۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۶۶۸۲۸۶
مسیر گمراهی؛

پیشینه و عوامل تاریخی تفرقه افکنی بین شیعه و سنی

پیشینه و عوامل تاریخی تفرقه افکنی بین شیعه و سنی
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: انگلیسی‌ها به اختلافات مذاهب در جهان اسلام دامن می زدند تا اینکه استعمار و اشغالگری خود را در جهان اسلام گسترش دهند.

علیرضا جواد زاده، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در گفت وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به رد تاریخی شبهات سخنان اخیر سید کمال حیدری پرداخت و گفت: در زمان جنگ عثمانی‌ها با انگلیسی‌ها، علمای شیعه نجف به همراه علمای اهل سنت فتوا به جهاد و مقابله با انگلیسی‌ها دادند.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ابراز داشت: اهل سنت و تشیع در کنار هم در نجف اشرف به مبارزه با استعمار کشور انگلیس پرداختند، به گونه ای که پسر صاحب العروه الوثقی از سرداران بزرگ این جنگ محسوب می شد.

جوادزاده با بیان اینکه همواره علمای شیعه با اندیشمندان اهل سنت گفتمان و مناظره علمی داشتند، گفت: علمای شیعه همواره بر وحدت شیعه و سنی و تقریب مذاهب تأکید داشتند و علمای شیعه تعابیر تندی را درباره افرادی که به تفرفه انگیزی میان دو مذهب دامن می زدند، به کاربر می بردند.

وی به پیشینه و عوامل اختلاف افکنی در میان مذهب شیعه و سنی اشاره کرد: بیگانگان و انگلیسی ها به اختلافات مذاهب در جهان اسلام دامن زدند تا اینکه استعمار و اشغالگری خود را در جهان اسلام گسترش دهند.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ابراز داشت: دسیسه چینی های استعمارگران، جهالت و ناآگاهی روحانیون و برخی علمای اهل سنت و تشیع سبب افزایش اختلافات درون مذهبی در جهان اسلام شده است.

کارشناس مسائل تاریخی بیان کرد: وهابیون و برخی از علمای تندروی اهل سنت، شیعیان را بدتر از کافر قلمداد کردند و همچنین برخی از شیعیان به اسم عالم دینی در سخنان خود اهل سنت را در رده کافر بیان می کنند.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ابراز داشت: سید کمال حیدری در سخنان اخیر خود گزارش نادرست تاریخی از دیدگاه علمای شیعه مبنی بر کفر باطنی اهل سنت ارائه کرد که بسیاری علمای و اندیشمدان حوزوی بر رد سخنان جواب دادند؛ اینکه تمام فقهای شیعه بر کفر باطنی اهل سنت قائل باشند سخن نادرستی است.

کارشناس مسائل تاریخی بر ضرورت تقریب ادیان و مذاهب اسلامی تأکید کرد و گفت: در حال حاضر جهان اسلام نیاز به وحدت و اتحاد میان مذاهب اسلامی دارد و این گفته های تفرقه افکن عملا به نفع بیگانگان و استعمار و جریانات صهیونیستی تمام خواهد شد و هیچ نفعی برای مذهب شیعه در بر نخواهد داشت./998/ج

ارسال نظرات