۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۶۷۰۱۱۰
حجت الاسلام والمسلمین محمدی:

نخبه شناسی نیازمند هماهنگی نهادهای نخبگانی است

نخبه شناسی نیازمند هماهنگی نهادهای نخبگانی است
حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: تعدد مراکز مرتبط با نخبگان در حوزه علمیه موجب آشفتگی در تصمیم گیری و به حاشیه رفتن اولویت ها می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به مسائل فراروی نخبه پروری و نخبگان بیان داشت: برای اینکه حوزه بتواند در شناخت نخبگان موفق عمل کند باید ابتدا به تعریف درست و جامعی از نخبه و البته متناسب با معیارهای علمی حوزه های علمیه برسد.

وی ادامه داد: نخبه را باید با توجه به نیازهایی که حوزه های علمیه جامعه و نظام اسلامی با آن روبروست تعریف کرد و چه بسا باید نخبه را از استعداد برتر تمییز داد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی اظهار داشت: نباید نخبه را با معیارهای وارداتی شناخت چرا که این امکان وجود دارد که نخبه منطبق با معیارهای وارداتی با آنچه حوزه، نظام و جامعه اسلامی می طلبد تطابقی نداشته باشد.

وی افزود: نخبه در حوزه های علمیه چیز جدیدی نیست و از گذشته شناخت نخبگان در حوزه علمیه مورد توجه بزرگان بوده و باید روش های سنتی نخبه شناسی در حوزه نیز مورد بررسی قرار گرفته و از این روش ها نیز مورد بهره برداری قرار گیرند و چه بسا روش های نوین نخبه شناسی نیز مکمل روشهای سنتی در این عرصه باشد.

استاد درس خارج حوزه گفت: نخبه بودن تنها در داشتن توانایی و استعداد خاص خلاصه نمی شود بلکه نخبگی را باید در اثرگذاری علمی اشخاص و رفع نیازهای جامعه و نظام جستجو کرد و هوش و خلاقیت فکری کافی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی بیان کرد: این نکته جای سوال دارد که در ترکیب بنیاد ملی نخبگان آیا فرد یا افراد شاخص حوزوی نیز حضور دارند یا خیر؟ چرا که به نظر می رسد حضور یک یا چند نماینده از حوزه علمیه در ترکیب این نهاد ضروری است.

وی اظهار داشت: تعدد نهادهایی که وظیفه حمایت از نخبگان را به عهده دارند اگر در تعریف خود از نخبه با یکدیگر متضاد باشند مسلما آسیب زا خواهد بود و از سوی دیگر این تعدد اگر همراه با داشتن قوانین مختلف باشد منجر به تداخل در امور نخبگان می شود که این هم مشکلات بسیاری به همراه خواهد داشت.

استاد حوزه علمیه گفت: نباید سنت های نخبه شناسی در حوزه کنار گذاشته شود و در عین حال با توجه به نیازهای جدید و نیز رشد روزافزون تولید علم باید از روش های نوین نخبه شناسی نیز بهره برد. بنابراین نیاز است تا مراکز تصمیم گیر و تصمیم ساز نسبت به روش های شناسایی نخبگان اهتمام ویژه ای داشته باشند و این روش ها را اصلاح کنند./1399/ت302/ب1

ارسال نظرات