۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۶۶۸۴۲۰
ناکارآمدی دولت، صدای اصلاح‌طلبان را نیز درآورد؛

دولتِ از شنبه

دولتِ از شنبه
مدیریت ضعیف دولت در اداره وضع کشور به‌خصوص در ارتباط با کرونا، به‌گونه‌ای شده که صدای حامیان رییس‌جمهوری را نیز درآورده است. ضعف مدیریتی دولت البته مسبوق به سابقه است و سال گذشته در همین ایام، جرقه اعتراضاتی را زد.

به گزارش خبرگزاری رسا، عباس عبدی، فعال اصلاح‌طلب روز گذشته در یادداشتی با اشاره به عملکرد غیرقابل دفاع دولت در مهار کرونا، نوشت: وضعیت شیوع کرونا در کشور روز‌به‌روز وخیم‌تر می‌شود و دولت محترم علی‌رغم تلاش‌هایی که برای مقابله با آن کرده، عملکرد قابل اعتنا و دفاعی ندارد. شاید اگر از همان اول مساله را جدی گرفته و به شنبه‌ای که قرار است وضعیت عادی شود، دل نمی‌بستند امروز آمار فوتی‌های روزنانه به نزدیک ۵۰۰‌نفر نرسیده بود. شاید از پیشنهادات کارشناسان و مسوولان در مجلس شورای اسلامی و شورای‌شهر را پذیرفته و به تعطیلی دو هفته‌ای تهران تن می‌دانند، امروز حدود نیمی از فوتی‌ها کشور از جمعیت پایتخت کم نشده بودند. عبدی همچنین با اشاره به ناکامی دولت در مدیریت شرایط فعلی تصریح کرد: از این شایدها بسیار است و هزار، اما و اگر دیگر هم می‌توان ردیف کرد. اصل ماجرا، اما ناکامی دولت و ستاد مقابله با کرونا در مدیریت شرایط و قطع یا کنترل زنجیره شیوع بیماری است. نکته قابل تأمل آنکه انتقاد از عملکرد آنان به هیچ‌وجه جناحی و متأثر از و خط ومشی‌های سیاسی نیست. شاهد آنکه روزنامه‌ها و چهرهای سیاسی در جبهه اصلاح‌طلبی بعضاً بیشتر و صریح‌تر در این باره انتقاد می‌کنند.

مدیریت «از شنبه»

انتقادهای روزافزون به نحوه مدیریت دولت در مهار ویروس کرونا و پیامدهای آن، در حالی است که رییس‌جمهوری تاکنون و درنوبت های مختلف اعلام کرده که از روز شنبه، مشکلات حل می‌شود. حال اینکه قرار است این روز شنبه کی از راه برسد، خود سوالی است. برای نمونه، رییس‌جمهوری روز گذشته در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: امروز (دیروز )تصمیمات کلی برای اعمال محدودیت‌های بیشتر اتخاذ کردیم که از شنبه آینده طرح مربوط به آن با‌توجه به ویژگی شهرها از نظر وضعیت بیماری اجرا می‌شود و تا پایان کرونا ادامه خواهد داشت.

روحانی پیش از این و در هفته اول اسفندماه‌98 نیز درباره رفع مشکلات از روز شنبه گفته بود: همانگونه که از بیماری دشوار آنفلوآنزای‌H1N1 عبور کردیم از کرونا نیز عبور خواهیم کرد و از شنبه همه چیز به روال عادی برمی‌گردد. پس از انتقادهای وارده به رییس‌جمهوری بابت حل نشدن مشکلات با‌وجود وعده «از شنبه»، او در مردادماه امسال درباره هدف اصلی از به‌کارگیری عبارت شنبه گفت: در همان اولین جلسات، همان تعبیری که من کردم و البته در رسانه‌ها طوری دیگر تغییر دادند. در رسانه‌ها گفتند که ایشان گفته از شنبه همه چیز عادی می‌شود. من گفتم از شنبه همه چیز در روال معمول خودش قرار می‌گیرد مگر مواردی که ستاد ملی کرونا می‌گوید. من داشتم بر این طرف موضوع تأکید می‌کردم.

همانطور که ذکر شد، مدیریت پر حرف و حدیث دولت مسبوق به سابقه است و پیش از این و در آبان‌ماه‌98 نیز همین شیوه مدیریت، بستر اعتراضات اجتماعی را فراهم آورد. با افزایش قیمت سوخت براساس برنامه توسعه کشور، باید سالانه و به تدریج و معقول صورت می‌گرفت و حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران هم متناسب با تورم باید افزایش می‌یافت.

دولت حسن روحانی اما چون رأی عمده خود را در نفی همه کارهای دولت محمود احمدی‌نژاد می‌دانست، با بسیاری از اقدامات گذشته از جمله افزایش قیمت سوخت، مسکن مهر و سیاست‌هایی از این دست، از در مخالفت وارد شد و در مقطع آبان سال‌98، با از دست دادن زمان، با شوکی ناگهانی و مخفیانه، قیمت سوخت را نه تنها چند برابر افزایش بلکه آنچه که سال‌ها علیه آن سخنرانی و تبلیغ می‌کرد، افزایش داد.

همین سیاست‌ورزی غلط و تن‌ندادن رییس‌جمهوری به اسناد بالادستی نظام، باعث شد تا در شامگاه 24‌آبان سال گذشته اعتراضاتی پراکنده در برخی نقاط کشور رخ بدهد و دستمایه تبلیغات سوء‌رسانه‌های معاند قرار بگیرد و موجب صدمه مادی و معنوی فراوان به کشور و نظام شود. با تشدید تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی توسط آمریکا و متحدان آن گرانی، تورم، بیکاری غم و اندوه جانکاهی بر طبقه کم‌برخوردار و مستضعف جامعه ایرانی تحمیل شد. شوک افزایش چند برابری قیمت بنزین «تهدید بزرگی بر سفره مردم محروم» شد که دیگر رمق و توانایی برای معیشت و زندگی خود نداشتند.

به نظر می‌رسد ضعف در تمشیت امور از سوی دولت اعتدال، با گذشت زمان، بزنگاه‌های مختلفی را به نام خود ثبت می‌کند که جز تحمیل هزینه‌های سنگین به نظام و به مردم، عائدی دیگری ندارد. به نظر می‌رسد دولت روحانی و شخص رییس‌جمهوری، مشغول سوءاستفاده از گزاره «کار تا لحظه آخر» هستند و با اطمینان از اینکه قرار است بدون هیچ پیامد غیرمترقبه‌ای به مأموریت خود در پاستور پایان دهند، برای هزینه‌های ضعف مدیریتی خود خم به ابرو نمی‌آورند. فرضیه ما اگر واقعیت داشته باشد، واقعاً بدا به حال مردم.

علی اصغر خواجه الدین
منبع: صبح نو
ارسال نظرات