۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۶۷۰۸۹۴
اثر فاخر دیگری رونمایی شد؛

آتش به اختیار مقابل بنیاد فشل بازی‌های رایانه‌ای

آتش به اختیار مقابل بنیاد فشل بازی‌های رایانه‌ای
بازی فاخر و ارزشمند سفیر عشق رونمایی شد؛ حال باید دید این بازی که توسط گروهی آتش به اختیار تولید شده، چقدر مورد اقبال بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای قرار خواهد گرفت؟
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در این هفته شاهد رونمایی دو اثر فاخر انقلابی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای بودیم. اولین بازی که در شب یلدا منتشر شد، بازی عملیات انهدام نسخه اندرویدی بود. بازی دیگر به همت مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی یا به اختصار متنا تولید شد و چند وقتی درگیر تولید آن بازی رایانه‌ای ویدیویی تحت عنوان سفیر عشق بود و در این هفته توانست آن را رونمایی کند.

بازی‌هایی که عنوان شد توانسته‌اند در جامعه اسلامی-ایرانی جای خود را باز کنند؛ برخلاف خیلی از بازی‌هایی که با بودجه‌های کلان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از بیت‌المال تولید می‌شوند و به نوعی برای رفع تکلیف ساخته شده‌اند. بازی سفیر عشق، روایتی است که مخاطب در نقش مهران که در حقیقت همان کیان ایرانی  به یاری مسلم‌بن‌عقیل می‌رود تا مردم را برای قیام متحد سازد و در این راه با دشمنان به مبارزه‌های خونین بپردازد.
 
تصویری از گیم پلی سوم شخص بازی سفیر عشق
 

این بازی حرفی برای گفتن دارد

بازی حاضر در سبک سوم شخص مانند بازی‌هایی مانند اساسین تولید شده است. نکته قابل توجه این است که برخلاف بازی غربی اساسین که توسط حداقل ۵ شرکت تولید شده، این بازی با حضور ۲۵ بازی‌ساز تولید شد. تولید این سبک بازی برخلاف بازی شکست‌خوردۀ گرشاسپ که روایتی از اساطیر ایران است و توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز به شدت حمایت شد نقطه عطفی در تولید بازی‌های سبک سوم شخص خواهد بود.

در میان بازی‌های ایرانی که تا کنون در سبک‌های مختلف تولید شده‌اند، بازی حاضر قطعاً در جایگاه سبک خودش به عنوان یک بازی پیشتاز است. بازی حاضر برخلاف بسیاری از بازی‌های مشابه رایانه‌ای و اندرویدی تولید شده در ایران، به‌عنوان بازی‌ای پیشتاز است که به روایت زیبایی از حوادث سال ۶۱ هجری قمری می‌پردازد.

کارنامه صنعت بازی ایران؛ گرافیک ۲۰، محتوا ۰

البته تیم‌های کوچک زیادی در اقصا نقاط ایران مشغول به طراحی و تولید بازی‌های رایانه‌ای هستند که به علت تهی بودن از محتوا و سناریو، به تولید بازی‌های ضعیف از لحاظ محتوایی می‌پردازند. نقش حوزه علمیه در این جایگاه همچنان که در یادداشت‌های قبلی تحت عنوان «قتلگاهی با ۳۲ میلیون قربانی» بدان اشاره شده بود مورد توجه قرار دارد.

بستر تولید بازی‌های رایانه‌ای با شیوع ویروس کرونا به ۳۲ میلیون مخاطب و حتی بیشتر رسیده است که به علت ضعف شدید محتوایی و نیازمندی بالای تیم‌های تولید کننده بازی به گردش مالی، باعث می‌شود این رسانه خوب در کشور که می‌تواند به عنوان رسانه اسلام در جهان مورد استفاده قرار بگیرد، در پستوی غفلت گم شود.
 

جایگاه محتوا در سفیر عشق

همچنان که کارگردان این بازی رایانه‌ای می‌گوید، جمع آوری محتوا و سناریو نویسی برای این بازی به مدت ۲ سال طول کشیده است؛ در حالی که کمتر تیم‌هایی پیدا می‌شوند که حداقل ۶ ماه برای جمع آوری محتوای یک بازی زمان بگذارند و این باعث ضعف محتوایی می‎شود.

از طرفی باید این را بیان کرد که جایگاه شناسی علوم در نزد افراد فنی و برنامه نویسانی که مشغول تولید بازی هستند، هیچ فرد علوم انسانی خوانده‌ای را ندارند که در زمینه تولید محتوا به افراد گروه کمک کند. برای همین نیاز است تا حوزه علمیه با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در موارد قانونی اخذ مجوز برای بازی‌های رایانه‌ای وارد شوند و محتوای بازی‌ها را از نظر فقهی مورد بررسی قرار دهند.

هرچند اکنون در بازی‌های اندروید و حتی در بازی‌های رایانه‌ای شاهد موج عظیمی از بازی‌هایی با گرافیک عالی هستیم اما خیلی از این بازی‌ها بدور از بررسی محتوایی از لحاظ تاریخی، دارای مشکل شدید فقهی هستند؛ از جمله ترویج قمار، روایتی دروغ و ... که آسیب معتنابهی را در مخاطبان به جا خواهد گذاشت.
 

دوای بدن بیمار صنعت بازی رایانه‌ای

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و حوزه علمیه می‌توانند با تشکیل کارگروهی ویژه در زمینه‌های مختلف تاریخی، دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و ... به تولید سناریو‌های بازی بپردازند و آن را در اختیار تیم‌های بازی سازی قرار بدهند تا با اجرای آن شاهد پیشرفت و رونق بازی ایرانی اسلامی در جهان باشیم.

البته نباید فراموش کرد که تولید بازی‌های رایانه‌ای بستگی به حمایت‌ها و نوع دیدگاه خود بنیاد نیز دارد. بازی عملیات انهدام با وجود دریافت حمایتی کم از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای توانست فروش سخت افزاری از طریق صادرات را داشته باشد و اکنون در کشور‌های اسلامی مانند لبنان مخاطب جذب کند و البته این انتظار و امید نیز درباره بازی سفیر عشق وجود دارد؛ اما باید بررسی کرد بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای چقدر به این بازی‌های فاخر بها داده‌اند و چقدر به بازی‌های ضعیفی، چون شبگرد و گرشاسپ که هیچ توفیقی نداشتند بها داده‌اند؟

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
شعر اسلام
United States
۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
شما از متاع خودت دفاع کن
واسه چی بنیادو میزنی تو سرش و فشلش می نامی؟
0
2
عصبانی از دست هزاران نادان
|
۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۷
بنیاد اگر فشل و نادان به تعبیر خیلی خیلی مثبت نبود به بازیهایی مثل سفیر عشق برای انتشار و توزیع همه جوره کمک می‌کرد، چطور برای شبگرد کوفتی اون همه تبلیغات تو در و دیوار تهران زد و مثل بایا اون همه تبلیغات دیوانه کننده براش انجام داد؟ ولی حاضر نشد تبلیغ برای عملیات انهدام و سفیر عشق انجام بده و ما چیزی از اقدام این بنیاد احمق و فشل ندیدیم... به قول وحید جلیلی، بالا سر بنیاد ملی هم باید تابلو بزنن ورود ضد فرهنگ اسلامی آزاده
ناشناس
|
۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
نظر دوستان بنیاد درباره این خبر محترمه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
خدا خائنین را لعنت کند
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
دستتون درد نکنه از حمایت از بازیهای ایرانی و بازی سازان
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
واقعا بنیاد به بازی های به درد نخوری مثل گرشاسب و شبگرد کمک کرده؟ بنیاد عقل هم داره یا پارتی بازی در میون بوده یا نفوذ فکری روی مسؤولای بنیاد هست؟ چرت ترین بازی هایی که دیدم این دوتا بودن
2
0
ناشناس
|
۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
بله متاسفانه