۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۶۶۷۸۶۷
تیتر صفحه نخست وطن امروز؛

راز بقا

راز بقا
نشست خبری پنجشنبه‌شب ترامپ را شاید بتوان ماندگارترین تصویر از واقعیت آمریکا در تاریخ معرفی کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، پنجشنبه‌شب در حالی که انتخابات در ایالت‌های سرنوشت‌ساز آمریکا همچنان ادامه داشت، ترامپ در نشست خبری خود از به سرقت رفتن انتخابات و وقوع فساد و تقلب گسترده در شمارش آرا گفت. رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه افزود: اینها می‌خواهند انتخابات را بدزدند و آن را مهندسی کنند. نکته مهم در سخنرانی ترامپ این بود که شبکه‌های خبری سی‌بی‌اس، ای‌بی‌سی و ان‌بی‌سی هنگامی که ترامپ درباره تقلب در انتخابات آمریکا صحبت می‌کرد، پخش سخنرانی او را قطع کردند. ترامپ در سخنان خود صراحتا به نظام انتخاباتی آمریکا حمله کرد و گفت نظام انتخاباتی این کشور فاسد است و رای‌گیری پستی، این نظام را نابود کرده است. 
 
ترامپ در توضیح سخنان خود از 2 کلیدواژه رای‌های قانونی و رای‌های غیرقانونی سخن گفت. او گفت: اگر رای‌های قانونی شمرده شود، ما برنده هستیم اما اگر رای‌های غیرقانونی شمرده شود، انتخابات از ما دزدیده شده است. وی ادامه داد: خیلی از آرا با تاخیر واصل شد. من قاطعانه در بسیاری از ایالت‌ها همچون فلوریدا، ایندیا و آیووا برنده شدم و بر خلاف مداخله تاریخی بزرگ رسانه‌ها و شرکت‌های تکنولوژی بزرگ ما با آمار بزرگی برنده شدیم. رئیس‌جمهوری آمریکا اضافه کرد: هیچ موج آبی در کار نبود و برخلاف آنچه تبلیغ می‌کردند، موج بزرگ قرمز در کار بود و این را رسانه‌ها اذعان کردند. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: دموکرات‌ها حزب رسانه‌های بزرگ و شرکت‌ها شده‌اند و فکر می‌کنم حزب جمهوری‌خواه حزب کارگر شده است. 
 
ترامپ بار دیگر نظرسنجی‌ها را ساختگی خواند که به گفته وی باعث جنبشی متوهمانه شده بود و گفت: آنها نظرسنجی‌های سرکوبگر هستند و در هیچ انتخاباتی از این نظرسنجی‌ها استفاده نکرده بودند. من فلوریدا را به آسانی بردم. وی افزود: این سرکوب آراست، کسانی که در ایالت‌های باقیمانده فعال هستند، دموکرات هستند و در حالی ‌که ما در حال برنده شدن بودیم، اجازه ندادند ناظران ما در آنها حضور یابند و حتی وقتی حاضر شدند گفتند باید از فاصله زیاد در آنجا حضور داشته باشند. 
 
ترامپ با یادآوری اظهارات خود درباره رای‌گیری پستی گفت: نظام ما را ویران کرد، اگر مردم فاسد نباشند، بسیار آسان فاسد می‌شوند. آنها صبر می‌کنند در کجا به رای نیاز دارند، بعد ناگهان آرا پیدا می‌کنند. 
 
ترامپ افزود: مشخص نیست چرا رای‌های پستی به نفع دموکرات‌هاست. من پنسیلوانیا را با اختلاف زیاد بردم. اما الان به 90 هزار تا رسیده است. ما به دادگاه شکایت کردیم اما قاضی گفت باید ناظران حضور داشته باشند. حالا آنها می‌خواهد تجدیدنظرخواهی کنند. وی ادامه داد: در جورجیا هم با فاصله زیاد نزدیک به 300 هزار رای جلو بودم اما آن هم کاهش یافته است و دارم آن را می‌بازم. در یک منطقه دوردست که کاملا بی‌ربط است، این اتفاق در حال رخ دادن است. در جورجیا هم دموکرات‌ها شمارش را هدایت می‌کنند. 
 
وی با بیان اینکه شکایات زیادی در راه است، گفت: اینها می‌خواهند انتخابات را بدزدند و آن را دستکاری کنند. ما اجازه این کار را نمی‌دهیم. دیترویت و فیلادلفیا ۲ مکان فاسد هستند و حتی می‌توانند رقابت را مهندسی کنند. 
رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: اگر فریبی در کار نباشد، آنها باید از حضور ناظران استقبال کنند اما تردیدی نیست که آنها می‌خواهند دست به تقلب بزنند. روی پنجره‌ها را کاغذ کشیده بودند تا کسی آنها را نبیند. ترامپ افزود: دموکرات‌ها با صداقت این انتخابات را برنده نمی‌شدند و به خاطر همین آرای پستی را مطرح کردند. ده‌ها میلیون رای بدون سازوکار راستی‌آزمایی فرستاده شد. من گفتم این اتفاق می‌افتد. در تاریخ آمریکا این بی‌سابقه است و آن را طراحی کردند و ادعا می‌کردند از انتخابات مراقبت می‌کنند. وی با بیان اینکه صحت برگه‌های رای تایید نشده است، ادامه داد: در پنسیلوانیا ماشین فاسد دموکرات‌ها در حال کار کردن است. می‌دانم که در پنسیلوانیا چقدر بدتر شده است. بدون اینکه حتی مهر روز ارسال آن مشخص باشد، آرا در حال شمارش است. ترامپ افزود: در شمارش چندین ایالت نبرد انتخاباتی، ساعت‌ها شمارش شروع نشد و همه‌ آرایی که بعدا رسید، اسم بایدن روی آنها بود. من از جو و دموکرات‌ها می‌خواهم درباره آرای قانونی صحبت کنند. ما شفافیت می‌خواهیم، آرای بعد از انتخابات را نمی‌خواهیم. 
 
وی افزود: ما یک انتخابات صادقانه می‌خواهیم و این کشور در این صورت برنده خواهد شد. ما فکر می‌کنیم شکایت‌های زیادی در کار خواهد بود و احتمالا این کار به دیوان عالی ارجاع خواهد شد. نمی‌گذاریم انتخابات اینگونه سرقت شود. گفته بودم آرای پستی می‌تواند فاجعه‌بار باشد. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: مهم نیست چه کسی برنده شود اما نمی‌توانیم بگذاریم این اتفاق در کشور بیفتد. من بعضی ایالت‌ها را برنده شده‌ام و او هم گفته برخی دیگر را برده است، در این صورت باید قضات حکم کنند. 
 
* ترامپ: توئیتر از کنترل خارج شده است
اگر چه ترامپ در انتخابات سال 2016 توئیتر را تنها رسانه موثق اعلام کرده بود اما واکنش توئیتر به برخی پست‌های ترامپ سبب شد این شبکه اجتماعی دیگر محل امنی برای همه حرف‌های ترامپ نباشد. 
در همین حال دیروز سایت شبکه بلومبرگ طی گزارشی اعلام کرد در صورتی که دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا شکست بخورد، سیاست ویژه توئیتر برای او در پایان ژانویه (بهمن) خاتمه خواهد یافت. پیش از این توئیتر به استناد مفاد قانونی، سیاست‌های ویژه‌ای را در قبال مقامات دولت‌ها در پیش گرفته است. در صورت شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، این قانون توئیتر نیز برای او به پایان خواهد رسید و از پایان ژانویه ۲۰۲۱ هر توئیت و پیام ترامپ در توئیتر که تحریک‌کننده و مغایر قوانین باشد، حذف می‌شود. در همین حال ترامپ همزمان با گمانه‌زنی‌ها درباره حذف توئیت‌های تحریک‌آمیز و مغایر با قانون او در توئیتر در صورت شکست در انتخابات، جمعه طی توئیتی نوشت: توئیتر از کنترل خارج شده است. در همین حال پس از توئیت استیو بنون، استراتژیست سابق کاخ سفید درباره لزوم قطع کردن سر فائوچی و رئیس اف‌بی‌آی، حساب کاربری وی در توئیتر به طور دائم مسدود شد. 
 
* شواهد جمهوری‌خواهان برای تقلب
یکی از موارد استناد کمپین ترامپ برای تقلب در انتخابات داستان ماژیک‌هایی است که بعد از رای دادن رنگ آنها حذف می‌شود. فاکس‌نیوز در همین ارتباط نوشت: افرادی در ایالت آریزونا ادعا کرده‌اند برای پر کردن برگه رای به آنها ماژیک‌هایی داده شده است که رای خود را با آن ثبت کنند که رنگ پس دادن آن باعث شده رای آنها مخدوش شود و در سیستم پیگیری رای، رای آنها باطل اعلام شده است. 
واشنگتن‌تایمز هم نوشت: دیده‌بان قضایی آمریکا با مقایسه آمار جمعیت اداره سرشماری و داده‌های ثبت‌نام رای‌دهندگان دریافته 8/1 میلیون رای توسط افرادی که وجود خارجی ندارند، به صندوق‌ها ریخته شده است!
 
* جو بایدن: آرام باشید، برنده‌ام
جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که با وجود 2 بار اعلام پیروزی زودهنگام در انتخابات، در سخنرانی و توئیت‌های خود تلاش می‌کند چهره موجه‌تری در مقایسه با ترامپ از خود نشان دهد، دیروز هم بار دیگر خواستار آرامش مردم شد. 
وی گفت: همه آرا در حال شمارش است و من و معاونم، کاملا هریس احساس خوبی درباره وضعیت فعلی داریم. او گفت: در حال حاضر همه آرا دارند شمرده می‌شوند و من و کاملا هریس احساس خوبی درباره روند فعلی داریم. او گفت شک ندارد برنده اعلام خواهد شد. وی افزود: ما کماکان احساس بسیار خوبی درباره وضعیت فعلی داریم. شک نداریم برنده اعلام خواهیم شد. از همه می‌خواهم آرامش خود را حفظ کنند. روند شمارش آرا در حال انجام است. بایدن اضافه کرد: همه آرا باید شمارش شود... دموکراسی گاهی نیازمند قدری صبوری هم هست. 
ساعتی بعد از آنکه ترامپ برای چندمین بار از تقلب در انتخابات سخن گفت، بایدن بامداد دیروز در پیامی توئیتری نوشت: دونالد ترامپ قصد دارد برای جلوگیری از شمارش آرا به دادگاه مراجعه کند. ما برای مقابله با آن، عظیم‌ترین تلاش‌ها در تاریخ را به منظور حفاظت از انتخابات به کار بسته‌ایم و به کمک شما نیاز داریم. عصر دیروز هم نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا جو بایدن را رئیس جمهور خواند و اعلام کرد بایدن و هریس آماده پیروزی در انتخابات هستند؛ آرای بایدن بالاترین آمار در تاریخ آمریکاست.نگران رفتار ترامپ در فاصله زمانی باخت تا ترک کاخ سفید هستیم.
 
* رد ادعای ترامپ توسط رئیس‌ هیأت نظارت بر انتخابات آمریکا
با وجود سخنان مکرر ترامپ دایر بر وقوع تقلب گسترده به سود بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری، ناظران بین‌المللی حاضر در آمریکا تا عصر دیروز تخلف معناداری را در انتخابات آمریکا گزارش نداده بودند. در همین ارتباط گئورگ لینک، رئیس‌ هیأت نظارت بر انتخابات آمریکا از سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت: هیچ شواهدی دال بر ادعای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره تقلب در انتخابات وجود ندارد. این مقام آلمانی که وظیفه هدایت این هیأت نظارتی از سازمان امنیت و همکاری اروپا را برعهده دارد به یک رسانه آلمانی گفت: در روز انتخابات، ما هیچ تخلفی مشاهده نکردیم. این مقام آلمانی همچنین گفته ترامپ نه حق و نه این امکان را دارد که شمارش آرا را متوقف کند. وی همچنین درباره ادعای تقلب در انتخابات و خواسته ترامپ برای متوقف کردن شمارش آرا گفت: ترامپ در حال سوء‌استفاده از موقعیت خود به عنوان رئیس‌جمهور است. 
 
* خط و نشان پسران ترامپ برای جمهوری‌خواهان
اگر چه چند مقام ارشد جمهوری‌خواه از ترامپ حمایت کرده‌اند اما مقامات بسیاری در این حزب حاضر به حمایت از مواضع ترامپ نشده‌اند به گونه‌ای که 2 پسر ترامپ دیروز بارها در توئیت‌های خود به جمهوری‌خواهان تاختند و روز حساب را حتی در صورت باخت پدرشان سال 2024 اعلام کردند. در همین حال دیروز میک مولوینی، رئیس سابق کارکنان کاخ سفید گفت: در صورتی که ترامپ در انتخابات امسال بازنده شود، سال ۲۰۲۴ به رقابت انتخاباتی برمی‌گردد. به نوشته پایگاه خبری «هیل»، مولوینی در کنفرانسی ویدئویی گفت: قطعا انتظار دارم رئیس‌جمهور همچنان در سیاست باقی بماند و قطعا در لیست افرادی است که وارد رقابت انتخاباتی ۲۰۲۴ خواهند شد. این مقام سابق کاخ سفید افزود: 4سال بعد زمانی که ترامپ وارد رقابت انتخاباتی شود، از سن کنونی جو بایدن رقیب انتخاباتی او در انتخابات امسال، جوان‌تر خواهد بود. وی افزود: انتخابات آمریکا می‌تواند زشت و کثیف باشد اما به نحوی شبیه درست کردن سوسیس است. هیچ‌کس دوست ندارد بداند چطور درست می‌شود ولی همه از محصول نهایی لذت می‌برند. 
دونالد ترامپ جونیور پسر دونالد ترامپ همچنین در نشست خبری در جورجیا گفت: من ۲ ساعت خوابیدم و بیدار شدم و دیدم نتیجه 100 هزار رای به نفع بایدن جابه‌جا شده است. 
دونالد ترامپ جونیور همچنین در صفحه توئیترش نوشت: بهترین کار برای آینده آمریکا این است که دونالد ترامپ وارد جنگ تمام‌عیاری با این انتخابات سراسر تقلب، دغل‌کاری، دارای رای دهندگان مرده و خارج از ایالت، که بیش از حد هم طولانی شده، بشود. وقتش رسیده که این کثافت‌کاری را جمع کنیم و شبیه ملتی پخمه نباشیم. 
 
* افزایش تیم حفاظت بایدن
اگر چه نتیجه نهایی انتخابات آمریکا هنوز اعلام نشده است اما با ادامه پیشتازی بایدن در انتخابات، روزنامه واشنگتن‌پست از استقرار سرویس مخفی آمریکا برای محافظت از جو بایدن در محل زندگی وی خبر داد. سرویس مخفی آمریکا که ماموریت محافظت از رؤسای جمهور آمریکا را دارد در ولمینگتون در دلاور، محل سکونت بایدن، مستقر شده است و تدابیر امنیتی اطراف خانه بایدن را تشدید و نیروهای بیشتری به این منطقه اعزام کرده است. پیش از این اداره هوانوردی آمریکا به دلیل تشدید تنش‌های پساانتخاباتی در آمریکا، در اطراف حریم هوایی محل سکونت جو بایدن منطقه پرواز ممنوع اعلام کرده بود. 
همزمان با استقرار تیم حفاظت از رئیس‌جمهور در محل استقرار بایدن، روزنامه‌های حامی دموکرات‌ها همچون وال‌استریت ژورنال از آماده شدن تیم بایدن برای فراهم کردن مقدمات انتقال ریاست‌جمهوری خبر دادند. وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع خود نوشت: تیم انتقال بایدن که متشکل از گروهی از سیاستمداران متعهد به اجرای برنامه‌های وی هستند، در حال برنامه‌ریزی برای اعزام کارکنان به آژانس‌های فدرال پس از اعلام برنده شدن نامزد دموکرات‌ها هستند. تیم بایدن همچنین در صورت ندادن اطلاعات کلیدی، تأمین منابع مالی یا اجازه فعالیت ندادن به کارمندان در آژانس‌ها از سوی دولت ترامپ، طرح‌های جایگزین را برای شروع برنامه‌ریزی دور اول ریاست‌جمهوری بایدن تنظیم کرده. یک مقام انتقالی بایدن در این باره گفت: بحران‌های پیش روی کشور از جمله بیماری همه‌گیر کرونا، رکود اقتصادی، تغییرات آب و هوایی و بی‌عدالتی نژادی شدید است و تیم انتقال با سرعت به کار خود ادامه می‌دهد تا دولت بایدن- هریس بتواند در روز اول کار خود را بخوبی آغاز کند. 
 
* وزیر دفاع آمریکا استعفای خود را آماده کرده است
ترامپ در حالی خود را آماده چالش بزرگ بعد از انتتخابات با بایدن می‌کند که برخی رسانه‌ها از آمادگی وزیر دفاع آمریکا برای استعفا خبر دادند. وی همان وزیری است که قبل از انتخابات احتمال برکناری وی در فردای پیروزی ترامپ در انتخابات به دلیل اختلافات فراوان وی با ترامپ می‌رفت. در همین ارتباط دیروز شبکه خبری «ان‌بی‌سی» خبر داد 3 مقام پنتاگون گفته‌اند مارک اسپر نامه‌ای برای اعلام استعفا آماده کرده است. شبکه خبری «ان‌بی‌سی» این خبر را روز پنجشنبه گزارش داد و نوشت آماده کردن استعفانامه‌های بدون تاریخ از سوی وزرای کابینه در جریان انتقال قدرت ریاست‌جمهوری امری غیرمعمول نیست. رئیس‌جمهور تصمیم می‌گیرد آیا استعفا را بپذیرد یا خیر و این فرآیند معمولا بعد از روشن شدن نتایج انتخابات رخ می‌دهد. 
 
* سرنوشت دعوای حقوقی ترامپ و بایدن چه می‌شود؟
با نزدیک شدن به پایان شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و شکایت ستاد «دونالد ترامپ» به دادگاه‌های ایالتی، تیم انتخاباتی بایدن نیز خود را برای نبردی حقوقی با وی آماده می‌کند. در همین رابطه سایت نشریه هاندلز بلات نوشت: دموکرات‌ها برای یک نبرد حقوقی آماده شده‌اند. این حزب یک اتاق نبرد حقوقی را ایجاد کرده که کاملا بر اختلافات حقوقی متمرکز است. اکنون این ستاد در حال جمع‌آوری کمک‌های مالی برای نبردی قانونی است که می‌تواند سرنوشت انتخابات را در یک هفته آینده مشخص کند. با این حال کارشناسان حقوقی اعتقاد ندارند تصمیم‌گیری در دادگاه عالی، مانند انتخابات سال ۲۰۰۰ انجام گیرد. کنت گرینفیلد، استاد حقوق کالج بوستون تشریح می‌کند رئیس‌جمهور نمی‌تواند مستقیما به دیوان عالی مراجعه کند. در واقع دیوان عالی دادگاه تجدیدنظر است. ترامپ ابتدا باید در دادگاه‌های ایالت‌های پنسیلوانیا یا میشیگان شکایت کند. سپس قبل از رسیدن به دیوان عالی کشور باید چندین مرحله فرجام‌خواهی را پشت سر بگذارد. پرونده‌های قضایی در سطح ایالتی، مانند پرونده‌های مطرح شده توسط ترامپ، غیرمعمول نیست. گرینفیلد یادآور می‌شود اینگونه شکایات به‌ندرت بر نتیجه کلی انتخابات تأثیر می‌گذارند اما هفته‌ها طول می‌کشد تا تصمیمات نهایی درباره آنها گرفته شود. 
 
* واشنگتن‌پست: ترامپ قبل از خروج همه کار می‌کند
یکی از هراس‌های سیستم سیاسی آمریکا در صورت شکست ترامپ، روزهای باقیمانده از دوران ریاست‌جمهوری وی تا سرکار آمدن بایدن است. روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در همین ارتباط دیروز نوشت: ترامپ، در راه خروج از کاخ سفید خسارت‌های زیادی را به بار خواهد آورد.
این روزنامه نوشت: اگر ترامپ در نهایت بازنده انتخابات باشد، قبل از اینکه با لگد و درحالی که فریاد می‌زند از کاخ سفید بیرون انداخته شود، با توجه به رفتارهای این چند روز، شاهد بدترین اتفاقات در آمریکا خواهیم بود. 
علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات