۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۶۶۷۵۶۳

چرا آمریکا مصداق بارز استکبار است؟

چرا آمریکا مصداق بارز استکبار است؟
حجت الاسلام کلانتری با اشاره به وقایع مهم ۱۳ آبان و نقش آمریکا در این وقایع گفت: آمریکا رو به افول است و حتی اگر بخواهد هم نمی‌تواند به ما کمک کند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، روز 13 آبان که در تقویم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی نام‌گذاری شده، یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه دوره مختلف رخ داده و به همین دلیل این روز را در تاریخ کشور به عنوان روزی به یادماندنی به ثبت رسیده است.

بر همین اساس و با توجه به نزدیک شدن به ۱۳ آبان با حجت الاسلام ابراهیم کلانتری عضو شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی و عضو هیات علمی دانشگاه درباره وقایع این روز و همچنین تاثیر آمریکا در سه واقعه مهمی که در ایام 13 آبان رخ داده، گفت‌وگو کردیم که در ادامه آمده است.

3 اتفاق مهم که 13 آبان را ماندنی کرد

حجت اسلام حجت الاسلام کلانتری در این گفت‌وگو ضمن گرامیداشت روز ملی مبارزه با استکبار (13 آبان) گفت: روز ملی مبارزه با استکبار و روز ۱۳ آبان یکی از روزهای بسیار مهم در تاریخ انقلاب اسلامی ایران به شمار می رود، به دلیل اینکه  یادآورهای روزهای بسیار مهمی برای ما است.

وی ادامه داد: ما در روز ۱۳ آبان سال  ۱۳۴۲ بحث تبعید حضرت امام(ره)  توسط رژیم طاغوت  به ترکیه را داشتیم، بعد از آن در ۱۳ آبان سال ۱۳۵۷ بحث کشتار جمع بزرگی از دانش آموزان به وجود آمد و یک سال بعد هم در  13 آبان سال ۱۳۵۸ بحث تسخیر سفارت آمریکا در ایران توسط دانشجویان را شاهد بودیم، سفارتخانه‌ای که به جاسوس خانه فعال آمریکا و محلی برای اقدامات این رژیم علیه انقلاب تبدیل شده بود.

ردپای توطئه آمریکا در سه اتفاق مهم

این استاد دانشگاه تصریح کرد: همه این وقایع مهم در روز ۱۳ آبان اتفاق افتاده و هرکدام از آنها هم در تاریخ انقلاب اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و وقتی ما به این وقایع مهم نگاه می‌کنیم می بینیم که در هر سه مسئله رد پای آمریکا و استکبار جهانی دیده می‌شود.

تبعید امام خمینی(ره) در ۱۳ آبان ۴۳ به ترکیه

رییس انجمن علمی انقلاب اسلامی درباره تبعید امام خمینی(ره) در ۱۳ آبان ۴۳ به ترکیه، یادآور شد: این موضوع به دلیل اعتراض امام(ره) به لایحه کاپیتولاسیون صورت گرفت، لایحه‌ای که از طرف آمریکا به رژیم طاغوت پیشنهاد شد و مورد تصویب ننگین نمایندگان شاه قرار گرفت.

حجت الاسلام کلانتری گفت: این لایحه، در حقیقت یک لایحه استعماری بود که سال‌ها در ایران منسوخ شده بود ولی مجدداً توسط محمدرضا پهلوی و پیشنهاد آمریکایی برای مصونیت مستشاران و تبعه آمریکا در ایران اجرا شد که این مسئله موجب شد امام(ره)  شدیدا به این موضوع اعتراض کنند و بعد هم که شاهد دستگیری امام و تبعید ایشان به ترکیه بودیم.

کشتار دانش آموزان در ۱۳ آبان سال ۵۷ توسط رژیم شاه

وی در ادامه با اشاره به کشتار دانش آموزان در ۱۳ آبان سال ۵۷ توسط رژیم شاه، اظهار داشت: رژیم پهلوی در 13 آبان 1357 با آتش گشودن بر روی دانش‌آموزان جنایتی دیگر را در تاریخ به ثبت رساند و محمدرضا پهلوی نشان داد که برای تثبیت دیکتاتوری خود از هیچ جنایتی دریغ نخواهد کرد.

این استاد دانشگاه افزود: رژیم پهلوی با همه وجود مورد حمایت رژیم آمریکا بود و آمریکایی ها هیچ گاه از حمایت و پشتیبانی رژیم شاه دست برنداشتند.

تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان

حجت الاسلام حجت الاسلام کلانتری درباره تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان هم تصریح کرد: بعد از انقلاب، سفارت آمریکا در ایران به یک مرکز فعال در مقابله با انقلاب اسلامی تبدیل شده بود و همین موجب شد تا دانشجویان به جاسوسی آمریکا در ایران سفارت پایان دهند.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) تسخیر سفارت آمریکا به دست دانشجویان در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ را تایید و عنوان «لانه جاسوسی» بر آن گذاشتند و اهمیت آن را در سطح «انقلاب دوم» دانستند.

نامگذاری روز ملی مبارزه با استکبار

عضو شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: با توجه به این اتفاقات مهم و نقش آمریکا در آن، مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که روز سیزده آبان به عنوان روز مبارزه ملی مبارزه با استکبار نامگذاری شود و همواره از این روز در سال‌هایی که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد بسیار باشکوه تجلیل شده است.

چرا آمریکا مصداق بارز استکبار در دوران ماست

وی تاکید کرد: استکبار یک واژه قرآنی و عام است ولی مصداق بارز استکبار در دوران ما آمریکاست. به دلیل اینکه یک ماهیت استکباری دارد یعنی وقتی شما به نوع برخورد اینها در جهان نگاه می کنید و تهدیدهایی که می‌کنند و بلایای که سر کشورها و مردم جهان آورده‌اند می بینید که از الگوی عمیق استکباری برخوردار است. از طرفی خود تاسیس آمریکا بسیار وحشتناک و با ریختن خون انسان های بی گناه بوده است.

حجت الاسلام کلانتری گفت: نکته دیگری که ماهیت استکباری آمریکا را نشان می دهد بحث غارتگری و زیاده خواهی این رژیم است. چیزی که ما در سرتاسر جهان این را می بینیم.

نادیده گرفتن قوانین بین المللی از سوی آمریکا

این استاد دانشگاه افزود: تعجب است که در قرن بیست و یکم و قرنی که دنیا به یک فرهنگ و تمدن خاصی رسیده ما شاهد این هستیم که رژیم آمریکا قواعد بین‌المللی را کاملاً نادیده می‌گیرد و این موضوع را بلند هم اعلام می‌کند و آشکارا قانون‌شکنی می‌کند.

وی گفت: آمریکا قوانین مصوب شورای امنیت سازمان ملل و کنوانسیون های متعددی که مورد قبول جهانی و مورد احترام است را به راحتی می شکند و زیر پا می گذارد.

نقض حقوق بشر توسط آمریکا

حجت الاسلام کلانتری در ادامه به نقض حقوق بشر توسط آمریکا اشاره کرد و گفت: در ذهن مردم جهان این مسئله کاملا به اثبات رسیده که آمریکایی‌ها غیر از خودشان فرد دیگری را اصلاً بشر فرض نمی کنند و با همه وجود به قتل و غارت و کشتار مردم مختلف دنیا دست می زنند و به هیچ کجا هم پاسخگو نیستند، این ویژگی دولتی است که در آمریکا حاکم است و خودش را به عنوان تنها ژاندارم جهان معرفی می کند.

انقلاب اسلامی تنها جایی بود که توانست اقتدار پوشالی و استکباری آمریکا را بشکند

عضو شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اضافه کرد: تنها مردم و کشوری که توانست اقتدار پوشالی و استکباری آمریکا را بشکند، انقلاب اسلامی ایران بود. خود آمریکایی ها و بسیاری از متفکران بارها گفتند و نوشتند که انقلاب اسلامی با ماهیت الهی خودش توانست بزرگترین قدرت جهان را تحقیر کند و ما می توانیم موارد متعددی را نام ببریم که انقلاب اسلامی پوزه استکبار جهانی را به خاک مالیده است.

نشانه‌های متعددی از افول آمریکا وجود دارد

وی گفت: امروز مسئله بسیار مهمی که باید بسیار به آن توجه کنیم این است که این قدرت استکباری رو به افول است و نشانه های متعددی از درون آمریکا وجود دارد که نشان می دهد این امپراتوری وحشی دارد به پایان نزدیک می شود و در درون خودش فرو می رود.

این استاد دانشگاه افزود: شما ببینید، هم اجتماعات اعتراضی که امروزه در درون آمریکا دیده می‌شود و به صورت گسترده‌ای در این کشور وجود دارد، هم وضعیت اقتصادی که  امروزه در آمریکا دیده می‌شود، هم وضعیت بیکاری گسترده در این کشور و هم نحوه مدیریت کرونا همه اینها نشان از افول آمریکا دارد.

وی تصریح کرد: همه اینها را در کنار انتخابات پیشروی آمریکا قرار دهیم که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران سیاسی دنیا، این پدیده بی نظیر است و در آمریکا هیچ وقت به این صورت نبوده که رقبای سیاسی با بدترین شکل و با زشت ترین تعابیر به جان هم بیفتند و چهره آمریکا را در مقابل چشمان همه به خاک بمالند این نشان می‌دهد که وضعیت آمریکا یک وضعیت به شدت متزلزلی است و قطعا افول آمریکا اتفاق خواهد افتاد، این تحلیلی است که بسیاری از تحلیلگران مطرح می کنند و واقعیت هایی است که در دنیای امروز در آمریکا دیده می شود.

آمریکای رو به افول بخواهد هم نمی‌تواند به کشور دیگری کمک کند

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی اظهار داشت: با همه اینها و در چنین شرایطی برخی ها در داخل ایران تلاش می‌کنند که آمریکا را به عنوان منجی برای حل مشکلات اقتصادی نشان دهند و عنوان یکی از منجی های حل مشکلات کشور ما به شمار بیاورند! که این رویکرد و تفکر ۱۰۰ درصد غلط است.

وی گفت: یکی از ویژگی های انقلاب اسلامی ویژگی استقلال است، اصلا انقلاب شد که ما از وابستگی خارج شویم و اتکا به آمریکا و به بیگانه نداشته باشیم و این چنین رویکری در تضاد با اصل اساسی انقلاب است، ضمن اینکه نظام سرمایه داری آمریکا که رو به افول است امکان ندارد که بتواند کمکی به کشور دیگر کند حتی اگر این را بخواهد که نمی خواهد.

حجت الاسلام کلانتری اظهار داشت: آمریکا امکان ندارد که بتواند معادلات کشور دیگر را بهبود ببخشد و تنظیم کند، اگر قدرت داشت معادلات اقتصادی خودش را حل می کرد. از طرفی کشور ما ظریفت ها و امکانات خدادادی و الهی بسیار زیادی دارد که اصلا نیاز نیست نگاهی به کمک آن طرف دنیا و رئیس جمهور آینده آمریکا داشته باشد.

نتیجه انتخابات آمریکا هیچ تفاوتی برای ایران نخواهد داشت

عضو شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: در ۴۰ سال گذشته همواره قدرت در آمریکا بین دوحزب جمهوری خواه و دموکرات دست به دست شده و همواره در این سالها نگاه مثبتی به جمهوری اسلامی در این دولت ها نبوده و دائماً تحریم‌ها بیشتر شده است.

وی گفت: گاهی گفته شود اگر فلان کاندیدا پیروز شود صددرصد وضعیت ما بهتر می‌شود! این یک حرف کاملاً غلط است. ممکن است که به خاطر تبلیغات غلط و هیاهویی که راه می افتد برای مدت کوتاهی شاهد تغییراتی باشیم اما مسلما در بلند مدت هیچ گونه تغییراتی رخ نخواهد داد./998/

ارسال نظرات