۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۶۶۹۷۴۰
یادداشت؛

مجازات مانع جنگ است

مجازات مانع جنگ است
برای جلوگیری از اقدامات احتمالی، نیاز به آن است که معنای متبادر شده از خود به حریف را تغییر داده و با اقدامات جدی، دشمن را به عقب‌نشینی اجباری و هراس‌انگیز وادار کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، خاورمیانه همیشه یکی از مهم‌ترین نقاط ژئوپلتیکی جهان بوده است و این روز‌ها در حساس‌ترین دوره خود سر می‌برد. دلیل محوری این حساسیت طی روز‌های اخیر اقدامات «تیم شرارت» در بحران‌سازی تازه و تلاش برای شکل‌دهی جنگی جدید است. اگرچه محوریت و رهبری این شرارت در واشنگتن است، اما تیم اجرایی آن در همین منطقه و با اقدامات اسرائیل، سعودی، منافقین و حتی با اطلاع و مشاوره دیگران، در حال اجرا است.
مشکل در جایی ریشه دارد که این تیم شرارت برای برآورده کردن نیاز‌های منطقه‌ای و جهانی خود، با پشت سر گذاشتن هرگونه اخلاق بشری و انسانی دست به هر اقدامی می‌زند و دیگر دولت‌ها و نهاد‌های نزدیک به آن نیز با نادیده انگاشتن واقعیات، نه تنها از کنار آن می‌گذرند بلکه مورد تأییدش قرار می‌دهند.

یکی از این اقدامات، دست زدن به ترور و از میان برداشتن مخالفان است. اینکه امریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و منافقین همواره برای حذف مخالفان خود در سراسر جهان دست به ترور می‌برند یک موضوع مشخص و غیرقابل انکار است، اما مسئله زمانی تعجب‌برانگیز می‌شود که این اقدام غیرانسانی و ضد بشری را در ملأ عام و با افتخار و تأیید انجام می‌دهند.

آنچه که طی ۱۰ سال گذشته به عنوان ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، به عرصه عمومی و رسانه‌ای پا گذاشته از زوایای مختلف مورد بررسی است و در دو حوزه داخلی و خارجی باید به شدت زیره ذربین قرار بگیرد تا هم چرایی و چگونگی آن مشخص شود و هم اینکه راه‌های جلوگیری از آن پیاده شود.

یکی از مسائلی که رسانه‌های حامی ترور «تیم شرارت» روی آن مانور می‌دهند، ضعف اطلاعاتی نهاد‌های داخلی است. اینکه این مسئله تا چقدر درست یا غلط است باید مورد بررسی نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران قرار بگیرد، اما آنچه که در این تحلیل‌ها نادیده گرفته شده، این است که از شش دانشمند هسته‌ای ایران که پنج نفر آن‌ها به شهادت رسیده‌اند، هر شش نفر در حالی ترور شده‌اند که یا با خانواده خود بوده یا اینکه در جلوی منزل‌شان ترور شده‌اند.

جدای از اینکه با تکنولوژی روز دنیا، پیدا کردن منزل و محل عبور و مرور افراد چندان مشکل نیست، مسئله اصلی این است که تیم شرارت با سوءاستفاده از خانه و خانواده و جلوی چشم آنها، به ترور دانشمندان دست زده‌اند. طبیعی است که در هیچ کجای جهان نمی‌توان به راحتی همه اعضای خانواده دانشمندان را در محور امنیتی قرار داد تا از آن‌ها محافظت شود. همسر، دختران و پسران این دانشمندان با مدرسه، دانشگاه و جامعه در ارتباط هستند، بنابراین نشان کردن آن‌ها و پیدا کردن منزل شخصی با امکانات تکنولوژیک پیشرفته چندان پیچیده و کار اطلاعاتی بزرگی نیست، حتی به راحتی می‌توان دست به اقدام متقابل زد. از این رو بهترین راه این است که به تروریست‌های جهان آموخته شود تا از این اقدامات ضد بشری فاصله بگیرند، در غیر این صورت خود قربانی بی، چون و چرای آن می‌شوند.

موضوع بعدی که نباید از آن گذشت، بحث چگونگی جلوگیری از این اقدامات تخریبی در ایران است. مقامات ایرانی بی شک به این مسئله اشراف دارند که در نظام بین‌الملل لیبرال محور، نمی‌توان انتظار رفتار اخلاقی و انسانی از مخالفان و دشمنان داشت، بنابراین برای بازدارندگی اقدامات آن‌ها باید از ابزار‌های لازم بهره جست.
یکی از بزرگ‌ترین آرزو‌های تیم شرارت، حضور دوباره دونالد ترامپ در کاخ سفید بود، اما به هر شکل، از طریق تقلب یا کنار گذاشتن اجباری وی، جو بایدن فعلاً به عنوان رئیس‌جمهور بعدی انتخاب شده است. در این میان یکی از تلاش‌های تیم شرارت طی زمان باقی مانده، بالا بردن سطح تنش بین ایران و امریکا است. آن‌ها حتی سعی دارند سطح تنش را تا جنگ مستقیم بالا ببرند، تا به گمان خودشان، دولت بایدن نتواند در مسیر تنش‌زدایی با ایران قرار گام بردارد، هرچند در اصل پیش‌فرض تنش‌زایی نیز، چون وچرا وجود دارد. قبل از هر چیز باید به این مسئله اشاره کرد که تیم ترامپ و دولت امریکا اگر به لحاظ استراتژیکی و ژئوپلتیکی توان حمله به ایران را داشت، تا اکنون دریغ نکرده بود. اما برخی در داخل و خارج بر این اعتقاد نیستند.

در چنین شرایطی مسئله مهم‌تر این است که وقتی سطح تنش تا این حد بالا می‌رود، هرگونه عقب‌نشینی می‌تواند، به معنای تسلیم باشد، تا جایی که رقیب به این پیش فرض برسد که اگر هر گونه اقدام یا ترور دیگری علیه ایران صورت بگیرد، پاسخی دریافت نخواهد کرد. همین برداشت می‌تواند تیم شرارت را جری‌تر کند تا در دوره تقریباً یک و ماه نیم آینده دست به اقدامات خطرناک‌تر و ترور‌های بیشتر و مؤثرتر و خرابکاری پیچیده‌تری بزند. موضوعی که خود می‌تواند در روندی تصاعدی احتمال بروز جنگ را افزایش دهد. تجربه نرمش چمبرلین در مقابل هیتلر، در این زمینه یک درس تاریخی جدی است.

پس برای جلوگیری از این اقدامات احتمالی، نیاز به آن است که معنای متبادر شده از خود به حریف را تغییر داده و با اقدامات جدی، دشمن را به عقب‌نشینی اجباری و هراس‌انگیز وادار کرد. پاسخ کوبنده به شرارت‌های دشمن، بیش از آنکه آن‌ها را به جنگ علیه ایران‌برانگیزاند، بیشتر از گذشته به لاک دفاعی فرو خواهد برد. همانگونه که تأکید شد اگر تیم ترامپ یا کل ساختار امریکا می‌توانستند، تاکنون به ایران حمله کرده بودند؛ بنابراین حال نوبت ایران است که به دشمنان بیاموزد پول‌ها و گلوله‌های‌شان را غلاف کنند، در غیر این صورت باید تاوان سخت و غیرقابل جبرانی بپردازند، حتی اگر مسیر تنش‌زدایی بایدن ناهموارتر شود.
 
منبع: روزنامه جوان
علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات