۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۶۶۸۱۰۲

تولید محتوا و سواد‌ رسانه‌ای یاریگران حکمرانی‌نوین و تاب‌آوری سایبری

تولید محتوا و سواد‌ رسانه‌ای یاریگران حکمرانی‌نوین و تاب‌آوری سایبری
تراب‌زاده گفت: حکمرانی‌نوین علاوه بر نیاز به تولید محتوا برای کسب مقبولیت و مشروعیت حکمرانی خویش، با دغدغه دیگری به نام تاب‌آوری سایبری نیز مواجه است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، لیلا تراب‌زاده در ارائه مقاله خود با عنوان «تولید محتوا و سواد رسانه‌ای یاریگران حکمرانی نوین و تاب آوری سایبری» که به همراه جاوید ایمانی نگاشته شده است، گفت: دهکده جهانی مارشال مک‌لوهان، عصر اطلاعات مانوئل‌کاستلز یا جامعه اطلاعاتی فرانک‌وبستر آن چنان دیگر برای ما غریبه نیست چرا که به واسطه وب‌جهان‌گستر و فضای‌سایبری، همه آحاد زندگی بشر از بام تا شام همچون زندان سراسر بین جرمی بنتام با ذره‌بین رصد مشاهده‌گران در مقام قضاوت قرار دارد.

وی ضمن اشاره به از بین رفتن حریم خصوصی افراد و تغییر در شیوه حکمرانی، ادامه داد: در این فضا، نشستن و نظاره‌کردن یا حداکثر دیدن، شنیدن و خواندن کارساز نیست حتی اگر توام با سواد‌رسانه‌ای باشد؛ زیرا عنصر اصلی در این فضا داده‌ها و اطلاعات یا به عبارت بهتر محتوای فضای سایبری ـ رسانه‌ای است.

تراب‌زاده تولید محتوا و سواد رسانه‌ای را یاریگران حکمرانی نوین دانست و اظهار داشت: حکمرانی‌نوین علاوه بر نیاز به تولید محتوا برای کسب مقبولیت و مشروعیت حکمرانی خویش، با دغدغه دیگری به نام تاب‌آوری سایبری نیز مواجه است. آن جا که همچون گیاه بامبو باید بتواند در کوران حوادث طبیعی و غیرطبیعی، نرمشی قهرمانانه از خود نشان دهد و بار‌ها و بار‌ها توانمندی خود را در جلب حمایت افکار عمومی در رسانه‌های نوین خود و دیگران به رخ بکشاند. چنان است که تولید محتوا و سواد‌ رسانه‌ای یاریگران حکمرانی‌نوین و تاب‌آوری سایبری، را مدنظر قرار دادیم.

وی از تأثیرات فضای سایبری برروی جامعه خبر داد و اذعان داشت: هزاره سوم با پیدایش اینترنت و ظهور فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات دچار تغییرات اساسی شده و تحت تاثیر فضایی به نام سایبر است که به دلیل بی‌مکانی و بی‌زمانی، همه جهانیان را در برگرفته و با ارمغان‌هایی نظیر جامعه شبکه‌ای؛ شگفتی‌سازترین عصر حیات بشری را در حکمرانی از منظر تغییرات شکلی و ماهوی بنیادین رقم زده است؛ چرا که عناصر پیش‌گفته حکمرانی‌سنتی تحت تاثیر فضای سایبری، رسانه‌ای قرار گرفته و مولفه‌های حکمرانی یعنی اقتدار، انحصار و قلمرو قدرت و عناصر حکمرانی متأثر از کاربری آسان و در دسترس بودن پیام‌رسان‌های همراه قرار گرفته‌اند.

تراب‌زاده افزود: فناوری‌ای که به دلیل سرعت در تولید، انتقال، بازنشر پیام و گستردگی مخاطبین، تاثیرات شگرف خود را بر نهاد‌های اجتماع به ویژه نهاد سیاست و حکمرانی گذارده است. آنچه که در اینجا می‌تواند و باید به عنوان پلی پیشگام در تعامل حکمرانی‌نوین و فناوری‌های نوین ارتباطی، ایفای نقش کند، سواد رسانه‌ای است.

وی به تعامل نرم و تاب‌آوری در فضای سایبری اشاره کرد و عنوان داشت: در فضای پرتلاطم حقیقی و مجازی امروزه، حکمرانی؛ در شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین حائل، معنا می‌شود. اقناع شهروندان از سویی و مواجهه با دوست، رقیب و دشمن از سوی دیگر به ویژه در فضای مجازی همانند نبرد هوشی است که آنی غفلت‌پذیر نیست. این موضوع، شاید در برخی مواقع مواجهه سخت را طلب کند، اما نیازمند تعامل نرم و تاب‌آوری به ویژه در فضای سایبری است. تاب‌آوری؛ استراتژی مقاومت، برگشت به حالت اولیه بدون آسیب‌پذیری جدی، انعطاف‌پذیری و واکنش سریع است به گونه‌ای که پایداری حاکمیت را تضمین کند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی مع الحق
Iran, Islamic Republic of
۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
این مقاله علمی است اما چه ارتباط تخصصی با رسا داره؟
0
0