۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۶۶۸۶۱۹
مسیر گمراهی؛

خانواده و خاستگاه خرده نظام های اجتماعی

خانواده و خاستگاه خرده نظام های اجتماعی
حجت الاسلام کدخدایی درباره تفکرات سیدکمال حیدری پیرامون نقش زنان گفت: «بیشترین آزادی و کمترین مسئولیت» همان چیزی است که در امتداد این تفکر بدان می‌رسیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا کدخدایی، عضو شورای علمی گروه مطالعات زنان و خانواده جامعه الزهرا (س) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در جواب به این سؤال که آیا نگاه مراجع تقلید ضد زن است گفت: ما احادیث زیاد و محکمی در رابطه با وظایف زنان داریم که بسیار دقیق و راهگشا است؛ به راحتی نمی‌توان از این احادیث گذشت و هرکس این احادیث را بخواند، به یک نکته دست می‌یابد.

وی اصل دوگانگی حضور داشتن یا نداشتن زن در اجتماع را رد کرد و اظهار داشت: آیات و روایات زیادی پیرامون ماندن زن در خانه داریم، مثلا «خَیْرُ مَساجِدِ نِسائِکُمْ الْبُیوتُ»؛ نمی‌شود به این احادیث برچسب نگاه مردسالارنه را چسباند زیرا این قبیل روایات صحیح و متواتر است.

استاد و پژوهشگر حوزه زن و خانواده حقیقت زن را اجتماعی دانست و عنوان کرد: در گذشته مفهوم خانه با امروز متفاوت بود؛ اینکه ما می‌گوییم زن در خانه بماند به معنای تحقیر او نیست بلکه ما معتقدیم «المرأة سيّدة بيتها» زن مدیر خانه‌اش است.

وی با توجه به نقش خانه‌ها در گذشته و در توضیح اینکه زن مدیر خانه است، اذعان داشت: محل خرده نظام‌های اصلی اجتماعی  در گذشته، خانه بود؛ کار اقتصادی در خانه صورت می‌گرفت، آموزش و پرورش در خانه بود، محل نشر فرهنگ خانه بود و اصلا رسانه، خانه بود و اخبار از طریق خانه‌ها دست به دست می‌شد.

حجت الاسلام کدخدایی در راستای تساوی حقوق زن و مرد خاطرنشان کرد: رابطۀ تلازم بین حقوق و وظیفه وجود دارد؛ اگر ما قائل به تساوی حقوق زن و مرد باشیم پس باید وظایف آنان را نیز مساوی کنیم؛ در نتیجه باید زنان و مردان را شبیه به یکدیگر کنیم.

وی همچنین ادامه داد: زن که در جامعه حضور یابد، احتمال تبرج بالا می‌رود و وقتی چنین شد، کارکردهای اجتماعی زمین گیر می‌شود؛ نظام خانواده به هم می‌ریزد و باید آمار 60 درصدی طلاق را بپذیریم.

کارشناس مسائل زنان به بیان نتیجه افکار کسانی که به دنبال تساوی حقوق زن و مرد هستند پرداخت و تأکید کرد: دیگر ازدواج رابطه عمیق نخواهد بود؛ «بیشترین آزادی و کمترین مسئولیت» همان چیزی است که در دامه این تفکر بدان می‌رسیم و دیگر از ازدواج با عنوان میثاق غلیظ تعبیر نمی‌شود که این به ضرر کل سیستم خانواده تمام خواهد شد.

وی در پایان با اشاره در توضیح این حدیث که «بهترین چیز برای زن این است که نامحرمی را نبیند و نامحرمان او را نبینند» گفت: برای محقق شدن این حدیث ناچاریم خانم‌ها در کسوت معلم، پزشک، استاد و... درآیند تا این حدیث محقق شود.

ارسال نظرات