۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۶۶۸۶۷۹
سرمقاله؛

دلیل این همه آشفتگی چیست؟

دلیل این همه آشفتگی چیست؟
دلیل واکنش‌‌‌های تند دولتی‌ها به رییس مجلس را باید در پیروزی بایدن جست‌وجو کرد. آنها گمان می‌‌کنند که اکنون با پیروزی دموکرات‌ها دوباره می‌‌توانند معیشت مردم را به مذاکره گره بزنند و با وعده‌‌‌های نسیه، خود را در قدرت حفظ کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، واکنش‌‌‌های مقامات عالی‌رتبه پاستور به نطق رییس مجلس شورای اسلامی تعجب‌بر‌انگیز و به نظر کاملا هدف‌دار و هماهنگ می‌‌رسید. هنوز ساعاتی از نطق قالیباف نگذشته بود که عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی به میدان آمد و از نام بردن میرداماد به عنوان یکی از دلایل مشکلات کشور شکایت کرد. او گفت که در این چند سال در خط اول مبارزه با تحریم بوده است.  داستان اما به این نامه ختم نشد. معاون اول رییس جمهور هم جانب دولت را گرفت و گفت که مجلسیان از بودجه و اقتصاد چیزی نمی‌دانند و البته محمدباقر نوبخت، پازل چیده‌شده را تکمیل کرد و برای زیرسوال‌بردن طرح سبد کالا، سخنان نسنجیده‌‌ای گفت. سوال این است که دلیل چنین هجمه‌‌ای به نطق رییس مجلس از جانب دولتی‌ها چیست؟ موضوعی که پیش از این هم در بیان محمود واعظی و حسام‌الدین آشنا در موضوع‌‌‌های مختلف سابقه داشت.

نامه همتی به قالیباف در حالی نوعی مظلوم‌نمایی و سوال‌بر‌انگیز محسوب می‌‌شد که رییس مجلس در کنار سایر نهادها از بهارستان هم نام برده بود و به نحوی گره مشکلات اقتصادی کشور را در داخل می‌دانست، نه انتخابات آمریکا. این صحبت‌ها به نوعی به دنبال آزاد ‌کردن اقتصاد مردم از بند تفکراتی بود که به توان و قدرت داخلی باور ندارند و کشور را معطل معادلات سیاست داخلی یک کشور دیگر می‌‌کنند. همتی که در ابتدای کار خود در خیابان میرداماد با برخی سیاست‌ها توانست التهاب بازار را کنترل کند اما حداقل در 6 ماه گذشته نتوانسته از ارزش پول ملی حفاظت كرده و در عین حال با انتقاداتی درباره نحوه ترخیص کالاها از گمرک پس از پیروزی بایدن مواجه است. از این جهت شاید بهتر بود به جای صفحه اینستاگرامی، در مقابل افکارعمومی و رسانه‌ها حاضر شود و به انتقادها درباره عملکرد بانک مرکزی پاسخ دهد. به نظر می‌‌رسد که نامه او به رییس مجلس برخلاف اینکه می‌‌گوید بانک مرکزی مبرا از سیاست است، اقدامی سیاسی و با فشار تیم سیاسی پاستور بوده است.


مخالفت تئوریسین ارز 4200 تومانی با سبد کالا

اسحاق جهانگیری اما پس از همتی وارد میدان حمله به مجلس شد و در قامت یک اقتصاددان باتجربه، جمله چوب ادب بودجه منسوب به مسعود نیلی را استفاده کرد تا پنبه طرح معیشتی مجلس را بزند و راه را برای کمک به مردم ببندد. جالب آنکه این استاد اقتصاد که نقش ادب‌کننده بودجه را می‌‌داند و دوستان زیادی در میان اقتصاددانان لیبرال دارد، چرا این همه هنر و تجربه را برای مهار نقدینگی در کشور و جلوگیری از گاف‌‌هایی مانند دلار 4200 تومانی استفاده نکرده و این‌گونه مانع کمک به مردم می‌شود؟
 
نوبخت،  نقد را به نسیه حواله داد

محمدباقر نوبخت که از سازمان او به عنوان یکی از عوامل افزایش نقدینگی یاد می‌‌شود هم پس از این دو فرد،  وارد میدان شد و گفت که مردم صدقه و اعانه نمی‌خواهند، رفع تحریم می‌‌خواهند! جملاتی که از یک فرد باسابقه در مجلس و دولت بعید به نظر می‌‌رسید. او هم شأن مردم را با کلمه اعانه زیر سوال برد، هم پالس بدی به کشورهای غربی داد. در عین حال پاسخی هم مقابل اصلاحات مجلس در طرح اولیه سبد کالا نداشت و به عنوان مسوول بودجه کشور به جای همراهی با طرح مجلس که برای مردم نقد و مفید بود، وعده نسیه رفع تحریم را داد تا بار دیگر اقتصاد کشور به دیگر کشورها وابسته نگه
 داشته شود.
 
سابقه واعظی و آشنا در حمله به رییس مجلس

گرچه این بار خبری از حملات محمود واعظی و حسام‌الدین آشنا به رییس مجلس نبود اما پیش از این، هر دو فرد سابقه حمله کلامی به رییس قوه مقننه را داشته‌اند. این در حالی است که انبوهی از تذکرهای فنی نمایندگان را به عنوان توهین به رییس‌جمهور، به مجلس ارسال کرده‌اند. در کنار این افراد، رسانه رسمی دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) هم علیه رییس قوه مقننه کشور محتوای مکتوب و تصویری تولید می‌‌کند. ورود رییس‌دفتر رییس‌جمهور و مشاورش به مجادله با چند سطح بالاتر از خودشان در سلسله‌مراتب اداری، رسمی است که گرچه در گذشته هم کم و بیش دیده شده اما در دولت آقای روحانی تثبیت شده است.

دلیل واکنش‌‌‌های تند دولتی‌ها به رییس مجلس را باید در پیروزی بایدن جست‌وجو کرد. آنها گمان می‌‌کنند که اکنون با پیروزی دموکرات‌ها دوباره می‌‌توانند معیشت مردم را به مذاکره گره بزنند و با وعده‌‌‌های نسیه، خود را در قدرت حفظ کنند. در حالی که همه ملت خواهان رفع تحریم هستند اما از دولت انتظار می‌‌رود که با اقتدار در صحنه بین‌المللی حاضر شود،‌ نه اینکه به دنبال وعده نسیه غربی‌ها مردم را معطل خود کند. رفع تحریم نتیجه قدرت اقتصاد یک کشور است، نه ضعیف‌شدنش. از این جهت به نظر می‌‌رسد هرگونه علامت بهبود اوضاع معیشتی که برنامه دوقطبی‌سازی اصلاحات و اعتدال را به هم بزند با مخالفت آنها روبه‌رو خواهد شد و منافع آنها را به خطر می‌‌اندازد؛ مخصوصا اگر طرح معیشتی به نام مجلس انقلابی باشد و موجب امید بیشتر مردم به پارلمان شود. تیم سیاسی دولت از این جهت تلاش خواهد کرد که مقابل مجلس مانع ایجاد کند. انگار سیاست و اقتصاد در دولت یازدهم همچنان گروگان سیاست خارجی هستند؛ گرچه تفکرات منفعت‌محور گروه‌‌‌های ذی‌نفوذ در دولت برای مردم بیش از همیشه عیان شده و بعید است که به وعده‌‌‌های نسیه آنها دل ببندند. صحبت‌‌‌های رییس مجلس بازتابی از نارضایتی مردم از این‌گونه رفتارهای دولت داشت و چون آینه نقش آنها را نمایان کرد.

علی اصغر خواجه الدین
منبع: صبح نو
ارسال نظرات