۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۶۶۹۳۶۷
سرمقاله؛

رویکرد دولت بعدی آمریکا به جنگ یمن چیست؟

رویکرد دولت بعدی آمریکا به جنگ یمن چیست؟
آل‌سعود با هزینه بالغ بر 350 میلیارد دلار در نبرد یمن که نزدیک به 100 میلیارد دلار آن مربوط به خرید مستقیم تسلیحات آمریکایی بود، نتوانست به هدف خود دست یابد.

به گزارش خبرگزاری رسا، نزدیک به 6 سال از آغاز تجاوز ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان سعودی به یمن می‌گذرد. ولیعهد جوان و ماجراجوی سعودی که آن زمان در مقام وزیر دفاع سعی داشت از پس این تجاوز، خود را در مقام ناجی و قهرمان عربستان معرفی کند، اکنون به واقع مسؤول اصلی شکست عربستان در این کارزار است. هر چند بن‌سلمان با لجاجت همچنان در پی تداوم نبرد با مردم یمن و دولت قانونی این کشور است اما آنچه در میدان جنگ رخ داده، نشان‌دهنده دست برتر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در برابر سعودی‌هاست.

آل‌سعود با هزینه بالغ بر 350 میلیارد دلار در این نبرد که نزدیک به 100 میلیارد دلار آن مربوط به خرید مستقیم تسلیحات آمریکایی بود، نتوانست به هدف خود دست یابد. 6 سال مبارزه مستمر و مقاومت یمنی‌ها با دشمنان متجاوز سعودی و اماراتی در حالی ادامه یافته است که ائتلاف سعودی بارها و بارها کودکان و غیرنظامیان را هدف حملات هوایی خود قرار داده و با محاصره بنادر جنوبی یمن، عملا به نسل‌کشی یمنی‌ها کمر بسته است. آمار جدید سازمان ملل درباره کودکان یمنی مؤید این واقعیت است که ولیعهد سعودی شباهت بسیار زیادی به رهبران مستبد پیشین منطقه دارد که از هیچ ابزاری برای نیل به اهداف‌شان پرهیز نمی‌کردند. نکته مهم در اینجا این است که همه این جنایات تحت حمایت آمریکا از عربستان در مجامع جهانی و در لوای تجارت سلاح و نفت با این کشور صورت گرفته است. این جنگ که در دولت اوباما آغاز شد و در دولت ترامپ ادامه یافت، اکنون به مرحله حساسی رسیده است. در حال حاضر دولت ترامپ سعی در تروریستی اعلام کردن انصارالله یمن دارد تا آخرین هدیه خود را به بن‌سلمان داده باشد. این در حالی است که انصارالله‌(دولت یمن) عملا دولت مستقر و مسلط یمن است. در این بین سوالی که مطرح است، انتخاب‌ها و رویکرد دولت بعدی آمریکا نسبت به این فجایع است. واقعیت اقتصاد آمریکا این است: این کشور وابستگی شدید به نفت و فروش تسلیحات دارد. رفتار دولت آمریکا درباره خاشقجی نشان داد مسائل حقوق بشری به هیچ عنوان برای آنها در اولویت نیست. فلذا تنها دلیلی که ممکن است دولت بعدی آمریکا در برآوردهای خود نسبت به حمایت از عربستان در جنگ یمن تغییر رویکرد داشته باشد، مسائل راهبردی است که تحت تاثیر پیشروی‌های مقاومت در میدان نبرد قابل تحلیل است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات