۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۶۶۸۳۵۹
سرمقاله؛

واقعیت آمریکا و روشنفکری ایرانی

واقعیت آمریکا و روشنفکری ایرانی
جریان اصلی روشنفکری ایرانی در زمانه حاضر دچار ازخودبیگانگی در مقابل هویت ایرانی و انفعال و حتی شیفتگی نسبت به غرب به‌ویژه آمریکا شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، جریان اصلی روشنفکری ایرانی در زمانه حاضر دچار ازخودبیگانگی در مقابل هویت ایرانی و انفعال و حتی شیفتگی نسبت به غرب به‌ویژه آمریکا شده است.

در حالی که جریان روشنفکری در برهه‌هایی دارای رویکرد منتقدانه نسبت به سرمایه‌داری و لیبرالیسم ، ملهم از ادبیات چپ و مارکسیستی بوده اما در زمانه جدید واکنشی مناسب و واقع‌بینانه نسبت به افول قدرت آمریکا نشان نداده‌.

جدا از اینکه کمتر روشنفکران ایرانی حاضر به دفاع از استیت ایران در مقابل رادیکالیسم و بنیادگرایی در منطقه بوده‌اند و تحلیل درستی از واقعیت‌های عرصه روابط بین‌الملل نداشته‌اند، واقعیت‌های آمریکا را هم در تحلیل‌های خود لحاظ نکرده‌اند و در این میان حتی از روشنفکران آمریکایی واقع‌گرا هم عقب‌تر هستند. این جریان منفعل یا شیفته کمتر توانسته نگرش ملی مبتنی بر قدرت و هویت ایرانی و اسلامی تولید کند و حتی برخی اوقات چنان در پیله خود فرو رفته که به ستایشگر سلطنت پهلوی‌ها تبدیل شده.

متاسفانه این جریان روشنفکری در محافل آکادمیک و علمی کشور هم ریشه دارد و با تفاسیر نادرست از واقعیت‌ها چه در زمان گذشته و چه حال، تأثیر بدی بر ذهنیت جوانان ایرانی می‌گذارد. به همین واسطه باید گفت که پیشرفت و توسعه کشور بیش از هر چیز در گروی پدید آمدن نسل جدیدی از روشنفکران ملی، بومی و اسلامی است که نه تنها مقهور غرب و آمریکا نیستند بلکه توضیح‌دهنده و تبیین‌گر افول آمریکا در سطح جهانی هستند. پیشرفت و توسعه‌یافتگی از باور به هویت ملی، دینی و قوی‌شدن می‌گذرد نه انفعال، وابستگی و شیفتگی به غرب. وقت آن است که نسل جدیدی از روشنفکران ملی و منتقد غرب همزمان با افول آمریکا ظهور کنند.

علی اصغر خواجه الدین
منبع: صبح نو
ارسال نظرات