۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۶۶۷۸۴۸
تیتر صفحه نخست کیهان؛

آمریکای تماشایی! تقلب، هرج و مرج و جنگ خیابانی

آمریکای تماشایی! تقلب، هرج و مرج و جنگ خیابانی
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این کشور را وارد باتلاقی کرده که معلوم نیست تبعات و نتایج آن به این زودی‌ها دامن این کشور را رها کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، همان‌طور که کارشناسان آمریکایی پیش‌بینی کرده بودند، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این کشور را وارد باتلاقی کرده که معلوم نیست تبعات و نتایج آن به این زودی‌ها دامن این کشور را رها کند. کشوری که خود را الگوی دموکراسی جهانی می‌نامد وارد دورانی از بی‌ثباتی سیاسی، امنیتی و اجتماعی شده است. نتایج تا لحظه تنظیم این گزارش از پیروزی بایدن سخن می‌گویند اما ترامپ و تیمش نتیجه را نپذیرفته‌اند. جَو بسیاری از شهرهای این کشور متشنج گزارش شده و...

دیروز نیز شمارش آرای پستی در ایالت‌های پنسیلوانیا، جورجیا و کارولینای شمالی ادامه یافت و طبق آخرین گزارش‌ها تا لحظه تنظیم این خبر با جلو افتادن بایدن در ایالت جورجیا با 16 رای الکترال و پنسیلوانیا با20 رای الکترال و نوادا با 6 رای الکترال سبد رای آرای الکترال «جو بایدن» به بیش از 300 رای الکترال رسید و وی عملاً پیروز انتخابات لقب گرفت اما این تمام ماجرا نیست.

روز سه شنبه و همزمان با برگزاری انتخابات هر دو نامزد اعلام پیروزی کرده و ترامپ با قاطعیت و قطعیت اعلام کرده بود که در انتخابات پیروز شده است. وی گفته بود هر نتیجه‌ای غیر از این، تقلب در انتخابات است و اگر لازم باشد پرونده را به دیوان عالی می‌کشاند. با آشکار شدن نشانه‌های شکست همان طور که انتظار می‌رفت ترامپ در یک سخنرانی که شبکه‌های تلویزیونی آمریکا آن را سانسور کردند، صراحتاً اعلام کرد نتیجه را نمی‌پذیرد و دیوان عالی باید درباره سرنوشت انتخابات تصمیم بگیرد: «اگر آرای قانونی شمارش شوند به آسانی پیروز می‌شوم. اگر آرای غیرقانونی شمارش شوند انتخابات را می‌دزدند. ما داشتیم در ایالت‌ها با اختلاف خوبی برنده می‌شدیم اما به طرز معجزه‌آسا و مخفیانه‌ای برتری‌مان از دست رفت. ناظران انتخاباتی را به مراکز شمارش آرا راه ندادند. می‌خواهند انتخابات را بدزدند. اجازه نمی‌دهیم. فرقی نمی‌کند چه کسی برنده می‌شود نمی‌توانیم اجازه دهیم این اتفاق برای آمریکا بیفتد».

نظام انتخاباتی ما فاسد است

ترامپ این را هم اضافه کرد که «نظام انتخاباتی ما فاسد است و رأی‌گیری پستی سیستم ما را نابود کرده است». رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه تقلاهای خود، حزب دموکرات را رسما به تقلب متهم کرد. ترامپ دیروز نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «من به سادگی با رأی‌هایی که قانونی داده شده‌اند، پیروز ریاست‌جمهوری می‌شوم. [اما] به هیچ شکل یا نحوی اجازه ورود ناظران انتخاباتی [جمهوری‌خواه] داده نشد...به همین دلیل، آراء مأخوذه بعد از زمان انتخابات باید رأی غیرقانونی برشمرده شوند. دیوان عالی باید [در این مورد] تصمیم‌گیری کند». ترامپ با تاکید بر اینکه «مقامات دیترویت، میشیگان، فیلادلفیا و پنسیلوانیا فاسد هستند»، اضافه کرد: «ما نمی‌توانیم شاهد مهندسی انتخابات باشیم». در همین حال رسانه‌ها گزارش دادند درخواست‌های ستاد ترامپ برای توقف شمارش آرای پستی در ایالت‌های محل مناقشه رد شده است.

بایدن: برنده منم

بعد از هشدار‌های ترامپ در مورد عدم پذیرش نتیجه انتخابات و درخواست برای توقف شمارش آرا در ایالت‌هایی که وی جلو افتاده،جو بایدن خواستار شمارش همه آرا شد. بایدن تصریح کرد که «همه آرا» در حال شمارش هستند و او و معاونش، «کاملا هریس» احساس خوبی درباره وضعیت فعلی دارند: «ما کماکان احساس بسیار خوبی درباره وضعیت فعلی داریم. شک نداریم برنده اعلام خواهیم شد. از همه می‌خواهم آرامش خود را حفظ کنند. روند شمارش آرا در حال انجام است». بایدن قبل از سخنرانی ترامپ نیز در توئیتی تاکید کرده بود: «مردم ساکت نمی‌شوند، زورگویی نمی‌پذیرند و تسلیم نمی‌شوند. تمام آرا باید شمرده شوند». دیروز همچنین با شدت گرفتن تنش‌های پسا انتخاباتی در آمریکا، اطراف اقامتگاه «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات، منطقه پرواز ممنوع ایجاد شد.«اداره هوانوردی فدرال» آمریکا هم در بیانیه‌ای اعلام کرد، اطراف منزل بایدن و چند نقطه دیگر از شهر «ولینگتون» در ایالت «دلاوِر» را در حالت «حریم هوایی دفاع ملی» قرار‌داده است. روزنامه واشنگتن پست نیز گزارش داد تدابیر امنیتی سرویس مخفی برای محافظت از جو بایدن، نامزد حزب دموکرات‌ها افزایش یافته است و نیروهای این سرویس به محل اقامت بایدن اعزام شده‌اند.

تلاش برای کودتا

پیش از این رسانه‌ها و کارشناسان بارها هشدار داده بودند برنده و بازنده ترامپ خطرناک است و با توجه به شخصیت خودشیفته این فرد، وی در صورت باخت، شکست را قبول نکرده و کشور را به لبه پرتگاه خواهد بود. در همین راستا شبکه «سی بی‌اس»، «سی ان ان» و «فاکس نیوز» در گزارشی نوشتند: «دونالد ترامپ، هیچ برنامه‌ای برای پذیرش شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ ندارد؛ حتی اگر جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها پیروز این کارزار باشد». «مری ترامپ» برادرزاده رئیس‌جمهور آمریکا نیز با اعلام اینکه عمویش هیچوقت با بازنده بودن کنار نمی‌آید، پیش‌بینی کرد ماه‌های بسیاری خطرناکی پیش روی آمریکا قرار دارد. مری ترامپ در مصاحبه با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» از مقامات جمهوری‌خواه خواست وارد عمل شوند و ترامپ را متوقف کنند: «دونالد هرگز قبلاً در چنین موقعیتی قرار نداشته است. او ناامید است و از طریق قانونی هیچ کاری نمی‌تواند بکند، فقط می‌تواند عاجزانه به تماشا بنشیند: «فکر می‌کنم بر اساس چیزی که او (ترامپ) گفت، کاملاً مشخص است قرار است در چه وضعیتی باشیم، اگر رهبری جمهوری‌خواهان همچنان کاری انجام ندهد. این فقط دونالدی نبود که مبهم حرف می‌زند یا دروغ می‌گوید، دونالدی بود که درباره تلاش برای کودتا صحبت می‌کرد».  نشریه آلمانی اشپیگل نیز برای گزارش خود درباره وضعیت انتخابات آمریکا، طرحی از ترامپ را به همراه اسلحه و سنگر در کاخ سفید انتخاب کرده و نوشت: «ساکن غیرقانونی! اکثریت آمریکایی‌ها به جو بایدن رأی دادند. اما ترامپ نمی‌خواهد کاخ سفید را ترک کند».

خواست خداوند!

نیایش جنجالی یک کشیش آمریکایی که مشاور مذهبی رئیس‌جمهور فعلی آمریکاست، به سوژه رسانه‌ها در گرماگرم شمارش آرا انتخابات ۲۰۲۰ بدل شد.«پوئولا وایت» در نیایش جنجالی با «اتحادیه شیاطین» نامیدن رقبای دموکرات دونالد ترامپ گفت آنها برای دزدیدن پیروزی ما تلاش می‌کنند. مشاور مذهبی ترامپ در بخشی از این نیایش می‌گوید: «صدای پیروزی را شنیدم، پرودگار به من گفت پیروزی ترامپ محقق شده است. صدای پیروزی را در آسمان‌ها شنیدم...فرشتگان برای کمک به پیروزی ترامپ از آفریقا به اینجا آمده‌اند».

آشوب در شهرهای آمریکا

همزمان با به چالش کشیده شدن نتایج انتخابات از سوی ترامپ و درخواست برای توقف شمارش آرای پستی تنش‌ها به سطح شهرهای این کشور نیز کشیده شد. طرفداران هر دو نامزد در ایالت‌های مختلف برای اعتراض به خیابان‌ها آمدند. طرفداران بایدن خواستار شمارش همه آرا بودند و طرفداران ترامپ نیز همراه با وی خواستار توقف شمارش آرا در شهرهایی که وی جلو بود و شمارش آرا در ایالت‌هایی که وی عقب بود شدند.در پورتلند، ایالت اورگن، بعد از اینکه تظاهرات مخالفان ترامپ که خواهان شمارش تمامی آرا بودند، به خشونت کشیده شد.گارد ملی به حالت آماده‌باش درآمد. ‌‌شاهدان می‌گویند در مرکز شهر شماری از گروه اصلی معترضان جدا شده‌اند و شیشه‌ مغازه‌ها را شکسته‌اند.

‌پلیس این اتفاق را «شورش» خواند. در همین حال در مینیاپولیس، در ایالت مینه‌سوتا، پلیس حدود ۲۰۰ نفر را به دلیل بستن یک راه اصلی دستگیر کرده‌ است. ‌رسانه‌های آمریکا گفته‌اند آنها علیه دونالد ترامپ و درخواست او برای توقف شمارش آرا اعتراض کرده بودند. ‌ اعتراض‌های مشابهی در نیویورک، فیلادلفیا و شیکاگو هم گزارش شده است. ‌در دیترویت، در ایالت میشیگان، طرفداران دونالد ترامپ بیرون یک مرکز شمارش آرا تجمع کردند و با کوبیدن بر پنجره‌ها فریاد می‌زدند: «شمارش را متوقف کنید».

بر اساس گزارش‌ها در شهرهای نیویورک، شیکاگو، پورتلند و فیلادلفیا پلیس دهها نفر را تاکنون بازداشت کرده است.در تظاهرات شهر پورتلند که پیش از این در مخالفت با هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری تظاهرات کرده بودند، تعدادی از معترضان با آتش زدن پرچم این کشور اعتراضشان را نشان دادند. در همین حال، پلیس فیلادلفیا نیز از خنثی‌‌سازی طرح یک حمله به مرکز شمارش آرا در این شهر خبر داد. دست‌کم یک نفر در این خصوص بازداشت شده است. همزمان تصاویر منتشر شده از آمریکا نشان می‌دهد که طرفداران خشمگین و مسلح ترامپ به شعب شمارش آراء انتخابات ریاست‌جمهوری در دیترویت (میشیگان)، شیکاگو (ایلی‌نوی)، فینکس (آریزونا)، منهتن (نیویورک)، فیلادلفیا (پنسیلوانیا) یورش برده و سعی در ورود به آنها دارند.پلیس و نیروهای امنیتی هم به شدت با معترضان برخورد کردند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات