۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۴
کد خبر: ۶۷۰۶۴۹
عضو هیئت علمی دانشگاه مالک اشتر:

شهید فخری زاده علم را به عرصه جنگ سخت و نرم کشاند

شهید فخری زاده علم را به عرصه جنگ سخت و نرم کشاند
اصولی گفت: فخری زاده فلسفه علم امروز را که به منطق علم فروکاسته شده قبول نداشت و معتقد بود نگاه ابزار گرایانه و پوزیتیویستی به علم باید کنار گذاشته شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه وروحانیت خبرگزاری رسا، ابراهیم اصولی عضو هیئت علمی دانشگاه مالک اشتر در نشست علمی گفت و گوی فلسفه و فیزیک ظرفیت ها و چالش ها با اشاره به فعالیت های علمی دکتر فخری زاده گفت: ایشان معتقد به گفت و گوی فلسفه اسلامی و علم به خصوص فیزیک بود.

وی ادامه داد: رویکرد شهید فخری زاده تنها بازی در زمین دشمن نبود بلکه علاوه بر بلد بودن بازی در زمین دشمن، بر این عقیده بود اگر می خواهیم تمدن خود را در اندازیم باید قاعده بازی و حتی زمین بازی را عوض کنیم و دشمن را واداریم تا در زمین ما بازی کند.

اصولی افزود: شهید فخری زاده به شدت مخالف رونویسی و تقلید کورکورانه از غرب در فعالیت های علمی بود و حتی این تقلید را در علوم طبیعی نمی پذیرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه مالک اشتر اظهار داشت: شهید فخری زاده برخورداری از یک نظام فلسفی متقن را ضروری می دانست و این پیشنهاد را هم مطرح کرده بود که تاریخ داد و ستدهای فلسفه اسلامی و یونان و ایران به صورت محققانه بررسی شود.

وی گفت: بهره گیری از ظرفیت های فلسفه اسلامی و حکمت متعالیه در فیزیک و دیگر علوم برای طراحی سبک زندگی ایرانی اسلامی از دیگر موضوعاتی بود که شهید به آن التفات داشت.

اصولی بیان داشت: از دیگر دغدغه های شهید فخری زاده بهره گیری از علوم برای تقویت دفاعی بود و در این راه به جنگ سخت و سلاح اکتفا نکرد و تأکید داشت تا از علوم و فناوری در راستای تقویت کشور در جنگ نرم نیز استفاده شود.

وی افزود: شهید فخری زاده فلسفه علم امروز را که به منطق علم فروکاسته شده قبول نداشت و معتقد بود نگاه معرفت شناسانه باید در علم فلسفه علم زنده شود و نگاه ابزار گرایانه و پوزیتیویستی به علم باید کنار گذاشته شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه مالک اشتر گفت: او معتقد بود به علم نباید به این معنا که فناوری برای ما تولید می کند نگریست و می بایست صدق پراگماتیزمی را کنار بگذاریم و او با اعتقاد به صدق تطابقی به دنبال بازگشت به رویکرد معرفت شناسی در علوم بود./1399/پ202/ب1

ارسال نظرات