۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۶۶۸۲۸۵
مسیر گمراهی؛

سخنان کمال حیدری زمینه اختلافات درون مذهبی را افزایش خواهد داد

سخنان کمال حیدری زمینه اختلافات درون مذهبی را افزایش خواهد داد
باغستانی سخنان و اعتقادات سید کمال حیدری که اخیرا منتشر شده است را محل تأمل دانست و گفت:سخنان حیدری زمینه های درگیرهای جوامع و اختلافات درون مذهبی را افزایش خواهد داد

محمد باغستانی کوزه گر، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به رد تاریخی سخنان اخیر سید کمال حیدری مبنی بر قائل بودن علمای شیعه بر کفر باطنی اهل سنت پرداخت و گفت: منازعات و گفتمان های کلامی میان علمای تشیع اهل سنت سابقه دیرینه ای دارد و هرکدام سعی می کردند که برای مسائل اعتقادی دلایل عقلی و نقلی بیاورند و این سنت رایج بوده است.

منازعات کلامی میان علمای تشیع اهل سنت سابقه دیرینه ای دارد

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز داشت: اقلیتی از هر دو مذهب به دلیل شخصی، اختلافات درون مذهبی را به صورت افراطی بزرگ کردند و زمینه های گسست اجتماعی میان مسلمان به وجود آوردند.

کارشناس تاریخ اسلام بیان کرد: ابن تیمیه در قرن هشتم هجری شیعیان را از زمره مسلمان خارج دانست و در جنگ میان صفویان و عثمانی ها، برخی از علمای شیعه همچنین دیدگاهی به اهل سنت ابراز کردند و این اختلافات درون مذهبی سبب درگیری میان مردم در داخل ایران و حتی قتل و کشتار میان طرفداران دو مذهب شده بود.

علمای اهل تشیع و اهل تسنن نگاه واقع بینانه به جهان اسلام و روابط میان دو مذهب داشتند

وی با بیان اینکه بیشتر علمای اهل تشیع و اهل تسنن نگاه واقع بینانه به جهان اسلام و روابط میان دو مذهب داشتند، گفت: مرحوم حضرت آیت الله وحید بهبهانی در عصر زندیه و اوایل عصر قاجاریه به مرجعیت و پیشوایایی شیعیان جهان رسید، و این عالم بزرگ شیعه این دیدگاه را میان مسلمانان جا انداخت که اصول دین اسلام از سه مسأله توحید، نبوت و معاد تشکیل شده و اصول مذهب دو مسأله عدل و امامت است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز داشت: مرحوم حضرت آیت الله وحید بهبهانی این فتوا را صادر کرد که هر کس به اصول دین اقرار کند، در حکم مسلمان است و عرض و آبرو و جان آنها در امان است و هر کس دو مسأله دیگر را قائل باشد، در زمره شیعیان قرار می گیرند.

باغستانی با بیان اینکه در قرن سیزدهم و چهاردهم هجری جهان اسلام زیر سلطه استعمار انگلیس قرار گرفته بود، گفت: استعمارگران انگلیسی متوجه اختلاف های درون مذهبی مسلمانان می‌شوند، از این رو آنها از منازعات درون مذهبی سوء استفاده کرده و بهره برداری سیاسی از این مسائل می کنند.

م/باغستانی:سخنان کمال حیدری زمینه‌های اختلافات درون مذهبی را افزایش خواهد داد

کارشناس مسائل تاریخی اظهار کرد: استعمار پیر انگلیس با ایجاد جنگ های داخلی، راه انداختن منازعات بیهوده کلامی و درگیری های خونین میان مسلمان در صدد بود که تفکیک و جداسازی در جهان گسترده و متحد جهان اسلام به وجود آید و مسلمانان توان مبارزه با دشمن مشترک خود را از دست بدهند.

وی با اشاره به فعالیت مصلحانی همچون سید جمال الدین اسد آبادی در گستره جهان اسلام، گفت: سید جمال اسدآبادی عالمی نواندیش بود که جهان غرب و اسلام را از نزدیک تجربه و عقب ماندگی مسلمان را نسبت به جوامع دیگر درک کرده بود؛ از این رو منادی وحدت مذاهب اسلامی شدند و جریان نوینی در جهان اسلام پایه گذاری کردند.

علمای هر دو مذهب محترمانه به گفتمان درباره اعتقادات خود می پرداختند

باغستانی با بیان اینکه علمای هر دو مذهب محترمانه و با جدل احسن به مناظره و گفتمان درباره اعتقادات خود می پرداختند، گفت: علمای هر دو مذهب با گفتمان منطقی درصدد بودند تا به حقیقت و اعتقادات جدیدی در دین اسلام دست یایند و متوجه اهداف شوم دشمن مشترک مسلمان بودند.

م/باغستانی:سخنان کمال حیدری زمینه‌های اختلافات درون مذهبی را افزایش خواهد داد

کارشناس مسائل تاریخی بیان کرد: مرحوم آیت الله سید شرف الدین در کتاب المراجعات خود با کلام محترمانه به دفاع از اعتقادات تشیع در برابر اهل سنت پرداخت و همچنین شیخ محمد شلتوت عالم بزرگ اهل تسنن با حضرت آیت الله بروجردی در ارتباط بود و مذهب شیعه را به عنوان مذهب پنجم دین اسلام اعلام می کند.

غربیان دریافتد که اسلام دینی پویا و زنده است

وی با بیان اینکه در حال حاضر غربی ها دریافتند که اسلام، دینی پویا و زنده است، افزود: روز به روز گرایش و رغبت مردم جهان به دین اسلام رو به افزایش است، از این رو ضربات سختی که غربی ها از اتحاد مسلمان خوردند، آنها را بدین نتیجه رسانده است که اگر دوباره به ظهور و ایجاد جریان های تکفیری در جهان اسلام کمک کنند و جنگ ها درون مذهبی میان مسلمانان را گسترش دهند، خواهند توانست که از قدرت و نفوذ جهان اسلام در دنیا بکاهند.

باغستانی سخنان و اعتقادات سید کمال حیدری که اخیرا منتشر شده است را محل تأمل دانست و گفت: سخنان اخیر کمال حیدری زمینه های آتش افروزی، درگیرهای جوامع و اختلافات درون مذهبی را افزایش خواهد داد و سبب ترغیب، امیدواری و فتنه انگیزی دشمنان جهان اسلام خواهد شد./998/ج

ارسال نظرات