۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۷
کد خبر: ۶۶۷۵۹۲
آیت الله اعرافی:

مجامع بین المللی مانع توهین به مقدسات ادیان شوند

مجامع بین المللی مانع توهین به مقدسات ادیان شوند
مدیر حوزه های علمیه خواستار تدوین اصول بین المللی برای تامین صلح حداکثری از طریق تعامل و همکاری مشترک نهاد های بین المللی و اسلامی شد.‌

به گزارش سرویس حوزه روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در آغاز جلسه شورای معاونین مرکز مدیریت حوزه های علمیه به تحلیل و تبیین مواضع اسلام و علما و مراجع دینی در خصوص هتک حرمت نبی مکرم اسلام(ص) پرداخت و گفت: گروه های مختلف در جهان اسلام این حرکت زشت و ناپسند را محکوم کردند و حوزه، علما و مراجع عظام تقلید هم نسبت به این حرکت که تحت عنوان آزادی بیان انجام شده است، اعلام موضع کردند و این حرکت ناپسند را محکوم کردند.

وی افزود: آنچه باید مورد تاکید قرار گیرد این است که ما به عنوان حوزه و جهان اسلام، آزادی بیان و نقد و گفت و گوی علمی را محکوم نمی کنیم، چرا که همه می دانند حوزه های علمیه شیعی، همیشه مهد گفت و گوی علمی و نقد و بررسی بوده اند؛ اما آنچه  در این قصه مورد محکومیت قرار رفته است اهانت و توهین است.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: هر منطق و عقل سلیم می پذیرد که توهین و اهانت درست نیست به ویژه اگر متوجه شخصیت های بزرگ باشد؛ از چند جهت این کار یک حرکت زشت است؛  در دایره آزادی بیان نیست، بلکه آزادی توهین و اهانت است و هم اینکه اهانت به یک شخصیت بزرگ است و نیز اینکه این کار اهانت به کسی است که نسبت به همه بشریت و انسانیت حق دارد.

امام جمعه قم افزود: این اقدام، اقدامی است که می تواند جنگ و نزاع و درگیری را در عالم تشدید و صلح را تضعیف کند و ما از موضع صلح و تعامل میان ادیان می گوییم که نباید به شخصیت های آسمانی توهین صورت گیرد.

آیت الله اعرافی با ابراز تاسف از دفاع شخصیت های سیاسی و به اصطلاح برجسته جهان غرب از این گونه توهین ها، تاکید کرد: مکرون رئیس جمهور فرانسه، باید بداند که در جهان اسلام منفورترین آدم است که از این توهین دفاع کرده است، البته کارهای تند و زشت داعش مسلکی، مورد تایید بزرگان  و شخصیت ها و مراجع ما نیست.

وی افزود: انتظار می رود که مجامع بین المللی پروتکل هایی را تعریف کنند که مانع از این توهین هایی بشود که باعث جنگ و نزاع شود، شایسته است کار مشترکی با مجامع بین المللی صورت گیرد که این کارهای زشت را جلوگیری کنند.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به سیاست یک بام و دو هوای غربی ها، گفت: شخصیت هایی که از این حرکات زشت دفاع می کنند در هلوکاست و مسائل کشور خودشان با کمال تأسف موضع  می گیرند و کسی جرات نمی کند علیه خودشان یا مقدساتشان چیزی بگوید.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: لازم است دستگاه های ادیان دیگر همکاری کنند تا در مقابله با اینگونه کارهای ناشایست به یک اجماع بین المللی برسیم.

وی گفت: ما در هفته وحدت قرار داریم و ضمن تبریک موالید گرامی این ماه، باید همه فِرق بدانیم که پیامبر(ص) رمز وحدت و نماد تمدن اسلامی است و ما در سایه آن چهره نورانی به همکاری و هم افزایی اقدام کنیم.

آیت الله اعرافی خاطر نشان ساخت: ما اهل بیت(ع) را باید فراتر از تشیع به معنای خاص قرار دهیم و این محور باید مورد توجه باشد و اینکه ما در شرایطی قرار داریم که این تفرق ها می تواند لطمه بزرگی به کرامت انسان بزند و قطعا بایستی در مبانی کلامی و فلسفی و فقهی و کلامی تمدن سازی و تعامل با مذاهب، کار بیشتری انجام دهیم، نباید به جنگ و نزاعی در جهان اسلام دامن بزنیم و این آموزه ای است که بزرگان یاد ما داده اند./841/ج

ارسال نظرات