۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۶۶۹۴۵۰
همسنگ انقلاب (۱۹)؛

وابسته بودن مسؤولان سبب وابستگی فضای مجازی است

وابسته بودن مسؤولان سبب وابستگی فضای مجازی است
روح‌الله مؤمن‌نسب ضمن اشاره به تأثیر قوی نبودن مسؤولان در وابستگی فضای مجازی کشور گفت: مسؤولانی که وظیفه حمایت از محصولات داخلی دارند، تلفن همراهشان آمریکایی است!

امروزه فضای مجازی جزء مهم‌ترین ارکان زندگی بشر گشته و او را در بحر پر تلاطم حیرت سرگردان کرده است. نکته اینجاست که دشمن برای گسترش این دریا تمام تلاش خود را می‌کنند، تاجایی که اکثر افراد جامعه یا خود را گمشده و مغروق این وادی بیابد یا بالاخره به خود آمده و از این مسیر ایجاد شده برای رسیدن به هدف و جایگاه اصلی خود تلاش کند؛ اما آیا تا به حال برای رسیدن به جایگاه اصلی خود در تلاطم این دریا، پارویی زده‌ایم؟

از این رو روح الله مؤمن‌نسب دبیرکل جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را موجب سالم، امن و ارزان شدن اینترنت عنوان کرد و گفت: مسأله قوی شدن در حوزه فضای مجازی که مورد تأکید رهبری نیز هست، جز با آمدن افرادی که به موضوع افزایش قدرت در این زمینه اعتقاد داشته باشند و خود نیز افرادی قوی باشند، حل نخواهد شد و متأسفانه امروز این طور نیست و کسانی که مسؤولیت و ماموریتی در این زمینه دارند به قدر کافی قدرتمند نیستند.

وی با اظهار تأسف از ناکارآمدی دولت در حفظ فضای مجازی کشور، خاطرنشان کرد: مسؤولانی که وظیفه دارند در حوزۀ فناوری اطلاعات، تکنولوژی وارد کشور کرده و به تولیدات داخلی کمک کنند، خود کاملاً از محصولات آمریکایی استفاده می‌کنند؛ از تلفن همراه‌شان گرفته تا برنامه‌هایی که استفاده می‌کنند، همه و همه از محصولات کشورهای خارجی است. ما امروزه این مشکل را داریم که از کابل‌های مخابراتی گرفته تا پروتکل‌ها و استانداردها، همه را از خارج و عموماً از آمریکا وارد می‌کنیم.

مؤمن‌نسب با اشاره به ریشه وابستگی در مسؤولان کشور، اظهار داشت: ریشۀ همۀ این وابستگی‌ها وابسته بودن فکر مسؤولان این حوزه به خارج از کشور است. یقیناً اگر بخواهیم به استقلال در این حوزه برسیم چاره‌ای نداریم جز اینکه مسؤولیت فضای مجازی را به دست آدم‌های لایق و صحیح بسپاریم.

وی مسؤولان حوزه فضای مجازی را به چند گروه تقسیم کرد و بیان داشت: یکی از این گروه‌ها نمایندگان مجلس هستند که امروز وظیفۀ قانون‌گذاری برای مرز و جغرافیای مجازی را دارند، دومین گروه مأموریت حفاظت از این مرزها را برعهده دارند که آن‌ها نیروهای مسلح هستند. در ضمن باید گفت که ورود نیروهای مسلح به حوزه فضای مجازی باید ورودی جدی باشد چرا که این عرصه پنجمین عرصه سرزمینی کشور محسوب می‌شود. دولت جمهوری اسلامی نیز به عنوان سومین مسؤول در این حوزه باید با تمام توان برای ایجاد زیر ساخت‌های بومی تلاش کند تا به استقلال در این زمینه برسیم.

دبیرکل جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی در ادامه افزود: قوۀ قضاییۀ به عنوان گروه چهارم باید وظیفۀ نظارت خود را به درستی انجام دهد که متأسفانه امروز اینطور نیست. مسؤولان متخلف و اهمال کاران باید محاکمه شوند و از قبیل این ترک فعل‌ها می‌توان به عدم ایجاد شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد که سال‌ها پیش قرار بود در شش ماه ایجاد شود، یا رسیدگی به مصادیق مجرمانه و اقدامات غیر قانونی و فعالیت‌های بدون مجوز که شرکت‌های خارجی مانند؛ تلگرام، اینستاگرام، واتساپ و امثالهم دارند.

وی در پایان صحبت‌های خود عنوان کرد: اگر این چهار گروه از مسؤولان کشوری و لشگری وظایف خود را به درستی انجام دهند به زودی شاهد انقلاب اسلامی در فضای مجازی خواهیم بود که شبکه ملی اطلاعات در واقع مدیریت این امر را برعهده خواهد داشت.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
خادم‌الزائر
Iran, Islamic Republic of
۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۰
خدا‌قوت‌دلاوران‌جبهه‌فضای
‌مجازی‌.اجدکم‌عندالله.باتمام
قدرت‌پیش خواهیم‌رفت۰
0
0