۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۶۶۷۴۴۴
مسیر گمراهی؛

نواندیش نماها؛ ضلع جدید مثلث تفرقه افکنی میان مسلمانان

نواندیش نماها؛ ضلع جدید مثلث تفرقه افکنی میان مسلمانان
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه اظهارات سید کمال حیدری را موجب تفرقه میان مسلمین دانست و درباره بیانیه جامعه مدرسین در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه استاد حوزه و دانشگاه در سخنانی درباره اظهارات سیدکمال حیدری و بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم توضیحاتی ارائه کرد.

وی ضمن گرامیداشت هفته وحدت و تبریک میلاد با سعادت نبی اکرم(ص) و امام صادق(ع) اظهار داشت: در این زمان نیاز است مردم بیش از گذشته به تأمل و تفکر بپردازند تا عصر زمانه را خوب درک کنیم زیرا در دوران فتنه های معرفتی و کنشی به سر می بریم و برای خروج از فتنه بصیرت زایی لازم است.

استاد حوزه علمیه به اظهارات سیدکمال حیدری اشاره کرد و گفت: این سخنان در رسانه ای مطرح شد که محل تأمل است و از طرفی دیگر در آستانه هفته وحدت این سخنان مطرح شد که بسیار محل تامل است؛ سیدکمال حیدری در سخنانی عنوان کرده است که اجماع شیعیان بر این است که اهل سنت، کفر باطنی دارند.

وی این سخنان را خلاف واقع دانست و افزود: اجماعی در این زمینه نیست؛ فقط در ارتباط با ناصبیان کفر آنان اعلام شده است که برخی اهل سنت نیز همین نظر را دارند؛ نکته دیگر این است که آنچه توده مردم از این اظهارات برداشت می کنند این است که پس اهل سنت نجس هستند؛ در حالی که هرگز این چنین نیست.

استاد دانشگاه این سخنان را موجب اختلاف شیعه و اهل سنت بیان کرد و گفت: اگر جلوی این خط مشی گرفته نشود و در رسانه ها بازتاب یابد موجب خونریزی در میان مسلمانان خواهد شد؛ از این رو آیت الله اراکی بیانیه ای صادر کردند و در آن بیانیه این سخنان را دروغ و بدعت دانستند.

وی به انتقاد برخی نسبت به بیانیه آیت الله اراکی اشاره کرد و افزود: برخی اظهار داشتند لازم بود این بیانیه آرام تر نوشته شود و بدان انتقاد کردند؛ اما باید پرسید اگر امام خمینی(ره) اینک حضور داشتند چه می کردند؟ در ماجرای خبرنگاری که به حضرت زهرا(س) سخنانی گفته بود، به تندی برخورد کردند! نکته دیگر نیز این است که آیت الله اراکی در این بیانیه تکفیر نکردند و این بهتان است بلکه تفسیق کردند!

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به بیانیه جامعه مدرسین عنوان کرد: جامعه مدرسین با صدور این بیانیه توضیح داد که سخنان سیدکمال حیدری، سخنان حوزه علمیه نیست و حوزه علمیه اصلا سخنان تفرقه آمیز را نمی پذیرد، کفر مسلمانان نمی پذیرد؛ در حقیقت جامعه مدرسین تکفیر نکرد و مؤدبانه هشدار داد و گفت: ما ماه ها سخنان سید کمال حیدری را رصد کردیم و با دیدن انحراف تذکر دادیم.

وی افزود: چند سال قبل در مؤسسه عالی حکمت و فلسفه شعبه قم، سید کمال حیدری را دعوت کردیم، حرف های او را شنیدیم و نقدها به او شفاف بیان شد؛ اما روحیه سیدکمال حیدری این است که وسط سخن دیگران وارد می شود؛ در واقع او به دنبال این است که فقط سخن بگوید و بقیه فقط گوش کنند.

مسؤول دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی و نقد از دعوت رسمی این دبیرخانه برای مناظره خبرداد و گفت: یک ماه قبل به سیدکمال حیدری نامه کتبی فرستادیم و خواستار مناظره شدیم اما او اصلا پاسخ نامه و درخواست مناظره را نداد.

وی در ادامه به هجمه های صورت گرفته علیه بیانیه جامعه مدرسین و آیت الله اراکی اشاره کرد و اظهار داشت: برخی پس از صدور بیانیه ها در دفاع از سید کمال حیدری عنوان کرده اند که بساط تکفیرسازی را باید جمع کرد؛ اولا تکفیر نیست در هیچ یک از این بیانیه ها تکفیری صورت نگرفته، بلکه فقط در بیانیه آیت الله اراکی تفسیق است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به مصاحبه حجت الاسلام فاضل میبدی با انصاف نیوز گفت: البته ما از آنان انصاف ندیدیم و بارها مطالب گزینشی و دروغین به من نسبت داده است؛ آقای فاضل میبدی در گفت وگو با این سایت بیان کرده است که جامعه مدرسین حق ندارد نسبت به چگونه فکر کردن دیگران نظر دهد! و اقدامات جامعه مدرسین را تشبیه به تفتیش عقاید قرون وسطا کرده است.

وی افزود: سؤال از حجت الاسلام فاضل میبدی این است که چطور شما نسبت به چگونه فکر کردن دیگران نظر می دهید؟ چطور شما حق اظهار نظر نسبت به بیانیه جامعه مدرسین دارید اما آنان حق اظهار نظر نسبت به سخنان سید کمال حیدری ندارند؟ این سخن تناقض است. همچنین اقدامات جامعه مدرسین نسبت به آیت الله صانعی و شریعتمداری را نادرست خوانده است که در پاسخ باید گفت: جامعه مدرسین از قدیم بنای بر معرفی مرجع تقلید داشته است و زمانی که فتوای آیت الله صانعی را رصد می کند اعلام می کند این فتوا بر اساس روش اجتهاد شیعه نیست؛ آیت الله شریعتمداری نیز خود به خطای شان اعتراف کرده اند.

استاد حوزه و دانشگاه این اظهارات را تعجب آور خواند و گفت: این افراد زمانی که قدرت در دست شان بود با کسانی که مخالف نظرشان بودند، برخورد حذفی می کردند اما امروز این گونه سخن می گویند؛ البته ما بستن دهان مخالفان را نمی پسندیم و افراد آزادند و می توانند اظهار نظر کنند.

وی به سخنان حجت الاسلام فاضل میبدی نسبت به آیت الله اراکی اشاره کرد و اظهار داشت: او آیت الله اراکی را فردی عادی می خواند که در حوزه علمیه شناخته شده نیست؛ این سخنان کاملا غیر اخلاقی است و باید از او پرسید آیا آیت الله اراکی شناخته شده نیست و شما شناخته شده ای؟! در ایام هفته وحدت بارها شاهد بودیم علمای جهان اسلام از سرتاسر جهان پیرامون شخصیت ایشان سخن گفته اند و اکنون نیز که مسؤولیت مجمع جهانی تقریب مذاهب را که ندارند بازهم مورد تکریم علما کشور های مختلف هستند؛ آیت الله اراکی در حوزه علمیه فقه نظام اقتصاد و سیاسی را پای گذاری می کنند و از شاگردان شهید صدر و آیات شاهرودی و وحید خراسانی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه اظهار نظر سید کمال حیدری و حسین دهباشی را در آستانه هفته وحدت عجیب خواند و افزود: از طرفی سخنان سیدکمال حیدری در رسانه ها بسیار باز تاب پیدا می کند و از طرفی دیگر حسین دهباشی ژورنالیست پیرامون بحث تاریخی اظهار نظر می کند؛ نخست اینکه رشته شما تاریخ نیست نکته بعد این که این سخنان می توانست سه ماه قبل باشد و چرا در آستانه هفته وحدت بوده است؟!

وی به اظهارات نواندیش نماهای دینی اشاره کرد و گفت: جمعی از نواندیشان دینی نسبت به شکل گیری و رواج خفقان و تکفیر در حوزه علمیه قم هشدار داده اند؛ نخست اینکه کجا تکفیر بود؟ نکته دیگر این که اینان نواندبش نیستند و ما در سخنان آنان حرف نو نیافتیم؛ این که حرف های جان هیت را ترجمه کنند و در کنار آن شعر مولوی را بگذارند که سخن نو نیست! من به شدت مخالف این هستم که اجازه سخن گفتن داده نشود! اما اینان فقط سخنان دیگران را ترجمه و بومی سازی ادبیاتی می کنند!

استاد حوزه و دانشگاه سخنان نواندیش نماها را خلاف واقع دانست و گفت: تکفیری صورت نگرفته است؛ شور بختانه نخستین بار نیست که ضروریات دین را انکار می کنید اما کسی شما را تکفیر نکرد بلکه نقد کردند؛ شما در مقابل ادبیات توهین آمیز داشتید و به  بزرگان حوزه و دانشگاه توهین کردید؛ شما به دنبال بدتر از این بودید و می گفتید باید قلم های مخالفانتان را شکست و دهانشان را دوخت.

وی افزود: حال با این سابقه چگونه اینک جامعه مدرسین حوزه علمیه را پلیس حوزه می خوانید؛ آیا جامعه مدرسین وظیفه ندارد اعلام کند این اظهارات، تفکر حوزه علمیه نیست تا جلوی شبهه را بگیرد؟ و همچنین جلوی انحراف جوانان را بگیرد؟ شیعه انگلیسی و استکبار صهیونیستی با گروهی به عنوان نواندیش به دنبال تکمیل مثلث تفرقه افکنی میان مسلمین است./1370/پ201/ق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۶
ماست مالیزیشن و هندوانه گذاشتن زیر بغل جناب ..به سبک ..
1
0
محمد مهدی اسلامی
Iran, Islamic Republic of
۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۵
با سلام و درود بر جناب آقای خسرو پناه عزیز و محبوب ، زید عزه ، و ضمن تشکر از معظم له که بسیار روشن و جذاب به تبیین مطلب پرداخته اند ، عرض می کنم :
بیان کرده ای حق ، تو خسرو پناه ___درخشانتر از نور خورشید و ماه __کسانی که حق را کنند جستجو ___فراری چرایند ازگفتگو؟__
ز آزادی گفته ها دم زنند ___ولی وحدت خلق بر هم زنند ؟ روا کی بود گفتن از یکطرف ___ بنزد کسانی که دارند شرف ؟ بحق گر کسی واقعاََ طالب است ___بنفس و هوایش یقین غالب است .
0
1