میر و ابتلا، سرانجام مسؤولان استانی اعلام کردند تعطیلی متناوب ۲هفته‌ای، بهترین راهکار برای قطع زنجیره انتقال است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،‌ با ادامه وضعیت بحرانی تهران و آمارهای باورنکردنی مرگ‌و‌میر و ابتلا، سرانجام مسؤولان استانی اعلام کردند تعطیلی متناوب ۲ هفته‌ای، بهترین راهکار برای قطع زنجیره انتقال است.

دولت از چند هفته قبل همزمان با افزایش تعداد مبتلایان و قربانیان کرونا در کشور تصمیم به ایجاد محدودیت شدید در 43 شهرستان بحران‌زده گرفت و در تهران فعالیت مراکز فرهنگی، هنری، آموزشی و ورزشی را محدود کرد. همچنین مقرر شد کسانی که ماسک نمی‌زنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، جریمه شوند. این تصمیم ناقص اجرا شد، چرا که پلیس تنها صاحبان خودرو را می‌تواند جریمه کند و عملا کسانی که در اماکن عمومی و خیابان‌ها ماسک نمی‌زنند جریمه نمی‌شوند.

از طرفی دولت تصمیم گرفت 50 درصد کارمندان دورکاری کنند اما این تصمیمات فایده‌ای نداشت و نه تنها بیماری کرونا کنترل نشد بلکه آمارهای جدید کرونایی و رکوردهای عجیب و غریب به ثبت رسید تا جایی که ایران در رتبه دوم ابتلا و مرگ‌و‌میر روزانه قرار گرفت. بسیاری از متخصصان و کارشناسان و به طور کلی جامعه سلامت اعتقاد داشتند برای قطع زنجیره انتقال کرونا باید تهران حداقل به مدت ۲ هفته تعطیل شود.

از مدت‌ها پیش در گزارش‌های متعدد و در گفت‌وگوهایی با کارشناسان اعلام کرد برای قطع زنجیره انتقال باید دولت به همراه محدودیت‌های شدید و محدودیت در تردد، تهران را که مرکز انتقال کرونا شده، تعطیل کند اما دولتی‌ها هر گونه تصمیمی جز تعطیلی گرفتند تا رکوردهای بی‌سابقه ثبت شود و وزیر بهداشت رسما اعلام کند که در مقابله با کرونا شکست خورده‌ایم. سرانجام مسؤولان استان تهران که برای بررسی مشکلات سلامت جلسه‌ مشترکی ترتیب داده بودند، بهترین راهکار را تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران اعلام کردند و برای اجرای این تصمیم منتظر اعلام دولت هستند.

بر اساس این گزارش، جلسه کمیته بررسی مشکلات حوزه سلامت استان تهران با حضور انوشیروان محسنی‌بندپی استاندار تهران، عبدالحسین روح‌الامینی، اقبال شاکری و زهره الهیان اعضای کمیته سلامت مجمع نمایندگان تهران، محسن‌ هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ و رؤسای ۳ دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون شهردار تهران روز گذشته برگزار شد. اعضای جلسه کمیته بررسی مشکلات حوزه سلامت استان تهران با تأکید بر اتخاذ تصمیمات فوری، با در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی درباره تعطیلی ۲ هفته‌ای استان تهران موافقت کردند.

اعضا قطع زنجیره کرونا و ایجاد فرصتی برای بازسازی توان مدافعان سلامت را در گرو تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران دانستند.

همچنین در این جلسه مقرر شد رایزنی‌های فوری برای تحقق تعطیلی تهران و جلوگیری از شیوع بیش از پیش کرونا انجام شود. در اختیار قرار دادن اقلامی مانند ماسک رایگان و کمک‌رسانی محله به محله با استفاده از ظرفیت نیروهای جهادی، نیروی انتظامی و بسیج نیز از دیگر تأکیدات اعضای جلسه کمیته بررسی مشکلات حوزه سلامت استان تهران بود.

اقبال شاکری عضو این کمیته در این باره گفت: در این جلسه از تمام صنوف و مسؤولان مختلف نماینده‌ای حضور داشت و تصمیم گرفته شد که برای قطع زنجیره انتقال، تهران ۳-۲ هفته تعطیل شود. وی افزود: اگر دولت زیر بار تعطیلی تهران نرود، از مراجع بالاتر برای تعطیلی تهران اقدام می‌کنیم. همچنین دولت باید در زمان تعطیلی از صنوف حمایت کند.

تست‌های کرونا باید افزایش یابد

یکی از راه‌های مقابله با کرونا تشخیص زودهنگام و افزایش تست‌های کرونا است تا با قرطینه شدن مبتلایان، زنجیره انتقال این ویروس قطع شود. رئیس انستیتو پاستور ایران در این باره گفت: اگر تست‌های کرونا افزایش نیابد، با هجوم یکباره بیماران به مراکز درمانی مواجه خواهیم شد. پس از شناسایی بیماران کرونایی، افراد در ارتباط با او هم باید شناسایی شوند تا بتوان آلودگی ناشی از ویروس «کووید-۱۹» را در جامعه کاهش داد و زنجیره انتقال بیماری را شکست.

اگر به اندازه کافی آزمایش انجام نشود، تعداد مبتلایان بیشتر و هجوم یک باره بیماران موجب می‌شود تیم درمان نتواند این بیماران را بدرستی اداره کند. علیرضا بیگلری با اشاره به اینکه افزایش آزمایش‌ها به افزایش شناسایی بیماران منجر شده است، اضافه کرد: از چند ماه پیش، شبکه ملی تشخیص «کووید-۱۹» کشور راه‌اندازی شده است. به دستور رئیس‌جمهور تعداد آزمایش‌ها در حال رسیدن به حدود ۴۰ هزار آزمایش در روز است و هدف این است که این رقم در آینده بسیار نزدیک به ۱۰۰ هزار آزمایش روزانه برسد.

رئیس انستیتو پاستور ایران درباره شیوه آمارگیری بیماران و فوتی‌های کرونا، گفت: در برخی کشورهایی که آزمایش «کووید-۱۹» در آنجا کم است، آمار فوتی‌های آنها هم پایین نشان داده می‌شود و در برخی کشورهای اروپایی هم، جوامعی مانند خانه سالمندان از گروه‌های تست «کووید-۱۹» خارج می‌شوند، بنابراین تعداد تست‌ها و فوتی‌ها متفاوت است.

با توجه به اینکه در کشور ما در همه بیمارستان‌ها، آزمایشگاه «کووید-۱۹» وجود دارد، همه بیمارانی که به این ویروس مبتلا و فوت شوند جزو آمار فوتی‌های ناشی از کرونا ثبت می‌شوند. وی اضافه کرد: آزمایش‌ها زمانی ارزشمند است که افراد با آزمایش مثبت کرونا، با قاطعیت و سختگیری، قرنطینه شوند.

همچنین دکتر سیدمحمد پاک‌مهر، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی گفت: اگر دولت به موضوع بهداشت اهمیت بدهد و امکانات بهداشتی لازم نظیر ماسک رایگان را به وفور در اختیار مردم بویژه قشر کم‌درآمد جامعه قرار دهد از طرفی با ایجاد محدودیت‌ها و تعطیلی چند هفته‌ای همه مشاغل در راستای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، نیاز معیشتی اقشار متوسط به پایین جامعه را تامین کند، بی‌شک آمار تلفات ناشی از بیماری «کووید-19» در کشور بشدت کاهش می‌یابد. در واقع محدودیت‌های اخیر کرونایی لازم اما ناکافی است، بنابراین برای قطع زنجیره این ویروس حداقل باید ۳ هفته تعطیلی متناوب در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: چنین اقدامی نه تنها به کنترل بیماری و قطع تدریجی ویروس کرونا در کشور کمک می‌کند بلکه هزینه‌های سرسام‌آور درمان، استهلاک تجهیزات بیمارستانی، تهیه دارو، خدمات و تلفات جانی و مالی را در کشور بشدت کاهش می‌دهد.

تعداد مبتلایان از ۶۰۰ هزار نفر عبور کرد

بیش از ۸۰۰۰ تست کرونا طی 24 ساعت مثبت اعلام شد تا رکورد جدیدی در این زمینه به ثبت برسد. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز با اشاره به شناسایی ۸۰۱۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در 24 ساعت افزود: تاکنون ۶۰۴ هزار و ۹۵۲ نفر در کشور به کرونا مبتلا شده‌اند.

لاری از فوت ۳۶۵ بیمار جدید در ۲۴ ساعت خبر داد و گفت: آمار فوتی‌ها نیز به ۳۴ هزار و ۴۷۸ نفر رسیده است. سخنگوی وزارت بهداشت، از بهبودی ۴۷۷ هزار و ۳ نفر بیمار کرونایی خبر داد و افزود: در حال حاضر ۵۱۲۸ نفر از بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. همچنین تاکنون 4 میلیون و ۸۹۲ هزار و ۷۰۴ مورد تست تشخیصی کرونا در کشور انجام شده است.

لاری به وضعیت کرونا در استان‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال‌و‌بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان‌و‌بلوچستان، در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند./د102/ق

آمار مبتلایان، درگذشتگان، بستری‌شدگان و بهبودیافتگان کرونا در ۲ هفته اخیر

ارسال نظرات