۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۶۶۸۰۳۹
مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان تبیین کرد؛

مراحل توکل

مراحل توکل
اصفهان - حجت الاسلام بهرامی با اشاره به درجات توکل از دید ملااحمد نراقی گفت: مرحله عالیه توکل این است که انسان مانند میتی که در اختیار غسال هیچ اختیاری از خود ندارد باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام غلامرضا بهرامی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، عصر امروز در نشست مجازی شرح حدیث معراج در جمع طلاب، با اشاره به اهمیت توکل در زندگی انسان گفت: ملا احمد نراقی می فرماید توکل مراحلی دارد و در مرحله اول که انسان به خدا توکل می کند حالش مانند کسی است که برای دیگری وکیل است و وکیل وجودش به موکل است هرگاه وکیل وکالت را بردارد تمام است.

وی در ادامه افزود: بنابر فرموده ملااحمد نراقی مرحله دوم توکل به گونه ای که است حال انسان مانند طفلی است که در اختیار مادر می باشد و طفل جز مادر چیزی را نمی شناسد به غیر از مادر به کسی اعتماد ندارد و همه اتکا طفل به مادر است، پس عبد در برابر مولا باید به گونه ای باشد که همه اتکاء اعتماد و توکلش به پروردگار باشد.

حجت الاسلام بهرامی خاطرنشان کرد: مرحله سوم و مرحله بالا و عالیه توکل این است که انسان مانند میتی که در اختیار غسال است و هیچ اختیاری از خود ندارد باید باشد و اگر انسان به این مرحله از توکل که کار اولیا و بزرگان است برسد، تحول عظیم در زندگی انسان ایجاد می شود و به طور کلی به شکل دیگری زندگی می کند و نگاه اش کاملاً توحیدی می‌شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با بیان اینکه کسی به مراحل بالای توکل می رسد که به مراحل بالای ایمان رسیده باشد، اظهار کرد: باید در این راه تمرین کرد و به خود تلقین کند و به خود بباوراند تا به مراحل ایمان و توکل دست یابد و این مسأله نیازمند استقامت در این مسیر است.

وی با اشاره به اینکه خداوند مسبب الاسباب است، تصریح کرد: اگر مسبب الاسباب که خداوند است سببیت خود را از اسباب بردارد دیگر بقیه چیزها چه ارزشی دارد و چه توانایی دارد در زندگی، باید تمرین و تلقین کنیم و آیات شریفه و من یتوکل علی الله را تکرار کنیم تا به حقیقت توکل و عبودیت و بندگی برسیم.

حجت الاسلام بهرامی در پایان خاطرنشان کرد: در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام (ص) آمده است که از جبرئیل پرسیدم توکل چیست؟ جبرئیل پاسخ داد دانستن اینکه مخلوق برای نفع و ضرر تو هیچ اثری ندارد و نمی تواند به تو چیزی عطا کند یا چیزی را از تو مانع شود و از خلق مایوس شود و به هیچکس امید هیچکس امید و تقاضایی نداشته باشد و تنها اراده الهی است که موثر است، در حدیث معراج می فرماید بالاترین مرحله آن توکل بر خداوند است اگر انسان به مرحله توکل برسد مسیر زندگیش عوض می شود./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات