۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۶۷۰۱۳۶
فقه بصیر؛

سیری در مشی زاهدانه و زیست عالمانه

سیری در مشی زاهدانه و زیست عالمانه
عصر دیروز پیکر مطهر مردی بزرگ در جوار آستان مقدس حضرت معصومه آرام گرفت. تا به حال از ابعاد زندگی اجتماعی آیت الله یزدی سخن به میان نیامده، سخن ازمردی که صادقانه خدمت کرد.
اشاره: عصر دیروز، پیکر مطهر مردی بزرگ در حرم مطهر حضرت معصومه(س) تشییع شد. آیت‌الله یزدی چهره ماندگاری بود که رهبر انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری از او و علامه مصباح یزدی به عنوان وزنه‌هایی یاد کرد که مجلس خبرگان به آن‌ها نیاز دارند نه اینکه آن‌ها نیازی به حضور در مجلس خبرگان داشته باشند. درحقیقت سوز سرمای هوای دیروز نه از فرارسیدن فصل زمستان، بلکه از رخنه‌ای است که با وفات آیت‌الله یزدی در اسلام پدید آمده است.

چندی پیش خبر استعفای ایشان از حضور در شورای نگهبان به علت کهولت سن و بیماری پس از نزدیک به ۵۵ سال مجاهدت انقلابی منتشر شد و بعد از آن خبر وقف منزلشان برای تأسیس حوزه علمیه. ناگفته نماند  مرحوم آیت‌الله یزدی در طول فعالیت‌هایش در عرصه های مختلف مورد هجمه‌های زیادی قرار گرفت.

خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با حضور در مراسم تشییع پیکر مطهر آیت الله یزدی به جمع آوری بیانات اساتید حوزه علمیه، مسؤولان و برخی از شاگردان مرحوم آیت الله یزدی پرداخت تا ابعاد زندگی اجتماعی و فعالیت‌های مرحوم یزدی برای حوزویان و مخاطبان تبیین شود. ابعادی که شاید تا کنون بدان آن گونه که شایسته باشد به آنها پرداخته نشده است.
 

آیت‌الله یزدی چهره ماندگار انقلاب اسلامی برای جامعه ماست

آیت‌الله احمد بهشتی، عضو مجلس خبرگان رهبری با تسلیت فوت آیت‌الله یزدی گفت: مرحوم آیت‌الله یزدی، از چهره‌های ماندگار انقلاب اسلامی است و در دوران برقراری جمهوری اسلامی همیشه در مسؤولیت‌های حساس و مهمی بوده‌اند.

وی افزود: پیش از پیروزی انقلاب نیز در صحنه مبارزه با رژیم شاهنشاهی بودند و پس از پیروزی انقلابی اسلامی نیز گام به گام به دنبال امام راحل و رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حرکت کردند. وی در سمت‌ها و مسؤولیت‌های مهم حضور داشت.

آیت‌الله بهشتی به حضور آیت‌الله یزدی در مجامع و فعالیت‌های مختلف در کشور اشاره کرد و ابراز داشت: در مجلس اول و دوم شورای اسلامی حضور داشتم و ایشان نائب رئیس مجلس بودند و انصافاً به خوبی کارشان را انجام می‌داند.

وی افزود: سپس در مجلس خبرگان رهبری که بنده ۳ دوره است که در آنجا حضور دارم، گاهی نائب رئیس بودند، گاهی رئیس بودند و مسؤولیت‌هایشان را به خوبی انجام دادند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فعالیت قضایی آیت‌الله یزدی اظهار داشت: در سمت حساس ریاست قوه قضاییه هم که در مدت ۱۰ سال حضور داشتند خیلی خوب کار کردند و دستگاه قضایی را به خوبی اداره کردند.

وی در پایان آیت الله یزدی را از چهره‌های ماندگار انقلاب اسلامی دانست و عنوان کرد: در مجموع باید بگویم که یک چهره ماندگار انقلاب هستند که باید الگویی برای همگان باشد.
 
 

زندگی زاهدانه آیت‌الله یزدی برای جامعه غیرقابل باور است

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن زمانی، مسؤول دفتر سیاسی-اجتماعی حوزه‌های علمیه وفات آیت‌الله یزدی را تسلیت گفت و عنوان کرد: مرحوم آیت الله یزدی مجتهد بصیر، شجاع، صریح اللهجه و جزو پیش قراولان و طلایه داران اول انقلاب بود.

وی افزود: از سال ۱۳۴۲ مبارزاتشان را شروع کردند و از ۱۵ سال قبل از انقلاب، تحمل شکنجه‌ها، زندان‌ها، تبعید در مناطق محروم و در جریان انقلاب نیز با تمام قوت وارد میدان شد.

مسؤول دفتر سیاسی-اجتماعی حوزه‌های علمیه درباره آثار و فعالیت‌های مرحوم آیت‌الله یزدی عنوان کرد: ایشان با عنایت خداوند ۴۰ سال پای انقلاب، حمایت از امام و مقام معظم رهبری، تربیت طلاب انقلابی، تألیف ۴۲ عنوان کتاب در معارف متنوع اسلامی و همچنین حضور فعال در قوه قضاییه و مجلس خبرگان رهبری و در نهایت به عنوان رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه و پس از آن نیز به عنوان دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در همه این عرصه‌ها خوش درخشید.

وی ادامه داد: نزدیک ۷۰ سال مبارزه، پرونده بسیار گران‌بهایی است که برگ‌های زرینی در تاریخ انقلاب از خودش به جای گذاشت. امیدواریم که هم روحیه انقلابی و هم جهادگری ایشان در حوزه علمیه رواج پیدا کند و شاهد حضور صد‌ها و هزاران آیت‌الله یزدی در آینده انقلاب باشیم.

حجت‌الاسلام زمانی با اشاره به ساده زیستی آیت‌الله یزدی خاطرنشان کرد: طبعاً مرحوم آیت‌الله یزدی ویژگی‌های متعددی داشتند که من از سال ۱۳۵۴ خدمت ایشان رسیدم و با ایشان آشنا شدم؛ یعنی ۴۵ سال ایشان را می‌شناختم. علی رغم این که مرحوم آیت‌الله یزدی بعد از انقلاب به مسؤولیت‌های مختلفی رسید، زندگی ایشان هیچ تغییری نکرد و ایشان مظهر زهد در حوزه‌های علمیه است.

حجت‌الاسلام زمانی در پایان با اشاره به مسؤولیت‌های متعدد آیت‌الله یزدی گفت: نگاه جامعه به امکانات اندک زندگی ایشان برای دنیای امروز قابل باور نیست که کسی ۴۰ سال در قله‌های حاکمیتی زندگی کند؛ اما زندگی ایشان با قبل از انقلاب هیچ‌گونه تفاوتی نکرده باشد. ان‌شاءلله این روحیه زهد و ثروت گریزی در همه مدیران و جامعه تقویت شود.
 
 
 

آیت‌الله یزدی نسبت به زندگی اشرافی هشدار می‌داد

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی اکبر حسینی نژاد، رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار، با تسلیت فوت آیت‌الله یزدی به حوزه‌های علمیه و مردم گفت: ایشان از شاگردان حضرت امام بودند، ضمن اینکه سابقه زیادی در مبارزات داشت و تبعید‌ها و زندگی‌های زیادی را متحمل شدند.

وی افزود: بعد از انقلاب نیز با اینکه بالاترین سمت‌های قوه‌ای نظام مانند ریاست قوه قضاییه را برعهده داشت، از حداقل زندگی برخوردار بود به گونه‌ای که همین منزلی را که در اختیار داشت در هفته اخیر وقف حوزه علمیه کرد تا یک مدرسه علمیه در آن ساخته بشود.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در بیان ساده زیستی آیت الله یزدی اظهار داشت: آیت‌الله یزدی همیشه با حداقل امکانات زندگی کرد و ساده زیست بود، او همیشه غمخوار و مدافع مردم نسبت به کمبود‌ها و اذیت‌ها بود که بار‌ها نسبت به وضع زندگی اشرافی و عدم ملاحظه مسؤولین انتقاد می‌کرد.

حجت‌الاسلام حسینی نژاد آیت الله یزدی را فردی تکلیف مدار دانست و ابراز داشت: مرحوم یزدی همیشه تکلیف مدار بود و هر جایی که احساس می‌کرد که تکلیفی دارد تا فرمایش و نظری داشته باشد، بدون ملاحظه افراد این فرمایش را انجام می‌داد و معلوم بود که از استاد بزرگوارشان، مرحوم امام (ره) آموخته بود که در تکلیف مداری حاضر بود با هیچ چیزی معامله کند.
 

آیت‌الله یزدی از استوانه‌های انقلاب اسلامی بود

حجت‌الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم، قائم مقام مدارس مشکات، آیت‌الله یزدی را از استوانه‌های انقلاب اسلامی دانست و گفت: حضرت آیت الله یزدی جزو فقهای انقلابی و از استوانه‌های نظام بودند و از پیش از انقلاب در مسیر انقلاب گام‌های زیادی برداشتند. منزل ایشان قبل از انقلاب مأمن نیرو‌های انقلابی بود و حتی حضرت امام پس از انقلاب که به قم تشریف آوردند به منزل ایشان وارد شدند.

وی افزود: از همان آغاز با حفظ روحیه و زی طلبگی و آراسته بودن به صفات علمای ربانی و در عین حال دفاع از آرمان‌ها و اهداف امام راحل که همان اسلام ناب است، نمونۀ یک عالم انقلابی و زاهد را به نمایش گذاشتند.

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم به مواضع آیت‌الله یزدی اشاره کرد و اظهار داشت: او در مواضع و مواقع مختلف با موضع گیری‌های به‌جا و شایسته خودشان، مخصوصاً در قبال جریان فتنه، نقش آفرینی کردند.

وی افزود: تا آخرین لحظات عمرشان، دغدغه اصلی‌شان حمایت از مسیر اصیل اسلام و حمایت از اسلام ناب در قالب ولایت فقیه و مخصوصاً شخصیت برجسته جهان اسلام، رهبر معظم انقلاب بوده و تا پایان عمرشان برا این مدار ثابت قدم بودند که ان‌شاءلله خداوند متعال ایشان را با شهدا محشور بگرداند.

 

خدمات آیت‌الله یزدی انکار ناشدنی است

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس نامدار جویباری، استاد عالی حوزه علمیه گفت: یادم است اولین بار که در درس مرحوم آیت الله یزدی شرکت کردم، جلسه درس در مسجد سلماسی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بود.
 
وی افزود: ایشان در درس اخلاق فرمودند: «من هر چه در زندگی دارم از برکت روضه امام حسین (ع) است و بس!» از همان موقع، همان خانه‌ای را که ایشان پیش از انقلاب داشتند باقی ماند و تا کنون نیز به همان سبک وجود دارد.

استاد عالی حوزه علمیه خدمات آیت الله یزدی را زبانزد دانست و ابراز داشت: ایشان از روحانیون مدبر سیاسی و انقلابی بودند و در همه اطراف سیاسی حضور داشتند و خدمات بسیار شایان ایشان در جامعه مدرسین زبانزد است و خدمات مهم ایشان برای جهان اسلام انکار ناشدنی است.

رحلت آیت‌الله یزدی رخنه‌ای در جامعه و انقلاب ایجاد کرد

حجت‌الاسلام عباسعلی سلطانی مبلغ حوزه علمیه قم با تسلیت وفات آیت الله یزدی گفت: به فرموده رهبر انقلاب خبرگان و مردم به آیت‌الله یزدی نیاز داشتند و فقدان ایشان رخنه‌ای برای انقلاب و جامعه مدرسین و آن کسانی که از نزدیک با ایشان ارتباط داشتند پیش آمده است، اقتدار، ولایت پذیری یکی از نکات مهمی است که درباره ایشان وجود دارد.

وی افزود: آیت الله یزدی با این که از حضرت آقا مسن‌تر بودند، ولی در ولایت پذیری زبانزد بودند. ان شاءلله خداوند همه ما را ادامه دهنده راه ایشان قرار دهد.
 
 
خبرنگار: محمدحسین کتابی
محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
پاشا
Iran, Islamic Republic of
۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۸
سلام
..کی خبرنگار شدی تو...

از ..چه خبر خبر داری از جناب ....
0
3