۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۰۴۵۷
یادداشت؛

انتخاب «کامالا هریس» درباره کمپین انتخاباتی بایدن چه می‌گوید؟

انتخاب «کامالا هریس» درباره کمپین انتخاباتی بایدن چه می‌گوید؟
ویژگی شاخص سیاستمدار ۵۵ ساله که پیش از این دادستان ایالت کالیفرنیا و همچنین نماینده مجلس سنا از همین ایالت بوده است، سیاه‌پوست بودن او است؛ مساله‌ای که در انتخاب او به عنوان معاون نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آتی تأثیرگذار بوده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، ثمانه اکوان طی یادداشتی در روزنامه وطن امروز نوشت؛ سرانجام پس از ماه‌ها گمانه‌زنی و سنجیدن شرایط 9 زن سیاستمدار در آمریکا که نامزد معاونت جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری شده بودند، او «کامالا هریس» را انتخاب کرد. ویژگی شاخص سیاستمدار 55 ساله که پیش ‌از این دادستان ایالت کالیفرنیا و همچنین نماینده مجلس سنا از همین ایالت بوده است، سیاه‌پوست بودن او است؛ مساله‌ای که در انتخاب او به عنوان معاون نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آتی تأثیرگذار بوده است.
بایدن با این‌ حال گزینه‌های متفاوتی برای معاونت خود داشت و اسامی دیگری نیز مطرح بود که در ابتدای امر به نظر می‌رسید شانس بیشتری برای رسیدن به این پست دارند. انتخاب هریس با هر معیار و منطقی که انجام شده باشد، برخی جنبه‌های نگاه کمپین انتخاباتی بایدن به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری را نیز آشکار می‌کند. آنطور که رسانه‌های آمریکایی می‌گویند نکات دیگری نیز در انتخاب هریس مطرح بوده است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
- او سناتوری از کالیفرنیاست که برای سال‌ها دادستان همین ایالت نیز بوده است. کالیفرنیا ایالتی است که به‌ صورت سنتی همیشه به دموکرات‌ها رأی داده و با بالاترین میزان رأی الکترال، می‌تواند برای همیشه تضمین‌کننده رأی دموکرات‌ها در انتخابات‌های مختلف باشد. جدا از این مساله، کالیفرنیا به دلیل ثروت فراوانی که دارد یکی از مهم‌ترین ایالت‌ها برای تأمین منابع مالی نامزدهای انتخاباتی است و کمک‌های مالی‌ای که به حزب دموکرات می‌شود، بیشتر از ثروتمندان این ایالت و غول‌های بزرگ رسانه‌ای و فناوری تأمین می‌شود. انتخاب هریس در واقع نشان‌دهنده تعظیم کمپین بایدن به حامیان مالی دموکرات است. این ایالت غیر از حمایت از بایدن، حالا که رأی‌گیری برای مجلس سنا و نمایندگان آمریکا نیز به مرحله حساسی رسیده است، می‌تواند تکلیف آرایش سیاسی در این دو مجلس را نیز برای انتخابات پیش رو تعیین کند. 
- کامالا هریس در مناظره انتخاباتی درون‌حزبی دموکرات‌ها زمانی که در قامت رقیب بایدن وارد صحنه رقابت‌های انتخاباتی شده بود، به ‌عنوان شخصی که می‌تواند صحنه مناظره را به آتش کشیده و از خود چهره یک سخنران آتشین را به معرض نمایش بگذارد، معرفی ‌شد. او در مناظره با بایدن تا حد زیادی توانست خود را به‌ عنوان یکی از حامیان حقوق سیاه‌پوستان و اقلیت‌های نژادی نشان داده و در عین‌ حال بایدن را در این موضوع شکست دهد. او با وجود حمایت از ایجاد اصلاحات در ساختار پلیس آمریکا، از مخالفان کم شدن بودجه پلیس در ایالت‌های مختلف است و همین مساله او را به یکی از کسانی تبدیل کرده که هم می‌تواند حامی معترضان به مساله تبعیض نژادی باشد و هم از حامیان پلیس! این مساله می‌تواند حمله‌های ترامپ به بایدن و مقصر دانستن دموکرات‌ها در ایجاد اعتراضات را خنثی کند. در عین‌ حال بایدن که در سخنرانی یا انجام مناظره انتخاباتی با ترامپ بشدت ضعیف است، می‌تواند در مناظره‌های انتخاباتی که معاونان ۲ نامزد انتخاباتی با یکدیگر دارند، اطمینان حاصل کند کامالا هریس رقیب خوبی برای مایک پنس است. 
- نکته جالب‌ توجه در انتخاب کامالا هریس توسط بایدن، این است که انتخاب این گزینه اصلا باعث شگفتی طرفداران بایدن و حتی ترامپ نشد. هریس به نظر منطقی‌ترین انتخاب برای بایدن بوده است و در زمانه‌ای که رقیب بایدن به انجام دادن کارهای شگفت‌انگیز و یک‌باره و ایجاد شوک در جامعه آمریکا معروف است، این سیگنال را برای مردم و رأی‌دهندگان فرستاده است که نامزد دموکرات قرار نیست مردم را در 4 سال دوران ریاست‌جمهوری‌اش با شگفتی‌های عجیب ‌و غریب یا شوک‌های سیاسی روبه‌رو کند. از همین رو می‌توان بیان کرد شگفتی‌ساز نبودن بایدن، حالا در انتخابات ریاست‌جمهوری به نقطه مثبت او تبدیل ‌شده و می‌تواند ترامپ را با ناامنی مواجه کند. 
- از نکات مثبت دیگر انتخاب هریس برای بایدن این است که نسبت به سایر انتخاب‌های او پتانسیل کمتری برای اینکه مورد حمله ترامپ یا کمپین انتخاباتی‌اش قرار گیرد وجود دارد. در این باره شبکه خبری سی‌ان‌ان بیان کرده است انتخاب اول بایدن تا مدت‌ها به نظر می‌رسید سوزان رایس باشد اما به دلیل نقش او در حادثه بنغازی یا دیدارهایش با «مایکل فلین» مشاور بدنام امنیت ملی ترامپ، بایدن اصلا قصد نداشت کسی را به کار بگمارد که می‌تواند به محملی برای حمله‌های انتخاباتی کمپین رقیب تبدیل شود. رقیب دیگر هریس، الیزابت وارن نیز که از ابتدای امر به ‌عنوان یک سوسیالیست شناخته می‌شد، می‌توانست بشدت مورد حمله قرار گیرد. با این‌ حال هریس در مقابل این دو، گزینه‌ای آرام‌تر بود. در عین ‌حال زمانی که هریس برای انتخابات مجلس سنا در حال جمع‌آوری منابع مالی بود، دونالد ترامپ از حامیان اصلی او بوده است و این مساله باعث می‌شود دست ترامپ برای حمله‌های بی‌رحمانه به او بسته شود. این انتخاب نشان می‌دهد حزب دموکرات و جو بایدن به ‌عنوان نامزد این حزب، درس‌های خود را از انتخابات 2016 آموخته‌اند و سعی دارند اجازه ندهند حملات ترامپ به کمپین انتخاباتی کلینتون دوباره برای کمپین بایدن تکرار شود. کلینتون و اطرافیانش همه از بدنامان دموکرات بوده‌اند و حالا بایدن که خود به خاطر مسائل مرتبط با فعالیت‌های کاری پسرش در اوکراین در سیبل حملات ترامپ قرار دارد، می‌تواند با توسل به یک انتخاب آرام تا حد زیادی از شر انگ‌زنی‌های ترامپ در امان بماند. 
- شرایطی را تصور کنید که رئیس‌جمهور آمریکا به هر دلیلی دیگر نتواند رئیس‌جمهور باقی بماند. مطمئنا معاون او برای مدتی رئیس‌جمهور خواهد بود و حالا تصور کنید مردم آمریکا ترجیح می‌دهند مایک پنس رئیس‌جمهورشان باشد یا کامالا هریس؟ مایک پنس در بسیاری مسائل تندروتر از ترامپ بوده و درباره مسائل اجتماعی و نژادی و بویژه مذهبی، بسیار سختگیرتر از ترامپ است. اما کامالا هریس دموکراتی واقعا لیبرال است و مواضع او در طول دوران فعالیتش چنان آرام و منطقی به نظر می‌رسیده که مردم آمریکا از ترس پنس، مطمئنا ترجیح می‌دهند هریس را به عنوان رئیس‌جمهور در کاخ سفید ببینند. 
- در نهایت اینکه انتخاب کامالا هریس با این ویژگی‌ها و در شرایطی که او گزینه اول بایدن برای معاونتش نبوده و به ‌نوعی بنا به شرایط خاص آمریکا چاره‌ای جز انتخاب او نبوده است، نشان می‌دهد بایدن برای پیروزی در انتخابات چندان هم اعتماد و اطمینان کامل ندارد. اگر چه رسانه‌های دموکرات و بسیاری از سازمان‌های نظرسنجی در این کشور اطمینان دارند بایدن رئیس‌جمهور می‌شود اما این انتخاب با مختصات فعلی‌اش نشان می‌دهد بایدن چندان هم به پیروزی در انتخابات اطمینان ندارد و سعی دارد همه جوانب را سنجیده و به ‌گونه‌ای ۳ ماه پایانی فعالیت انتخاباتی‌اش را تمام کند که اطمینان داشته باشد رأی خوبی از الکترال‌ها می‌گیرد.
ارسال نظرات